S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri

TIETOSUOJASELOSTE (1.4.2024 alkaen)

Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679, artiklat 12, 13, 14 ja 19

1. Rekisterinpitäjä

Suomen Osuuskauppojen keskuskunta SOK

Postiosoite: PL 1, 00088 S-RYHMÄ

S-ryhmän asiakasomistajapalvelu: 010 76 5858

Käyntiosoite: Fleminginkatu 34, 00510 Helsinki

Y-tunnus 0116323–1

2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot

3. Rekisteriasioita hoitava henkilö

4. Rekisterin nimi

S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri

5. Henkilötietojen käyttötarkoitukset

Käsittelemme henkilötietojasi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen ja etujen tuottamiseen, verkkokauppa-asiointiin, asiakasomistaja- ja muiden henkilöasiakassuhteiden hoitamiseen, suoramarkkinointiin, kohdennetun ja personoidun sisällön tuottamiseen sekä S-ryhmän liiketoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen ja tätä varten tehtävään analysointiin, profilointiin ja mielipide- ja markkinatutkimusten toteuttamiseen sekä asiakaspalautteiden käsittelyyn. 

Ylläpidämme rekisterissä osuuskauppojen osuuskuntalain mukaisia jäsenluetteloja. 

Voimme käsitellä henkilötietojasi S-ryhmään kulloinkin kuuluvissa yhteisöissä. Voimme käyttää henkilötietojasi S-ryhmään kulloinkin kuuluvien yhteisöjen ja yhteistyökumppaneiden markkinointitarkoituksiin. S-ryhmällä tarkoitetaan osuuskauppoja ja SOK-yhtymää tytär- ja osakkuusyhtiöineen. Yhteistyökumppaneilla tarkoitetaan bonuspartnereita ja kaupallisia yrityksiä, jotka tekevät S-ryhmän kanssa yhteistyötä, yhteismarkkinointia tai ostavat S-ryhmältä medianäkyvyyttä. 

6. Henkilötietojen käsittelyn peruste

Käsittelemme henkilötietojasi seuraavin perustein:

Art. 6.1 b) Sopimus  Osuuskaupan jäsenhallinto S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen ja etujen tuottaminen sekä asiakasomistajasuhteiden hoitaminen Verkkokauppa-asiointi Asiakasomistajajärjestelmään liittyvä asiakasviestintä ja markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen Käyttäjähallinta verkko- ja mobiilipalveluissa Henkilökunnan alennusoikeuden toteuttaminen Sähköisten kuittipalvelujen ja Omat ostot -palvelun toteuttaminen  
Art 6.1 a) Suostumus  Sähköinen suoramarkkinointi (sähköpostitse ja esim. SMS-viesteinä) Mobiilipalvelujen ilmoitusviestien lähettäminen ja mobiililaitteiden laitetunnisteiden perusteella tehtävä markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen Päätelaitteen sijaintiin liittyvät palvelut Muiden henkilöasiakassuhteiden hoitaminen ja markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen Tietojen luovuttaminen yhteistyökumppaneille esimerkiksi Bonuksen tai muiden asiakasomistajaetujen saamiseksi Tietojen luovuttaminen S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen. Evästevalintojen perusteella tehtävä digijalanjälkitietojen käsittely Tutkimuskyselyihin vastattaessa vastaajan suostumuksellaan henkilötietona antamien vastausten käsittely  
Art 6.1 c) Lakisääteinen velvoite Osuuskaupan osuuskuntalain mukaisen julkisen jäsenluettelon ylläpitäminen osuuskauppojen lukuun Verolainsäädännön mukainen tietojen luovuttaminen verottajalle Tietojen luovuttaminen viranomaisille vastattaessa viranomaisten lakisääteisiin tietopyyntöihin  
Art. 6.1 f) Oikeutettu etu S-ryhmän liiketoiminnan suunnittelu ja kehittäminen, kuten tilastointi, analytiikka, asiakasryhmittelyt, ja profilointi, mielipide- ja markkinatutkimukset  Asiakaspalautteiden käsittely Tietojen luovutukset S-ryhmän yhteisöjen välillä Suoramarkkinointi (perinteinen suoramarkkinointi, sisältöjen kohdentaminen ja personointi sekä mainosten kohdentaminen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa) Kerää ja skannaa -palvelussa tehtävä profilointi ja tarkistukset Tuotetasoisen ostotiedon käsittely sekä väärinkäytösepäilyjen tunnistaminen  

7. Kuvaus rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta

Olemme arvioineet oikeutettua etua sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Koko S-ryhmän kattavaan asiakasomistajajärjestelmään liittyminen on vapaaehtoista ja avointa. S-ryhmän toiminnan tarkoitus on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa asiakaslähtöisiä, merkityksellisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja etuja asiakasomistajalle, ja näin edistää asiakasomistajiemme taloudellista hyvinvointia. Ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasprofiilien laskeminen sekä näihin liittyvä suoramarkkinointi ja sisältöjen kohdentaminen sekä mielipide- ja markkinatutkimukset ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen toteuttamisessa. Huolehdimme siitä, että oikeutettuun etuun perustuva käsittely on oikeasuhteista etuihisi nähden ja vastaa kohtuullisia odotuksiasi. 

Sinulla on oikeus vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä kieltämällä kuitin loppusummaa tarkempien ostotietojen käsittely, analytiikka ja asiakasryhmittely, mielipide- ja markkinatutkimukset, suoramarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa. Voit antaa kieltoja kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi tai ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään. 

8. Käsiteltävät henkilötiedot

Käsittelemme henkilötietojasi, jos kuulut johonkin seuraavista asiakasryhmistä: 

  • asiakasomistajat: henkilöt, jotka ovat tai ovat olleet osuuskaupan jäseniä 
  • asiakasomistajatalouteen kuuluvat: henkilöt, jotka kuuluvat tai ovat kuuluneet asiakasomistajatalouteen, mutta jotka eivät itse ole osuuskaupan jäseniä  
  • muut asiakkaat: henkilöt, jotka eivät kuulu asiakasomistajatalouteen, mutta jotka ovat tilanneet jotain S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin perusteella tuotettavia palveluita, kuten S-käyttäjätilin tai sähköisiä uutiskirjeitä tai asioineet verkkokaupassa.  

Käsittelemme seuraavia voimassa olevia ja/tai päättyneitä alla olevan taulukon mukaisia tietoja, jotka on yksilöity tarkemmin taulukon jälkeen: 

 Asiakasomistaja Asiakasomistaja-talouteen kuuluva Muu asiakas 
Henkilön perustiedot 
Yhteystiedot 
Henkilökuntatiedot  
Osuuskauppojen jäsentiedot   
Bonusta myöntävät laskutuspartnerit  
Asiakasomistajatalouden tiedot  
Etujen maksutili   
S-Etukortti  
Tunnukset 
Asiakasryhmät 
Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot 
Lupa- ja kieltotiedot, eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset 
Ostotiedot, tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista  
Asiakkaan digitaalinen jalanjälki 
Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot 
Asiakaspalaute 
Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset 

Henkilön perustiedot: 

  • etu- ja sukunimet, henkilötunnus, syntymäaika, sukupuoli, kieli, turvakielto 
  • asiakkuuden alkamis- ja voimassaoloaika 
  • väestötietojärjestelmästä ja palveluntarjoajilta saadut kielto- ja päivitystiedot 

Yhteystiedot: 

  • vakituinen postiosoite, väliaikainen postiosoite, kotikunta, matkapuhelin, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite 

Henkilökuntatiedot: 

  • tieto S-ryhmän henkilökunnan alennusoikeudesta 

Osuuskauppojen jäsentiedot: 

  • jäsenyysosuuskauppa, jäsennumero, jäsenyyden tila, jäsenyyden alkamis- ja päättymispäivät, liittymistoimipaikka 
  • osuusmaksun tila, maksettu osuusmaksu, osuusmaksun täyteenmaksamispäivä ja maksutapahtumat 
  • tiedot osuusmaksulle maksetuista koroista, tieto maksetusta ylijäämänpalautuksesta 

Bonusta myöntävät laskutuspartnerit: 

  • rekisteröitymiset Bonusta myöntäville yhteistyöyrityksille, voimassaoloaika 

Asiakasomistajatalouden tiedot: 

  • asiakasomistajatalouden pääjäsen, pääjäsenen kanssa samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt 

Etujen maksutili: 

  • etujen maksutilin tilinumero, voimassaoloaika ja tilityyppi 

S-Etukortit, S-Pankki Private Visa -kortit: 

  • kortin numero, korttityyppi, kortin voimassaoloaika, kortin sulkemisen syy 
  • tieto siitä, mihin asiakasomistajatalouteen kortilla tehdyt bonusostot yhdistetään 
  • tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyteen perustuen kortti on tilattu 

Tunnukset: 

  • S-käyttäjätili, Asiakastunnus 

Asiakasryhmät: 

  • asiakkaan asiakasryhmittelyt (esim. digitaalisten palveluiden käyttöön liittyvät ryhmittelyt, Sokos-pääostopaikka ja asiakasluokka, päivittäistavara- ja ABC-segmentti) 
  • tiedot asiakkaan osallistumisesta seurojen tai muiden yhteenliittymien kannustajajoukkoihin 

Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot: 

  • tieto tilatuista/käyttöönotetuista palveluista (mm. S-käyttäjätili, Smobiili) 
  • asiakkaan palveluun syöttämät tiedot, palvelun käytön tuottamat tiedot 
  • tietoja asiakassuhteen hoitamiseen liittyvästä rekisterinpitäjän yhteydenpidosta asiakkaaseen 

Lupa- ja kieltotiedot eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset: 

  • markkinointilupa sähköpostiin, markkinointilupa mobiiliin päätelaitteeseen (matkapuhelimeen) 
  • esimerkiksi S-mobiilissa ja ABC-mobiilissa hallinnoitavat, ko. sovelluksia koskevat luvat ja kiellot, kuten ilmoitusluvat 
  • evästevalinnat 
  • suoramarkkinointikielto, puhelinmarkkinointikielto, Puhelin-Robinson, Posti-Robinson, tutkimuskyselyjen kielto 
  • erillissuorapostitusten kielto, tiedoteviestien kiellot 
  • kuitin loppusummaa tarkemman ostotiedon käsittelyn kielto, analytiikan ja asiakasryhmittelyn kielto, kielto kohdentaa mainontaa S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa 

Ostotiedot, tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista: 

  • asiakasomistajaetuihin oikeuttaviin ostoksiin käytetyn S-Etukortin korttinumero tai jäsen-/asiointinumero, ostopäivä, kellonaika, ostopaikka, kortin käyttötapa, tiedot ostoista kuitin loppusumma- ja/tai tuotetasolla 
  • maksettu Bonus, Tankkausbonus ja maksutapaetu 
  • saadut asiakasomistajan hintaedut, saadut henkilöstöalennukset 
  • sähköiset takuukuitit ja sähköiset kuitit 

Asiakkaan digitaalinen jalanjälki 

  • verkkosivujen ja mobiilipalvelujen käyttäjätieto  
  • tiedot käyttöönotettujen digitaalisten palvelujen (esim. verkko- ja mobiilipalvelujen) käyttämisestä tunnistettuna 

Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot 

  • tiedot tallennetusta ostoskorista sekä tilaus- ja toimitustiedot, kuten tilausnumero, maksutiedot, toimitustapa ja -paikka kuitenkin niin, että ruoan verkkokaupan toimituksiin liittyvät tarkemmat tiedot, kuten toimituksen lisätiedot ovat vain tilauksen toimittavan osuuskaupan ruoan verkkokaupan tilaus- ja toimitusrekisterin tietoja 
  • annetut tiedot mieltymyksistä 
  • asiakkaan merkitsemät suosikkituotteet 
  • verkkokaupan palvelua, tilauksia ja toimituksia koskeva asiakaspalvelun kontaktihistoria ja puhelutallenteet 

Asiakaspalaute 

  • palautelomakkeella ja S-mobiilin palautetoimintoa käyttäen annettu palaute 

Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset 

  • tutkimuskyselyissä annetut vastaukset silloin, kun vastaaja on antanut nimenomaisen suostumuksensa vastausten käsittelyyn henkilötietona 

9. Tietolähde ja kuvaus tietolähteistä, mikäli tiedot on kerätty julkisista lähteistä

Saamme tietojasi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittyessäsi solmimastasi sopimuksesta ja sinulta itseltäsi asiakassuhteen aikana puhelimitse, verkkosivujen kautta, sähköpostilla tai muulla vastaavalla tavalla sekä palvelujen käytön kautta.  

Nimi-, osoite-, matkapuhelinnumero- ja kuolintietojen päivityksiä voidaan saada myös päivityspalveluja tarjoavilta viranomaisilta ja yrityksiltä. Puhelin-Robinson- ja Posti-Robinson-kieltotiedot saadaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto r.y.:ltä. Henkilökuntatieto ja tieto alennusoikeudesta saadaan S-ryhmän työntekijärekistereistä. 

Saamme S-Etukortin käyttöön ja tunnistautuneena tehtyyn asiointiin liittyvät tietosi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteisöiltä ja S-ryhmän Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta. Lisäksi voimme saada tietoja S-ryhmään kuuluvilta yhteisöiltä sekä asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteistyökumppaneilta, joiden palveluihin tunnistaudutaan käyttäen S-Etukorttia tai muita sinulle annettuja tunnuksia. 

Lisäksi saamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteristä kts. tämän selosteen kohta 17. 

10. Henkilötietojen vastaanottajat

Luovutamme verottajalle tiedot osuuskaupan jäsenelle maksetusta osuusmaksun korosta ja eronneille jäsenille maksetusta pääomanpalautuksista. Voimme myös luovuttaa tietoja voimassa olevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esim. viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa. 

Luovutamme osuuskaupalle tiedot ruoan verkkokauppatilauksistasi tilaustesi toteuttamiseksi.  

Luovutamme Postille ja vastaavan kaltaiselle toimijalle, esim. PostNord, tilauksesi toimitustiedot ostamiesi tuotteiden toimittamista varten. Tietojen luovutus perustuu tuotteen hankinnan yhteydessä tehtyyn sopimukseen. 

Luovutamme suostumuksellasi tiedon asiakasomistajuudestasi S-ryhmän Bonusta myöntävälle yhteistyökumppanille. 

Voimme luovuttaa suostumuksellasi tietojasi S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin, esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen. 

Asiakaspalautteisiin liittyviä henkilötietojasi vastaanottavat ja käsittelevät S-ryhmän sisäiset asiakaspalvelutiimit sekä tuoteasiantuntijat, jotka osallistuvat palautteesi käsittelyyn. 

Asiakasryhmittelyjäsi ja demografiatietojasi voidaan käsitellä myös yhdessä muiden SOK:n asiakasrekistereiden tietojen kanssa liiketoiminnan kehittämiseksi asiakasryhmittäin tehtävässä analytiikassa ja raportoinnissa. Näitä tietoja voidaan myös käyttää asiakaspalvelun laadun ja kohdentamisen parantamiseksi esimerkiksi varatessasi huoneen S-ryhmän Sokos Hotellista. 

Lisäksi luovutamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin kts. tämän selosteen kohta 17. 

11. Henkilötiedon siirrot kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle ja käytetyt suojatakeet

Käytämme alihankkijoita henkilötietojen käsittelyssä, ja tietoja siirretään rajatusti Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle palvelujen tarjoamista, teknistä ylläpitoa ja tukea varten. Voimme toteuttaa tällaisia siirtoja, jos Euroopan komissio on päättänyt, että kohdemaan tai kohdeorganisaation tietosuojan taso on riittävä, tai pystymme muutoin varmistamaan henkilötietojen suojan riittävän tason soveltuvan lainsäädännön mukaisesti esimerkiksi käyttämällä Euroopan komission hyväksymiä vakiolausekkeita. Euroopan komission hyväksymät vakiolausekkeet löytyvät täältä [linkki: Publications Office (europa.eu)]. 

  

Edellytämme, että alihankkijamme sitoutuvat lainsäädännön ja SOK:n asettamiin tietosuoja- ja tietoturvallisuusvaatimuksiin. 

12. Henkilötietojen säilytysaika

Henkilötietojasi säilytetään ainoastaan niin kauan, kuin se on tarpeellista, kuitenkin aina vähintään asiakas- ja sopimussuhteesi keston ajan. Edellä mainitusta poiketen poistamme tiedot päättyneistä asiakasperustiedoista, yhteystiedoista (pois lukien postinumero), lupa- ja kieltotiedoista sekä tilauksista ja palveluiden käyttöönotosta kahden vuoden kuluttua tiedon voimassaolon päättymisestä. Annetusta asiakaspalautteesta sekä verkko- ja mobiilipalvelujen käytöstä kertynyt digitaalinen jalanjälkitieto poistetaan kahden vuoden kuluttua tiedon syntymisestä. Poistamme rekisteristä säännöllisesti vanhentuneita ja tarpeettomaksi muuttuneita tietoja henkilötiedolle määritellyn elinkaaren mukaisesti.  

Asiakkaalla voi olla voimassa oleva asiakkuus S-käyttäjätiliasiakkuuden ja asiakasomistaja-asiakkuuden kautta joko samanaikaisesti tai eriaikaisesti.   

Asiakasomistaja-asiakkuus alkaa osuuskaupan jäseneksi tai asiakasomistajatalouteen liittymisestä ja päättyy asiakasomistajasopimuksen päättyessä henkilön erotessa osuuskaupan jäsenyydestä tai asiakasomistajataloudesta, jolloin myös oikeus S-Etukortin käyttöön päättyy.   

Käsittelemme asioinnista kertynyttä tuotetasoista ostotietoa koko asiakasomistaja-asiakkuuden voimassaolon ajan. Oikeutettuun etuun perustuva asiakastietojen käsittely analytiikkatarkoituksiin loppuu, kun asiakas ei enää kuulu asiakasomistajatalouteen eli asiakasomistajasopimus on päättynyt. Poistamme oikeutettuun etuun perustuen käsitellyt asiakasomistajan tuotetasoiset ostotiedot ja tiedot maksetuista Bonuksista ja maksutapaeduista, tiedot päättyneistä asiakasomistajatalouksista ja postinumeroista sekä asiakasryhmittelyt kuusi kuukautta asiakasomistaja-asiakkuuden päättymisen jälkeen. Poistamme muut päättyneeseen asiakasomistajasopimukseen liittyvät tiedot (enintään viisi vuotta vanhat bonusostotiedot (oston Bonusta kerryttävä loppusumma) ja asiakasomistajataloustiedot) viimeistään viisi vuotta asiakasomistaja-asiakkuuden päättymisen jälkeen. 

Osuuskaupan jäsenyyteen liittyvät tiedot ja tiedot osuusmaksutapahtumista poistamme, kun viimeisen rahatapahtuman tilikauden päättymisestä on kulunut 6 vuotta.  

S-käyttäjätili-asiakkuus syntyy hyväksyttäessä S-ryhmän digitaalisten palvelujen käyttöehdot eli S-käyttäjätilisopimuksen syntyessä. Käsittelemme S-käyttäjätilillä kirjautuneena tehtyjen ostojen tuotetasoisia ostotietoja koko S-käyttäjätiliasiakkuuden voimassaolon ajan. S-käyttäjätiliin perustuva asiakkuus päättyy, kun tili pyydetään poistettavaksi tai asiakas ei käytä tiliä kahteen vuoteen. S-käyttäjätiliin liittyvät tuotetasoiset ostotiedot poistuvat asiakkuuden päättyessä. Huomaathan, ettemme toistaiseksi teknisistä syistä pysty poistamaan S-käyttäjätilitietoja, joiden säilytysaika on käyttäjän passiivisuuden vuoksi kulunut umpeen. Asiakas voi pyytää tilinsä ja S-käyttäjätilitietojensa poistamista. 

13. Rekisteröidyn oikeudet

Sinulla on seuraavat oikeudet: 

  • Oikeus saada tutustua tietoihisi 
  • Oikeus tietojesi oikaisemiseen 
  • Oikeus tietojesi poistamiseen (esimerkiksi silloin, kun käsittelyperuste on suostumus tai lakiperustetta säilytykselle ei ole)  
  • Oikeus käsittelyn rajoittamiseen (tietojen oikeellisuuden kiistäminen tai lainvastainen käsittely) 
  • Oikeus vastustaa henkilötietojesi käyttämistä suoramarkkinointiin tai muuhun oikeutetun edun perusteella tapahtuvaan käsittelyyn 
  • Oikeus peruuttaa antamasi suostumus 
  • Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen (automaattisen käsittelyn osalta) 
  • Oikeus saada tietosuoja-asetuksen mukaisesti tieto henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta 

Voit itse tutustua sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä oleviin tietoihin kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi. S-käyttäjätilillä voit myös päivittää osaa tiedoistasi. 

Voit peruuttaa antamasi suostumuksen ja vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä ja suoramarkkinointia, ja siten ohjata sitä, miten käytämme henkilötietojasi. Voit tehdä näin antamalla ja poistamalla lupa- ja kieltotietoja esimerkiksi kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi, S-mobiilissa tai saamasi sähköpostiviestin linkistä. 

Jos haluat käyttää oikeuksiasi tai saada lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä, voit myös olla yhteydessä rekisterinpitäjään lähettämällä sähköpostia osoitteella tietosuoja.asiakkuus@sok.fi

Sinulla on myös oikeus tehdä kantelu valvontaviranomaiselle, jos katsot, että rikomme soveltuvaa tietosuojasääntelyä sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä. 

14. Henkilötiedon antamatta jättämisen vaikutukset sopimukselle

Asiakasomistajaksi ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus) antaminen. Henkilötietojen antamatta jättäminen estää sopimuksen syntymisen. 

Asiakasomistajatalouteen ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus tai syntymäaika) antaminen.  

Rekisterin tietojen perusteella tuotettavien palvelujen edellytyksenä on kunkin palvelusopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen antaminen. Palvelusopimuksen syntymiseksi edellytettävät tiedot vaihtelevat palveluittain.  

15. Automatisoidun päätöksenteon tai profiloinnin merkitykselliset tiedot

Emme tee rekisterin tietojen perusteella sellaista yksinomaan automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi oikeusvaikutuksia. Jos olet ottanut käyttöön Kerää ja skannaa -palvelun, teemme palvelussa automaattista päätöksentekoa palvelun ja skannerin käyttötietojen perusteella. Analysoinnin perusteella sinut voidaan ohjata tarkastuslaskentaan kassalle. 

16. Henkilötietojen käsittelyn vaikutukset ja yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista

Suojaamme henkilötietojasi huolellisesti koko niiden elinkaaren ajan käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Järjestelmätoimittajamme käsittelevät henkilötietojasi tietoturvallisissa palvelintiloissa. Pääsyä henkilötietoihin on rajoitettu ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus. 

S-ryhmässä suojaamme henkilötietojasi muun muassa ennakoivalla riskienhallinnalla ja turvallisuussuunnittelulla, tietoliikenteen suojakeinoin ja käyttämällä turvallisia laitetiloja, kulunvalvontaa ja turvallisuusjärjestelmiä. Henkilötietoja sisältävät fyysiset asiakirjat säilytetään alkukäsittelyn jälkeen lukituissa ja paloturvallisissa säilytystiloissa. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta on hallittua. Koulutamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen. Valitsemme käyttämämme alihankkijat huolellisesti. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme. 

Jos kaikista suojatoimistamme huolimatta henkilötietosi joutuisivat vääriin käsiin, on mahdollista, että henkilöllisyytesi varastetaan tai henkilötietojasi käytetään muuten väärin. Jos havaitsemme tällaisen tapahtuman, ryhdymme viipymättä selvittämään sitä ja pyrimme estämään aiheutuvat vahingot. Informoimme tietoturvaloukkauksesta tarvittavia viranomaisia ja sinua lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. 

17. SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakastietojen yhteisrekisterinpitäjyyttä koskeva tietosuoja

17.1. Yhteisrekisterin tarkoitus ja rekisteröidyt

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) rekisterinpitäjänä ja S-Pankki Oyj rekisterinpitäjänä ovat tässä selosteessa kuvattujen tietojen yhteisrekisterinpitäjiä. Kerromme tässä kuvauksessa, ketkä kuuluvat tähän rekisteriin sekä tiedot, joita rekisterissä käsitellään. Kerromme myös, miten yhteisrekisterinpitäjien roolit on järjestetty suhteessa rekisteröityihin. Tämä osio täydentää SOK:n ja S-Pankin asiakasrekisterien tietosuojaselosteita.  

Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat luonnolliset henkilöt:  

  • Asiakkaat, joilla on yhtä aikaa voimassa oleva asiakasomistaja-asiakkuus ja S-Pankin asiakkuus. 
  • Asiakkaat, jotka ovat liittyneet asiakasomistajaksi Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa. 
  • Asiakkaat, jotka ovat solmineet sopimuksen S-mobiilin käyttöönotosta.  

S-ryhmän ja S-Pankin yhteisenä tehtävänä on tuottaa etuja ja palveluita asiakkailleen. Yhteisrekisterin tarkoituksena on mahdollistaa näiden etujen ja palveluiden tuottaminen ja kehittäminen, jotta sinun on rekisteröitynä mahdollista hyötyä sekä kaupan että pankin asiakkuudestasi parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteisrekisterin avulla voimme kehittää myös S-ryhmän ja S-Pankin yhteistä mobiilisovellusta S-mobiilia entistä paremmaksi palveluksi. 

Yhteisrekisterillä haluamme myös mahdollistaa, että sinun on mahdollisimman helppo ylläpitää asiakkuuteesi liittyviä tietoja sekä hallinnoida niitä suostumuksia, jotka ovat yhteisrekisterissä. 

Rekisterinpitäjinä käytämme yhteisrekisteriin kuuluvia tietoja alla kuvattuihin yhteisiin käyttötarkoituksiin. Lisäksi tietoja käytetään erikseen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteissa määritettyihin käyttötarkoituksiin. 

17.2. Yhteisrekisterin sisältämät tietoalueet

Alla on lueteltu yhteiset tiedot, joita S-Pankki ja SOK käsittelevät yhteisiin käyttötarkoituksiin.

Tieto:  Käyttötarkoitus:   Tietojen säilytysaika yhteisrekisterissä *)   Oikeudellinen peruste:  
Henkilön perustiedot (nimi, henkilötunnus, syntymäaika, kieli, sukupuolitieto, kuolinpäivä)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä kuten kappaleessa 1 kuvataan.  Sopimus, sukupuolitiedon osalta oikeutettu etu      
Yhteystiedot (vakituinen ja väliaikainen postiosoite, matkapuhelinnumero, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
Henkilökuntatieto (tieto henkilökuntaan kuulumisesta, tieto henkilökunnan alennusoikeudesta)  Tietojen ylläpito ja päivitykset henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Oikeutettu etu  
Asiakasomistajatalous (tieto henkilön kuulumisesta asiakasomistajatalouteen, voimassaoloaika, jäsen-/asiointinumero)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
Etujen maksutili (voimassa olevan etujen maksutilin tilinumero)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
S-Etukortti Visa (korttityyppi, kortin voimassaoloaika, tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyden perusteella kortti on tilattu)  S-Etukortti Visa -korttien tuottaminen asiakkaan tiedoilla. Asiakasomistajaetujen tuottamiseen liittyvien selvittelytilanteiden hoitaminen.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
Suostumus- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköpostimarkkinointilupa, mobiilimarkkinointilupa, puhelinmarkkinointikielto, tutkimuskyselyjen kielto sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n rajoituspalvelu Robinson -kieltotiedot)   Tietojen ylläpito ja päivitykset.  Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Oikeutettu etu  
Tieto S-mobiilin käyttöönotosta ja mahdollinen alle 13-vuotiaan käyttöönottoon liittyvä huoltajan suostumus   S-mobiili-palvelun tuottaminen.  S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Sopimus  
Mobiililaitteesta kerättävä mainonnan tunniste laitteen yksilöimiseksi   Tietojen ylläpitäminen ja päivittäminen.  Niin kauan, kun suostumus on voimassa.   Suostumus  
S-mobiilia koskevat suostumukset (sijaintitiedon käyttöön, ilmoitusten vastaanottamiseen)    Tietojen ylläpito ja päivittäminen. Markkinoinnin, sisältöjen ja tiedotteiden kohdentaminen. Asiakaskokemuksen parantaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen.   Niin kauan, kun suostumus on voimassa. Kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Oikeutettu etu  
S-mobiilissa annettu S-mobiilia koskeva asiakaspalaute  S-mobiili-sovelluksen kehittäminen ja palautteeseen vastaaminen.    2 vuotta.  Oikeutettu etu  
S-mobiilin digitaalinen jalanjälki (käsittely yhteisrekisterin piirissä ja luovutus S-Pankin ja SOK:n asiakasrekistereihin)   Asiakaskokemuksen parantaminen, S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt, markkinointiviestinnän kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen.    2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Suostumus   
Asiakkaan tekemät S-mobiilin käyttöliittymävalinnat  S-mobiilin käyttöliittymän personointi.    Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Sopimus  
Tieto siitä, että asiakas on merkinnyt edun suosikiksi ja edun poistaminen suosikeista    S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen.    Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Sopimus  
S-mobiilin käyttöön perustuvat    asiakasryhmittelyt  Etujen ja palvelujen suosittelu ja personointi. S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen.     5 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.   Oikeutettu etu     
Mobiilimaksupalvelun käyttöönottotieto Tietojen ylläpito ja päivityksen asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. Sopimus. 
S-Etukortti mobiilin käyttöönottotieto Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. Sopimus.  

* Henkilötietoja käsitellään myös SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin sekä S-Pankin asiakasrekisterin osana itsenäisesti omiin käyttötarkoituksiin.

17.3. Henkilötietojen vastaanottajat ja vastaanottajaryhmät

Luovutamme yhteisrekisteristä henkilötietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin sekä S-Pankin asiakasrekisteriin yllä olevan taulukon mukaisesti. Näiden tietojen käyttötarkoituksena on muun muassa perustietojen ylläpito, S-mobiilin kehittäminen ja asiakasanalytiikka. Voimme luovuttaa rekisterin tietoja kolmansille osapuolille rekistereiden tietosuojaselosteiden mukaisesti.   

Huolehdimme tiedonsiirron lainmukaisuudesta silloin, kun asiakastietojen siirto EU/ETA-maiden ulkopuolelle on henkilötietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen kannalta tarpeellista. 

17.4. Rekisteröidyn oikeudet yhteisrekisterissä

Rekisteröitynä voit kääntyä kumman tahansa rekisterinpitäjän puoleen oikeuksiesi toteuttamiseksi yhteisten tietojen osalta. Suosittelemme kääntymään sen rekisterinpitäjän puoleen, joka on olennainen oikeuksiesi toteuttamisen kannalta. Kaupan asiakkuuteen liittyvien asioiden osalta voit kääntyä SOK:n puoleen ja pankkiasioinnin osalta S-Pankin puoleen.  

Jos henkilötiedon käsittely ei ole mielestäsi lainmukaista, sinulla on oikeus tehdä valitus tai ottaa yhteyttä valvontaviranomaisena toimivaan tietosuojavaltuutetun toimistoon. 

Voit estää mainontaa ja analytiikkaa koskevien henkilötietojesi käsittelyn käyttämällä kielto-oikeuttasi tai peruuttamalla antamasi suostumuksen. Tämän seurauksena esimerkiksi S-mobiilin sisältö saattaa olla vähemmän personoitua emmekä voi kohdentaa sinulle tiedotteita tai mainontaa parhaalla mahdollisella tavalla. 

17.5. Yhteisrekisterin osapuolten yhteystiedot

Yhteisrekisterin tietosuojavastaavien yhteystiedot: 

SOK:n tietosuojavastaavan yhteystiedot: tietosuojavastaava@sok.fi  

S-Pankin tietosuojavastaavan yhteystiedot: tietosuojavastaava@s-pankki.fi  

-------------------