HUR KAN JAG HJÄLPA DIG?

Här hittar du svar på de flesta frågor om ägarkundsrelationen.

VANLIGA FRÅGOR

  • I S-mobil och i S-användarkonto kan du granska och följa många saker som anknyter till din kundrelation. Du kan till exempel uppdatera e-postadressen och telefonnumret samt tillstånden till marknadsföring till dessa. Du kan också ta emot elektroniska kassakvitton och följa med läget på ditt konto för inbetalning av förmåner. 

    I S-användarkonto hittar du också din kundkod för S-Förmånskortsterminalen.

    I S-användarkonto kan du t.o.m. uppdatera tillstånd till och begränsningar av marknadsföring och kommunikation.

    Uppgifter om adress- och namnändringar får vi automatiskt från befolkningsdatasystemet inom ett par veckor från det att uppgiften registrerats, om du inte har förbjudit överlåtelse av uppgifterna. 

    Via S-användarkonto kan du bl.a. beställa ett nytt kontantkort att ersätta ett förlorat eller skadat kort, och om du är huvudmedlem, kan du göra det också för dina familjemedlemmar.

    Dessutom kan du hålla sammansättningen av ditt ägarkundshushåll aktuell genom att ta bort eller lägga till familjemedlemmar.

  • Ett ersättande kontantkort får du genom att beställa ett nytt kort via S-användarkonto, på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 9-16 (mta/lna). På Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt kan du få ett interimistiskt kort. Kolla in närmaste här. 

    Om du har ett S-Förmånskort med betalegenskaper, spärra ditt kort omedelbart genom att ringa spärrtjänsten för kort på tfn 020 333 (öppen 24 timmar, samtal från utlandet på tfn +358 20 333). Om du använder ett kort med Visa-symbolen eller ett S-Förmånskort Debit skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig. 

    Du kan beställa ett nytt kort i S-Bankens webbank någondera i kortets uppgifter eller genom att skicka ett meddelande, genom att ringa S-Bankens Kundtjänst tfn 010 76 5810, må-fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min) eller vid ett besök på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt. 

    För det nya betalkortet debiteras en avgift enligt S-Bankens servicetariff. 

  • Som huvudmedlem i din ägarkundshushåll kan du radera personen från ditt hushåll via S-användarkonto. Du bör meddela den person vars parallellkort har raderats från hushållet om att rätten till S-Förmånskort och andra ägarkundsförmåner inte längre gäller. 

    Som medlem i ett ägarkundshushåll kan du själv lämna ägarkundshushållet via S-användarkonto eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 9-16 (mta/lna). 

    Obs! Radering från ägarkundshushåll innebär inte att S-Bankens produkter och tjänster slutar automatiskt, men ägarkundsförmånerna från dem upphör. Eventuella dispositionsrätt till kontot och kort med betalningsegenskap skall sägas upp separat. Mera information från S-Banken. 

  • Då du ansluter dig till handelslaget och blir medlem, dvs, ägarkund, får du ett 10-siffrigt medlemsnummer. Du hittar den på din S-Förmånskort, i dina egna uppgifter i S-mobil och via S-användarkonto. 

    S-Förmånskorten som tillhör de andra personerna i ägarkundshushållet är också försedda med en unik 10-siffrig kod. Det är kundnumret som familjemedlemmarna använder på samma sätt som ägarkunden använder sitt medlemsnummer. 

    På S-Förmånskortet står medlems-/kundnumret efter handelslagets namn. Medlems-/kundnumret är inte lika med kortnumret som står ovanför kortinnehavarens namn. 

    De fyra första siffrorna i medlems-/kundnumret änger handelslaget och de sex sista är det individuella medlems-/kundnumret. Sifferseriens format är alltså 4 + 6 siffror. 

  • Saldot och transaktionerna på ditt S-Konto kan du se: 

    • Via S-Bankens webbank och S-mobil, då du har S-Bankens bankkoder 
    • Vid S-Förmånskortsterminalerna som finns i S-gruppens verksamhetsställen kan du kolla saldot och de fem senaste transaktionerna på inbetalningskontot och kontonumret. För att kunna använda S-Förmånskortsterminaler behöver du ett S-Förmånskort och en kundkod, som du hittar i S-användarkonto. På S-Förmånskortsterminaler kan endast kontoinnehavaren se kontouppgifterna. Om du har ett parallellkort, dispositionsrätt till kontot och S-Bankens bankkoder, kan du kolla kontots saldo på S-Bankens webbank och i S-mobil. 
    • På Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kolla in närmaste här. 

S-användarkonto ger dig kontroll över dina kunduppgifter

S-användarkonto är din personliga tjänst där du kan hantera dina egna kunduppgifter. Du behöver ett S-användarkonto även för att logga in på S-gruppens webbutiker. Logga in på s-avändarkonto.fi och se till att du har kopplat ditt S-Förmånskort till dina kunduppgifter. På så sätt säkerställer du också att du får Bonus på dina online-köp.

ÖPPNA ETT KONTO I S-BANKEN

Öppna ett konto nu och skaffa samtidigt ett S-Förmånskort Visa - de är gratis för ägarkunder! Du behöver ett S-Konto eftersom vi betalar ut din Bonus till detta konto varje månad. Var beredd att identifiera dig med antingen nätbankens användaruppgifter eller mobilcertifikat.

Bra att veta