S-ryhmän ja S-Pankin
tietosuojakäytäntöjä päivitetään

S-ryhmän ja S-Pankin yhteisenä tehtävänä on tuottaa etuja ja palveluita ja siten hyvinvointia asiakkailleen. Alamme käsitellä maaliskuusta 2023 alkaen yhteisessä asiakasrekisterissä tarkasti rajattuja tietoja, joita käytämme näiden etujen ja palveluiden tuottamiseen. Yhteisrekisteri mahdollistaa S-ryhmän ja S-Pankin palveluiden kehittämisen aiempaa sujuvammin. 

Tunnetuin asiakasomistajan saama hyöty on Bonus, jonka saat rahana pankkitilillesi joka kuukausi. Bonuksen maksamiseksi tarvittava etujen maksutilin tilinumerotieto onkin esimerkki yhteisrekisterissä käsiteltävistä tiedoista. Myös S-mobiilin käytöstä kertyvä digitaalinen jalanjälki, jonka avulla kehitämme S-mobiilia, kuuluu yhteisrekisteriin. Yhteisrekisterissä ei käsitellä S-Pankin tilien ja lainojen saldotietoja tai S-ryhmän ostotietoja. 

Ketkä kuuluvat yhteisrekisteriin? 

Yhteisrekisteriin kuuluvat S-ryhmän ja S-Pankin yhteiset asiakkaat eli henkilöt, jotka ovat S-Pankin asiakkaita ja ovat asiakasomistajia tai kuuluvat asiakasomistajatalouteen. Yhteisiä asiakkaitamme ovat myös kaikki S-mobiilin käyttäjät ja Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa liittyneet asiakkaat riippumatta siitä, ovatko he myös S-Pankin asiakkaita, koska nämä palvelut ovat S-ryhmän ja S-Pankin yhteistyössä tuottamia palveluita. 

Mikä muuttuu yhteisrekisterin myötä?

Yhteisrekisteri ei näy muutoksena suoraan asiakkaille, sillä S-ryhmä ja S-Pankki ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä yhteisten asiakkaiden tietojen hallinnoinnissa. Aiemmin S-ryhmä ja S-Pankki ovat luovuttaneet toisilleen tiedon esimerkiksi yhteisten asiakkaiden yhteystiedoista, jotta asiakkaan ei tarvitsisi ilmoittaa niitä kahteen kertaan. Jatkossa yhteystiedot päivitetään suoraan yhteisesti ylläpidettävään SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin. Tietojen ylläpito helpottuu ja yhteisten palvelujemme, kuten S-mobiilin, kehityksestä tulee aiempaakin sujuvampaa.  

Miksi yhteisrekisteri on perustettu? 

Yhteisrekisteri perustuu EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen eli GDPR:ään. Viranomaiset ovat tarkentaneet tulkintaansa tietosuoja-asetuksesta, minkä myötä S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteristä vastaavaa SOK:ta ja S-Pankin asiakasrekisteristä vastaavaa S-Pankkia pidetään yhteisrekisterinpitäjinä tiettyjen yhteisten asiakastietojen osalta. Yhteisrekisterin tiedot ovat myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä, joissa niitä käytetään näiden rekistereiden tietojen käyttötarkoitusten mukaisesti. 

Yhteisrekisteriin kuuluminen ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Säilytämme ja käytämme henkilötietojasi yhteisrekisterissä vain sen ajan, kun palvelujen tuottaminen sitä edellyttää, poislukien asiakaspalautteet, joita säilytämme kaksi vuotta.

Päivitämme maaliskuussa myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteet. Lisätietoa tietosuojasta löydät S-ryhmän ja S-Pankin tietosuojasivuilta:

Yhteisrekisterin tiedot  

Esimerkkejä yhteisrekisterin sisältämistä tiedoista:
  • Tieto asiakasomistajuudesta, jäsen-/asiointinumerosta ja osuuskaupasta, jotta S-Pankki pystyy tarjoamaan asiakkaalle maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut. 
  • Tieto asiakkaan etujen maksutiliksi määritellystä S-Pankin tilistä, jotta pystymme maksamaan asiakkaalle Bonuksen ja muut rahana maksettavat asiakasomistajaedut. 
  • Tieto asiakkaan käyttöönottamasta S-mobiilista, jotta sekä S-ryhmä että S-Pankki voivat tuottaa sovellukseen tarvittavat tiedot. Yhteisrekisteriin kerätään myös S-mobiilin käyttötietoja, jotta pystymme tunnistamaan yhdessä erilaisia S-mobiilin käyttäjätyyppejä ja kehittämään S-mobiilia entistäkin paremmaksi.  

 
Ota kaikki hyöty irti asiakasomistajuudesta 

Haluaisitko kuulla S-ryhmän ja S-Pankin uusista palveluista ja ajankohtaisista asiakasomistajaeduista heti ensimmäisten joukossa? Tarkista, että asiakastiedoistasi löytyy ajantasainen sähköpostiosoite ja markkinointilupa, niin saat parhaan hyödyn irti asiakasomistajuudesta. Voit päivittää sähköpostiosoitteesi ja markkinointilupasi S-mobiilissa (Minä-osion kohdassa Omat tiedot, oman nimesi alapuolella). Jos sinulla ei vielä ole S-mobiilia käytössä, voit ladata sen puhelimeesi osoitteessa s-mobiili.fi. Yhteystietoja ja markkinointilupia voit päivittää myös S-käyttäjätilin kautta, jonne voit kirjautua osoitteessa s-käyttäjätili.fi. 

Usein kysytyt kysymykset

  • Yhteisrekisterillä tarkoitetaan mitä tahansa jäsenneltyä henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, jota useampi, tässä tapauksessa kaksi rekisterinpitäjää käyttävät yhteisiin käyttötarkoituksiin. Yhteisrekisterin kohdalla rekisterinpitäjät määrittävät yhdessä käsittelyn tarkoitukset ja keinot, ja toimivat tällöin yhteisrekisterinpitäjinä.

  • Muutoksen takana ovat viranomaisten tarkentuneet tulkinnat EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta GDPR:stä. Näiden tulkintojen myötä SOK:ta ja S-Pankkia pidetään jatkossa yhteisrekisterinpitäjinä tiettyjen yhteisten asiakastietojensa osalta.

    Yhteisrekisterin perustaminen mahdollistaa SOK:n ja S-Pankin yhteisiä asiakkaita hyödyttävien palvelujen ja etujen tuottamisen. Esimerkiksi:

    • S-Pankin luovuttaessa yhteisrekisteriin tiedon asiakkaan etujen maksutilistä, pystyy osuuskauppa maksamaan rahana maksettavat edut jäsenen S-Pankissa olevalle etujen maksutilille.
    • Vastaavasti kun SOK luovuttaa asiakkaan jäsen-/asiointinumeron yhteisrekisteriin, pystyy S-Pankki tuottamaan asiakkaalle maksuominaisuuskortin S-Etukorttina ja oikealla jäsen-/asiointinumerolla Bonuksen kerryttämisen mahdollistamiseksi.
  • Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat kaikki asiakasomistajat tai asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt, joilla on myös S-Pankin asiakkuus. Yhteisrekisteriin kuuluvat myös kaikki S-mobiilin käyttäjät ja Liity Asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa liittyneet asiakkaat riippumatta siitä, ovatko he myös S-Pankin asiakkaita, sillä nämä palvelut ovat SOK:n ja S-Pankin yhteistyössä tuottamia palveluita.

  • Yhteisrekisterissä käsitellään tarkasti rajattua osaa SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakkaiden tiedoista.

    Yhteisrekisterissä käsitellään seuraavia tietoja:

    • asiakkaan nimi, henkilötunnus ja syntymäaika,
    • asiakkaan kieli, tieto sukupuolesta (jos asiakas on sen antanut)
    • yhteystiedot (esim. osoite ja puhelinnumero),
    • asiakkaan antamat lupa- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköposti- ja matkapuhelinmarkkinointilupa, tutkimuskyselyjen kielto ja puhelinmarkkinoinnin kielto),
    • tieto asiakkaan kuulumisesta asiakasomistajatalouteen ja asiakkaan jäsen-/asiointinumero,
    • asiakasomistajan etujen maksutili ja maksuominaisuuksia sisältävät S-Etukortit.

    Yhteisrekisterissä käsiteltäviä S-mobiilin käyttötietoja ovat muun muassa tieto S-mobiilin käyttöönotosta ja laitteista, joilla sovellusta käytetään, digitaalinen jalanjälki palvelun käytöstä sekä palvelussa annettu S-mobiilia koskeva palaute.

    Yhteisrekisterin tiedot ovat myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä, joissa niitä käytetään näiden rekistereiden tietojen käyttötarkoitusten mukaisesti.

    S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä sekä S-Pankin asiakasrekisterissä on yhteisrekisterin tietojen lisäksi paljon muita tietoja, joita ei luovuteta yhteisrekisteriin. Yhteisrekisterissä ei esimerkiksi käsitellä S-Pankin tilitapahtumatietoja tai S-ryhmän ostotietoja.

    Lisätietoja yhteisrekisteriin kuuluvista henkilötiedoista löydät SOK:n ja S-Pankin tietosuojaselosteilta maaliskuusta 2023 alkaen.

  • Yhteisrekisteri ei näy muutoksena suoraan asiakkaille, sillä S-ryhmä ja S-Pankki ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä yhteisten asiakkaiden tietojen hallinnoinnissa. Aiemmin S-ryhmä ja S-Pankki ovat luovuttaneet toisilleen tiedon esimerkiksi yhteisten asiakkaiden yhteystiedoista, jotta asiakkaan ei tarvitsisi ilmoittaa niitä kahteen kertaan. Jatkossa yhteystiedot päivitetään suoraan yhteisesti ylläpidettävään SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin. Tietojen ylläpito helpottuu ja yhteisten palvelujemme, kuten S-mobiilin, kehityksestä tulee aiempaakin sujuvampaa

    S-mobiilin käytöstä yhteisrekisteriin kerättävät tiedot mahdollistavat palvelun paremman ja asiakaslähtöisemmän kehittämisen. Voimme yhdessä analysoida erilaisten S-mobiilia käyttävien asiakasryhmien tapaa hyödyntää palvelua. Aikaisemmin S-mobiilin käytöstä kertynyttä tietoa on analysoitu S-mobiilin kaupan palveluiden osalta SOK:n toimesta ja pankkitoimintojen osalta S-Pankissa.

  • Asiakkaille viestitään yhteisrekisterin perustamisesta pääasiassa SOK:n ja S-Pankin verkkosivujen kautta. Kaikki yhteisrekisteriin kuuluvat asiakkaat, joilla on käytössään S-mobiili, saavat myös tiedon muutoksesta S-mobiilissa näkyvällä ilmoituksella. Lisäksi lähetämme tietoa sähköpostilla niille asiakkaille, joiden vahvistettu sähköpostiosoite on tiedossamme. Yhteisrekisteriin kuuluminen ei vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä.

    Päivitämme maaliskuussa myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteet

  • Huolellinen ja lainmukainen tietojenkäsittely on meille kunnia-asia ja äärimmäisen tärkeää: haluamme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia.

    Suojaamme henkilötietoja huolellisesti koko niiden elinkaaren ajan käyttämällä asianmukaisia tietoturvallisuuteen ja tietosuojaan liittyviä suojausmekanismeja. Tietoturvallisuuden hallinta S-ryhmässä ja sitä kautta myös henkilötietojen suojaaminen perustuu ennakoivaan riskienhallintaan, jonka pohjalta määrittelemme riittävät ja lainmukaiset tietoturvallisuuden ja tietosuojan suojausmekanismit.

     

    Koulutamme henkilötietoja käsittelevää henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen.

    Seuraamme ja valvomme järjestelmiämme jatkuvasti ja systemaattisesti. Mahdollisen tietoturvapoikkeaman sattuessa toimimme lain vaatimusten ja määritellyn prosessin mukaisesti ja tarvittaessa ilmoitamme relevanteille viranomaisille sekä rekisteröidyille.

  • Kerromme asiasta lisää sekä S-ryhmän asiakasomistajarekisterin tietosuojainformaatiossa S-Etukorttiasiakkaana – S-ryhmän tietosuojasivusto (s-ryhma.fi) että S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojainformaatiossa osoitteessa  Tietosuoja suojaa henkilötietojasi (s-pankki.fi).

    Voit tarvittaessa ottaa myös sähköpostitse yhteyttä tietosuojavastaavaan: tietosuojavastaava@sok.fi .

  • Alla on lueteltu yhteiset tiedot, joita S-Pankki ja SOK käsittelevät yhteisiin käyttötarkoituksiin.

    Tieto: Käyttötarkoitus: Tietojen säilytysaika yhteisrekisterissä *) Oikeudellinen peruste:
    Henkilön perustiedot (nimi, henkilötunnus, syntymäaika, kieli, sukupuolitieto, kuolinpäivä) Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Sopimus, sukupuolitiedon osalta oikeutettu etu
    Yhteystiedot (vakituinen ja väliaikainen postiosoite, matkapuhelinnumero, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite) Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Sopimus
    Henkilökuntatieto (tieto henkilökuntaan kuulumisesta, tieto henkilökunnan alennusoikeudesta) Tietojen ylläpito ja päivitykset henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Oikeutettu etu
    Asiakasomistajatalous (tieto henkilön kuulumisesta asiakasomistajatalouteen, voimassaoloaika, jäsen-/asiointinumero) Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Sopimus
    Etujen maksutili (voimassa olevan etujen maksutilin tilinumero) Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Sopimus
    S-Etukortti Visa (korttityyppi, kortin voimassaoloaika, tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyden perusteella kortti on tilattu) S-Etukortti Visa -korttien tuottaminen asiakkaan tiedoilla. Asiakasomistajaetujen tuottamiseen liittyvien selvittelytilanteiden hoitaminen. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Sopimus
    Suostumus- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköpostimarkkinointilupa, mobiilimarkkinointilupa, puhelinmarkkinointikielto, tutkimuskyselyjen kielto sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n rajoituspalvelu Robinson -kieltotiedot) Tietojen ylläpito ja päivitykset. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Oikeutettu etu
    Tieto S-mobiilin käyttöönotosta ja mahdollinen alle 13-vuotiaan käyttöönottoon liittyvä huoltajan suostumus S-mobiili-palvelun tuottaminen. S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Sopimus
    S-mobiilissa kerättävä mainonnan tunniste laitteen yksilöimiseksi Tietojen ylläpitäminen ja päivittäminen. Niin kauan, kun suostumus on voimassa. Kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Suostumus
    S-mobiilia koskevat suostumukset (sijaintitiedon käyttöön, ilmoitusten vastaanottamiseen) Tietojen ylläpito ja päivittäminen. Markkinoinnin, sisältöjen ja tiedotteiden kohdentaminen. Asiakaskokemuksen parantaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen. Niin kauan, kun suostumus on voimassa. Kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Oikeutettu etu
    S-mobiilissa annettu S-mobiilia koskeva asiakaspalaute S-mobiili-sovelluksen kehittäminen ja palautteeseen vastaaminen. 2 vuotta. Oikeutettu etu
    S-mobiilin digitaalinen jalanjälki (käsittely yhteisrekisterin piirissä ja luovutus S-Pankin ja SOK:n asiakasrekistereihin) Asiakaskokemuksen parantaminen, profilointi markkinointiviestinnän kohdentamiseksi sekä S-mobiilin kehittäminen. 2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Suostumus
    Asiakkaan tekemät S-mobiilin käyttöliittymävalinnat S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Sopimus
    Tieto siitä, että asiakas on merkinnyt edun suosikiksi ja edun poistaminen suosikeista S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Sopimus
    S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt Etujen ja palvelujen suosittelu ja personointi. S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. 5 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. Oikeutettu etu

    * Henkilötietoa käsitellään myös SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin sekä S-Pankin asiakasrekisterin osana itsenäisesti omiin käyttötarkoituksiin.

Jäikö jokin vielä askarruttamaan?

Tavoitat S-ryhmän asiakaspalvelun numerosta 010 76 5858 (mpm/pvm) tai palautelomakkeen kautta. S-Pankin asiakaspalvelun tavoitat numerosta 010 76 5800 (ma–pe klo 9–16, mpm/pvm). Soittaessasi S-Pankin asiakaspalveluun, tarvitset aina verkkopankkitunnukset tai S-mobiilin tunnistautumisen.

Sanasto

  • Asiakasomistaja on S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvan osuuskaupan henkilöjäsen.

  • Asiakasomistajatalous muodostuu yhteistä bonusostokertymää kerryttävistä henkilöistä. Asiakasomistajatalous muodostetaan osuuskaupan asiakasomistajaksi liittyneen henkilön ympärille, jota kutsutaan pääjäseneksi. Pääjäsen voi kutsua henkilöitä asiakasomistajatalouteen tai poistaa siitä henkilöitä ilmoittamalla asiasta osuuskaupalle.
  • Henkilö, joka on kutsuttu kerryttämään Bonusta ja muita etuja asiakasomistajaksi liittyneen henkilön ympärille muodostettuun asiakasomistajatalouteen. Jokainen asiakasomistajatalouteen liittyvä solmii sopimuksen liittymisestä asiakasomistajatalouteen ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään sekä hyväksyy siihen liittyvän henkilötietojensa käsittelyn S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä. Alaikäisten lastensa osalta sopimuksen solmii lapsen edunvalvoja.
  • Henkilötietoja ovat esimerkiksi etunimi, sukunimi, henkilötunnus, puhelinnumero tai palvelun käytöstä kertyvä tieto. Henkilötietoa ovat kaikki tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan henkilöön liitettävissä olevat tiedot.

  • Henkilötietojen käsittelyä ovat kaikki henkilötietoihin kohdistuvat toimet esimerkiksi kerääminen, tallentaminen, muokkaaminen, luovuttaminen, korjaaminen tai niiden poistaminen.

  • Henkilötietojen käsittely edellyttää aina laista löytyvää käsittelyperustetta. Peruste on määritettävä ennen käsittelyn aloittamista. Henkilötietojen käsittelyperuste voi olla esimerkiksi sopimus, suostumus tai rekisterinpitäjän oikeutettu etu.

  • Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on määritettävä selkeästi ennen käsittelyn aloittamista. Henkilötietoja saa kerätä vain tiettyjä, nimenomaisia ja laillisia tarkoituksia varten. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset on yksilöitävä, dokumentoitava ja kerrottava rekisteröidyille. Henkilötietojen käyttötarkoituksena voi olla esimerkiksi asiakkaan perustietojen ylläpito ja sopimuksen mukaisten palvelujen toteuttaminen.

  • Henkilötietojen luovuttamisella tarkoitetaan sitä, kun rekisterinpitäjä antaa laillisin perustein henkilötietoja kolmannelle osapuolelle, käytettäväksi tämän omiin tarkoituksiin. Henkilötietojen luovuttamisesta informoidaan tietosuojaselosteessa.

  • Henkilötietojen käsittelijä on taho, joka toimii rekisterinpitäjän lukuun ja avustaa rekisterinpitäjää tietojenkäsittelyssä sopimukseen ja rekisterinpitäjän ohjeistukseen perustuen. Käsittelijällä voi olla esimerkiksi pääsy henkilötietoihin tuki- tai ylläpitotehtävää toteuttaessaan.

  • Rekisterinpitäjä on taho, joka vastaa henkilötiedon käsittelystä eli määrittelee muun muassa miten henkilötietoja kerätään, käytetään ja suojataan. Rekisterinpitäjän vastuulla on myös toteuttaa rekisteröidyn oikeudet ja muut lain rekisterinpitäjälle asettamat vaatimukset.

  • Kun rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja, sen on toteutettava asianmukaiset toimenpiteet rekisteröityjen tietosuojaoikeuksien toteuttamiseksi. Sen on myös helpotettava rekisteröidyn oikeuksien käyttämistä. Tietosuoja-asetuksen mukaan rekisteröidyllä on oikeus esimerkiksi saada tietoa henkilötietojensa käsittelystä, saada tutustua tietoihinsa, oikaista tietojaan, vastustaa käsittelyä tietyissä tilanteissa sekä pyytää tietonsa poistettaviksi. Rekisteröity ei kuitenkaan voi käyttää kaikkia oikeuksia kaikissa tilanteissa. Tilanteeseen vaikuttaa esimerkiksi se, millä perusteella henkilötietoja käsitellään.

  • Rekisteröity on yksittäinen henkilö, jonka henkilötietoja rekisterinpitäjä käyttää ennalta määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Rekisteröitynä voit esimerkiksi käyttää palvelujamme asiakkaanamme tai olla S-ryhmän työntekijä.

  • Tietosuojaseloste on käyttämämme termi henkilötietojen käsittelyn informaatiolle.

  • GDPR tulee sanoista General Data Protection Regulation (yleinen tietosuoja-asetus). Se on henkilötietojen käsittelyä sääntelevä asetus, jota alettiin soveltaa kaikissa EU-maissa keväällä 2018. Tietosuoja-asetus antaa suojan henkilötiedoillesi ja keinoja hallita tietojesi käsittelyä.