TIETOSUOJASELOSTE (1.4.2024 alkaen)
Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679, artiklat 12, 13, 14 ja 19
1. Rekisterinpitäjä
Suomen Osuuskauppojen keskuskunta SOK
Postiosoite: PL 1, 00088 S-RYHMÄ
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu: 010 76 5858
Käyntiosoite: Fleminginkatu 34, 00510 Helsinki
Y-tunnus 0116323–1
2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot
3. Rekisteriasioita hoitava henkilö
4. Rekisterin nimi
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri
5. Henkilötietojen käyttötarkoitukset
Käsittelemme henkilötietojasi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen ja etujen tuottamiseen, verkkokauppa-asiointiin, asiakasomistaja- ja muiden henkilöasiakassuhteiden hoitamiseen, suoramarkkinointiin, kohdennetun ja personoidun sisällön tuottamiseen sekä S-ryhmän liiketoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen ja tätä varten tehtävään analysointiin, profilointiin ja mielipide- ja markkinatutkimusten toteuttamiseen sekä asiakaspalautteiden käsittelyyn.
Ylläpidämme rekisterissä osuuskauppojen osuuskuntalain mukaisia jäsenluetteloja.
Voimme käsitellä henkilötietojasi S-ryhmään kulloinkin kuuluvissa yhteisöissä. Voimme käyttää henkilötietojasi S-ryhmään kulloinkin kuuluvien yhteisöjen ja yhteistyökumppaneiden markkinointitarkoituksiin. S-ryhmällä tarkoitetaan osuuskauppoja ja SOK-yhtymää tytär- ja osakkuusyhtiöineen. Yhteistyökumppaneilla tarkoitetaan bonuspartnereita ja kaupallisia yrityksiä, jotka tekevät S-ryhmän kanssa yhteistyötä, yhteismarkkinointia tai ostavat S-ryhmältä medianäkyvyyttä.
6. Henkilötietojen käsittelyn peruste
Käsittelemme henkilötietojasi seuraavin perustein:
Art. 6.1 b) Sopimus | Osuuskaupan jäsenhallinto S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen ja etujen tuottaminen sekä asiakasomistajasuhteiden hoitaminen Verkkokauppa-asiointi Asiakasomistajajärjestelmään liittyvä asiakasviestintä ja markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen Käyttäjähallinta verkko- ja mobiilipalveluissa Henkilökunnan alennusoikeuden toteuttaminen Sähköisten kuittipalvelujen ja Omat ostot -palvelun toteuttaminen |
Art 6.1 a) Suostumus | Sähköinen suoramarkkinointi (sähköpostitse ja esim. SMS-viesteinä) Mobiilipalvelujen ilmoitusviestien lähettäminen ja mobiililaitteiden laitetunnisteiden perusteella tehtävä markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen Päätelaitteen sijaintiin liittyvät palvelut Muiden henkilöasiakassuhteiden hoitaminen ja markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen Tietojen luovuttaminen yhteistyökumppaneille esimerkiksi Bonuksen tai muiden asiakasomistajaetujen saamiseksi Tietojen luovuttaminen S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen. Evästevalintojen perusteella tehtävä digijalanjälkitietojen käsittely Tutkimuskyselyihin vastattaessa vastaajan suostumuksellaan henkilötietona antamien vastausten käsittely |
Art 6.1 c) Lakisääteinen velvoite | Osuuskaupan osuuskuntalain mukaisen julkisen jäsenluettelon ylläpitäminen osuuskauppojen lukuun Verolainsäädännön mukainen tietojen luovuttaminen verottajalle Tietojen luovuttaminen viranomaisille vastattaessa viranomaisten lakisääteisiin tietopyyntöihin |
Art. 6.1 f) Oikeutettu etu | S-ryhmän liiketoiminnan suunnittelu ja kehittäminen, kuten tilastointi, analytiikka, asiakasryhmittelyt, ja profilointi, mielipide- ja markkinatutkimukset Asiakaspalautteiden käsittely Tietojen luovutukset S-ryhmän yhteisöjen välillä Suoramarkkinointi (perinteinen suoramarkkinointi, sisältöjen kohdentaminen ja personointi sekä mainosten kohdentaminen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa) Kerää ja skannaa -palvelussa tehtävä profilointi ja tarkistukset Tuotetasoisen ostotiedon käsittely sekä väärinkäytösepäilyjen tunnistaminen |
7. Kuvaus rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta
Olemme arvioineet oikeutettua etua sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Koko S-ryhmän kattavaan asiakasomistajajärjestelmään liittyminen on vapaaehtoista ja avointa. S-ryhmän toiminnan tarkoitus on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa asiakaslähtöisiä, merkityksellisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja etuja asiakasomistajalle, ja näin edistää asiakasomistajiemme taloudellista hyvinvointia. Ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasprofiilien laskeminen sekä näihin liittyvä suoramarkkinointi ja sisältöjen kohdentaminen sekä mielipide- ja markkinatutkimukset ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen toteuttamisessa. Huolehdimme siitä, että oikeutettuun etuun perustuva käsittely on oikeasuhteista etuihisi nähden ja vastaa kohtuullisia odotuksiasi.
Sinulla on oikeus vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä kieltämällä kuitin loppusummaa tarkempien ostotietojen käsittely, analytiikka ja asiakasryhmittely, mielipide- ja markkinatutkimukset, suoramarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa. Voit antaa kieltoja kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi tai ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään.
8. Käsiteltävät henkilötiedot
Käsittelemme henkilötietojasi, jos kuulut johonkin seuraavista asiakasryhmistä:
Käsittelemme seuraavia voimassa olevia ja/tai päättyneitä alla olevan taulukon mukaisia tietoja, jotka on yksilöity tarkemmin taulukon jälkeen:
Asiakasomistaja | Asiakasomistaja-talouteen kuuluva | Muu asiakas | |
Henkilön perustiedot | X | X | X |
Yhteystiedot | X | X | X |
Henkilökuntatiedot | X | X | |
Osuuskauppojen jäsentiedot | X | ||
Bonusta myöntävät laskutuspartnerit | X | X | |
Asiakasomistajatalouden tiedot | X | X | |
Etujen maksutili | X | ||
S-Etukortti | X | X | |
Tunnukset | X | X | X |
Asiakasryhmät | X | X | X |
Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot | X | X | X |
Lupa- ja kieltotiedot, eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset | X | X | X |
Ostotiedot, tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista | X | X | |
Asiakkaan digitaalinen jalanjälki | X | X | X |
Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot | X | X | X |
Asiakaspalaute | X | X | X |
Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset | X | X | X |
Henkilön perustiedot:
Yhteystiedot:
Henkilökuntatiedot:
Osuuskauppojen jäsentiedot:
Bonusta myöntävät laskutuspartnerit:
Asiakasomistajatalouden tiedot:
Etujen maksutili:
S-Etukortit, S-Pankki Private Visa -kortit:
Tunnukset:
Asiakasryhmät:
Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot:
Lupa- ja kieltotiedot eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset:
Ostotiedot, tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista:
Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
Asiakaspalaute
Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset
9. Tietolähde ja kuvaus tietolähteistä, mikäli tiedot on kerätty julkisista lähteistä
Saamme tietojasi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittyessäsi solmimastasi sopimuksesta ja sinulta itseltäsi asiakassuhteen aikana puhelimitse, verkkosivujen kautta, sähköpostilla tai muulla vastaavalla tavalla sekä palvelujen käytön kautta.
Nimi-, osoite-, matkapuhelinnumero- ja kuolintietojen päivityksiä voidaan saada myös päivityspalveluja tarjoavilta viranomaisilta ja yrityksiltä. Puhelin-Robinson- ja Posti-Robinson-kieltotiedot saadaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto r.y.:ltä. Henkilökuntatieto ja tieto alennusoikeudesta saadaan S-ryhmän työntekijärekistereistä.
Saamme S-Etukortin käyttöön ja tunnistautuneena tehtyyn asiointiin liittyvät tietosi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteisöiltä ja S-ryhmän Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta. Lisäksi voimme saada tietoja S-ryhmään kuuluvilta yhteisöiltä sekä asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteistyökumppaneilta, joiden palveluihin tunnistaudutaan käyttäen S-Etukorttia tai muita sinulle annettuja tunnuksia.
Lisäksi saamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteristä kts. tämän selosteen kohta 17.
10. Henkilötietojen vastaanottajat
Luovutamme verottajalle tiedot osuuskaupan jäsenelle maksetusta osuusmaksun korosta ja eronneille jäsenille maksetusta pääomanpalautuksista. Voimme myös luovuttaa tietoja voimassa olevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esim. viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa.
Luovutamme osuuskaupalle tiedot ruoan verkkokauppatilauksistasi tilaustesi toteuttamiseksi.
Luovutamme Postille ja vastaavan kaltaiselle toimijalle, esim. PostNord, tilauksesi toimitustiedot ostamiesi tuotteiden toimittamista varten. Tietojen luovutus perustuu tuotteen hankinnan yhteydessä tehtyyn sopimukseen.
Luovutamme suostumuksellasi tiedon asiakasomistajuudestasi S-ryhmän Bonusta myöntävälle yhteistyökumppanille.
Voimme luovuttaa suostumuksellasi tietojasi S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin, esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen.
Asiakaspalautteisiin liittyviä henkilötietojasi vastaanottavat ja käsittelevät S-ryhmän sisäiset asiakaspalvelutiimit sekä tuoteasiantuntijat, jotka osallistuvat palautteesi käsittelyyn.
Asiakasryhmittelyjäsi ja demografiatietojasi voidaan käsitellä myös yhdessä muiden SOK:n asiakasrekistereiden tietojen kanssa liiketoiminnan kehittämiseksi asiakasryhmittäin tehtävässä analytiikassa ja raportoinnissa. Näitä tietoja voidaan myös käyttää asiakaspalvelun laadun ja kohdentamisen parantamiseksi esimerkiksi varatessasi huoneen S-ryhmän Sokos Hotellista.
Lisäksi luovutamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin kts. tämän selosteen kohta 17.
11. Henkilötiedon siirrot kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle ja käytetyt suojatakeet
Käytämme alihankkijoita henkilötietojen käsittelyssä, ja tietoja siirretään rajatusti Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle palvelujen tarjoamista, teknistä ylläpitoa ja tukea varten. Voimme toteuttaa tällaisia siirtoja, jos Euroopan komissio on päättänyt, että kohdemaan tai kohdeorganisaation tietosuojan taso on riittävä, tai pystymme muutoin varmistamaan henkilötietojen suojan riittävän tason soveltuvan lainsäädännön mukaisesti esimerkiksi käyttämällä Euroopan komission hyväksymiä vakiolausekkeita. Euroopan komission hyväksymät vakiolausekkeet löytyvät täältä [linkki: Publications Office (europa.eu)].
Edellytämme, että alihankkijamme sitoutuvat lainsäädännön ja SOK:n asettamiin tietosuoja- ja tietoturvallisuusvaatimuksiin.
12. Henkilötietojen säilytysaika
Henkilötietojasi säilytetään ainoastaan niin kauan, kuin se on tarpeellista, kuitenkin aina vähintään asiakas- ja sopimussuhteesi keston ajan. Edellä mainitusta poiketen poistamme tiedot päättyneistä asiakasperustiedoista, yhteystiedoista (pois lukien postinumero), lupa- ja kieltotiedoista sekä tilauksista ja palveluiden käyttöönotosta kahden vuoden kuluttua tiedon voimassaolon päättymisestä. Annetusta asiakaspalautteesta sekä verkko- ja mobiilipalvelujen käytöstä kertynyt digitaalinen jalanjälkitieto poistetaan kahden vuoden kuluttua tiedon syntymisestä. Poistamme rekisteristä säännöllisesti vanhentuneita ja tarpeettomaksi muuttuneita tietoja henkilötiedolle määritellyn elinkaaren mukaisesti.
Asiakkaalla voi olla voimassa oleva asiakkuus S-käyttäjätiliasiakkuuden ja asiakasomistaja-asiakkuuden kautta joko samanaikaisesti tai eriaikaisesti.
Asiakasomistaja-asiakkuus alkaa osuuskaupan jäseneksi tai asiakasomistajatalouteen liittymisestä ja päättyy asiakasomistajasopimuksen päättyessä henkilön erotessa osuuskaupan jäsenyydestä tai asiakasomistajataloudesta, jolloin myös oikeus S-Etukortin käyttöön päättyy.
Käsittelemme asioinnista kertynyttä tuotetasoista ostotietoa koko asiakasomistaja-asiakkuuden voimassaolon ajan. Oikeutettuun etuun perustuva asiakastietojen käsittely analytiikkatarkoituksiin loppuu, kun asiakas ei enää kuulu asiakasomistajatalouteen eli asiakasomistajasopimus on päättynyt. Poistamme oikeutettuun etuun perustuen käsitellyt asiakasomistajan tuotetasoiset ostotiedot ja tiedot maksetuista Bonuksista ja maksutapaeduista, tiedot päättyneistä asiakasomistajatalouksista ja postinumeroista sekä asiakasryhmittelyt kuusi kuukautta asiakasomistaja-asiakkuuden päättymisen jälkeen. Poistamme muut päättyneeseen asiakasomistajasopimukseen liittyvät tiedot (enintään viisi vuotta vanhat bonusostotiedot (oston Bonusta kerryttävä loppusumma) ja asiakasomistajataloustiedot) viimeistään viisi vuotta asiakasomistaja-asiakkuuden päättymisen jälkeen.
Osuuskaupan jäsenyyteen liittyvät tiedot ja tiedot osuusmaksutapahtumista poistamme, kun viimeisen rahatapahtuman tilikauden päättymisestä on kulunut 6 vuotta.
S-käyttäjätili-asiakkuus syntyy hyväksyttäessä S-ryhmän digitaalisten palvelujen käyttöehdot eli S-käyttäjätilisopimuksen syntyessä. Käsittelemme S-käyttäjätilillä kirjautuneena tehtyjen ostojen tuotetasoisia ostotietoja koko S-käyttäjätiliasiakkuuden voimassaolon ajan. S-käyttäjätiliin perustuva asiakkuus päättyy, kun tili pyydetään poistettavaksi tai asiakas ei käytä tiliä kahteen vuoteen. S-käyttäjätiliin liittyvät tuotetasoiset ostotiedot poistuvat asiakkuuden päättyessä. Huomaathan, ettemme toistaiseksi teknisistä syistä pysty poistamaan S-käyttäjätilitietoja, joiden säilytysaika on käyttäjän passiivisuuden vuoksi kulunut umpeen. Asiakas voi pyytää tilinsä ja S-käyttäjätilitietojensa poistamista.
13. Rekisteröidyn oikeudet
Sinulla on seuraavat oikeudet:
Voit itse tutustua sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä oleviin tietoihin kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi. S-käyttäjätilillä voit myös päivittää osaa tiedoistasi.
Voit peruuttaa antamasi suostumuksen ja vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä ja suoramarkkinointia, ja siten ohjata sitä, miten käytämme henkilötietojasi. Voit tehdä näin antamalla ja poistamalla lupa- ja kieltotietoja esimerkiksi kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi, S-mobiilissa tai saamasi sähköpostiviestin linkistä.
Jos haluat käyttää oikeuksiasi tai saada lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä, voit myös olla yhteydessä rekisterinpitäjään lähettämällä sähköpostia osoitteella tietosuoja.asiakkuus@sok.fi.
Sinulla on myös oikeus tehdä kantelu valvontaviranomaiselle, jos katsot, että rikomme soveltuvaa tietosuojasääntelyä sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä.
14. Henkilötiedon antamatta jättämisen vaikutukset sopimukselle
Asiakasomistajaksi ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus) antaminen. Henkilötietojen antamatta jättäminen estää sopimuksen syntymisen.
Asiakasomistajatalouteen ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus tai syntymäaika) antaminen.
Rekisterin tietojen perusteella tuotettavien palvelujen edellytyksenä on kunkin palvelusopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen antaminen. Palvelusopimuksen syntymiseksi edellytettävät tiedot vaihtelevat palveluittain.
15. Automatisoidun päätöksenteon tai profiloinnin merkitykselliset tiedot
Emme tee rekisterin tietojen perusteella sellaista yksinomaan automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi oikeusvaikutuksia. Jos olet ottanut käyttöön Kerää ja skannaa -palvelun, teemme palvelussa automaattista päätöksentekoa palvelun ja skannerin käyttötietojen perusteella. Analysoinnin perusteella sinut voidaan ohjata tarkastuslaskentaan kassalle.
16. Henkilötietojen käsittelyn vaikutukset ja yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista
Suojaamme henkilötietojasi huolellisesti koko niiden elinkaaren ajan käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Järjestelmätoimittajamme käsittelevät henkilötietojasi tietoturvallisissa palvelintiloissa. Pääsyä henkilötietoihin on rajoitettu ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus.
S-ryhmässä suojaamme henkilötietojasi muun muassa ennakoivalla riskienhallinnalla ja turvallisuussuunnittelulla, tietoliikenteen suojakeinoin ja käyttämällä turvallisia laitetiloja, kulunvalvontaa ja turvallisuusjärjestelmiä. Henkilötietoja sisältävät fyysiset asiakirjat säilytetään alkukäsittelyn jälkeen lukituissa ja paloturvallisissa säilytystiloissa. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta on hallittua. Koulutamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen. Valitsemme käyttämämme alihankkijat huolellisesti. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme.
Jos kaikista suojatoimistamme huolimatta henkilötietosi joutuisivat vääriin käsiin, on mahdollista, että henkilöllisyytesi varastetaan tai henkilötietojasi käytetään muuten väärin. Jos havaitsemme tällaisen tapahtuman, ryhdymme viipymättä selvittämään sitä ja pyrimme estämään aiheutuvat vahingot. Informoimme tietoturvaloukkauksesta tarvittavia viranomaisia ja sinua lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.
17. SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakastietojen yhteisrekisterinpitäjyyttä koskeva tietosuoja
17.1. Yhteisrekisterin tarkoitus ja rekisteröidyt
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) rekisterinpitäjänä ja S-Pankki Oyj rekisterinpitäjänä ovat tässä selosteessa kuvattujen tietojen yhteisrekisterinpitäjiä. Kerromme tässä kuvauksessa, ketkä kuuluvat tähän rekisteriin sekä tiedot, joita rekisterissä käsitellään. Kerromme myös, miten yhteisrekisterinpitäjien roolit on järjestetty suhteessa rekisteröityihin. Tämä osio täydentää SOK:n ja S-Pankin asiakasrekisterien tietosuojaselosteita.
Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat luonnolliset henkilöt:
S-ryhmän ja S-Pankin yhteisenä tehtävänä on tuottaa etuja ja palveluita asiakkailleen. Yhteisrekisterin tarkoituksena on mahdollistaa näiden etujen ja palveluiden tuottaminen ja kehittäminen, jotta sinun on rekisteröitynä mahdollista hyötyä sekä kaupan että pankin asiakkuudestasi parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteisrekisterin avulla voimme kehittää myös S-ryhmän ja S-Pankin yhteistä mobiilisovellusta S-mobiilia entistä paremmaksi palveluksi.
Yhteisrekisterillä haluamme myös mahdollistaa, että sinun on mahdollisimman helppo ylläpitää asiakkuuteesi liittyviä tietoja sekä hallinnoida niitä suostumuksia, jotka ovat yhteisrekisterissä.
Rekisterinpitäjinä käytämme yhteisrekisteriin kuuluvia tietoja alla kuvattuihin yhteisiin käyttötarkoituksiin. Lis äksi tietoja käytetään erikseen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteissa määritettyihin käyttötarkoituksiin.
17.2. Yhteisrekisterin sisältämät tietoalueet
Alla on lueteltu yhteiset tiedot, joita S-Pankki ja SOK käsittelevät yhteisiin käyttötarkoituksiin.
Tieto: | Käyttötarkoitus: | Tietojen säilytysaika yhteisrekisterissä *) | Oikeudellinen peruste: |
Henkilön perustiedot (nimi, henkilötunnus, syntymäaika, kieli, sukupuolitieto, kuolinpäivä) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä kuten kappaleessa 1 kuvataan. | Sopimus, sukupuolitiedon osalta oikeutettu etu |
Yhteystiedot (vakituinen ja väliaikainen postiosoite, matkapuhelinnumero, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
Henkilökuntatieto (tieto henkilökuntaan kuulumisesta, tieto henkilökunnan alennusoikeudesta) | Tietojen ylläpito ja päivitykset henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Oikeutettu etu |
Asiakasomistajatalous (tieto henkilön kuulumisesta asiakasomistajatalouteen, voimassaoloaika, jäsen-/asiointinumero) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
Etujen maksutili (voimassa olevan etujen maksutilin tilinumero) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
S-Etukortti Visa (korttityyppi, kortin voimassaoloaika, tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyden perusteella kortti on tilattu) | S-Etukortti Visa -korttien tuottaminen asiakkaan tiedoilla. Asiakasomistajaetujen tuottamiseen liittyvien selvittelytilanteiden hoitaminen. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
Suostumus- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköpostimarkkinointilupa, mobiilimarkkinointilupa, puhelinmarkkinointikielto, tutkimuskyselyjen kielto sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n rajoituspalvelu Robinson -kieltotiedot) | Tietojen ylläpito ja päivitykset. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Oikeutettu etu |
Tieto S-mobiilin käyttöönotosta ja mahdollinen alle 13-vuotiaan käyttöönottoon liittyvä huoltajan suostumus | S-mobiili-palvelun tuottaminen. | S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Sopimus |
Mobiililaitteesta kerättävä mainonnan tunniste laitteen yksilöimiseksi | Tietojen ylläpitäminen ja päivittäminen. | Niin kauan, kun suostumus on voimassa. | Suostumus |
S-mobiilia koskevat suostumukset (sijaintitiedon käyttöön, ilmoitusten vastaanottamiseen) | Tietojen ylläpito ja päivittäminen. Markkinoinnin, sisältöjen ja tiedotteiden kohdentaminen. Asiakaskokemuksen parantaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen. | Niin kauan, kun suostumus on voimassa. Kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Oikeutettu etu |
S-mobiilissa annettu S-mobiilia koskeva asiakaspalaute | S-mobiili-sovelluksen kehittäminen ja palautteeseen vastaaminen. | 2 vuotta. | Oikeutettu etu |
S-mobiilin digitaalinen jalanjälki (käsittely yhteisrekisterin piirissä ja luovutus S-Pankin ja SOK:n asiakasrekistereihin) | Asiakaskokemuksen parantaminen, S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt, markkinointiviestinnän kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. | 2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Suostumus |
Asiakkaan tekemät S-mobiilin käyttöliittymävalinnat | S-mobiilin käyttöliittymän personointi. | Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Sopimus |
Tieto siitä, että asiakas on merkinnyt edun suosikiksi ja edun poistaminen suosikeista | S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. | Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Sopimus |
S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt | Etujen ja palvelujen suosittelu ja personointi. S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. | 5 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Oikeutettu etu |
Mobiilimaksupalvelun käyttöönottotieto | Tietojen ylläpito ja päivityksen asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. | Sopimus. |
S-Etukortti mobiilin käyttöönottotieto | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. | Sopimus. |
* Henkilötietoja käsitellään myös SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin sekä S-Pankin asiakasrekisterin osana itsenäisesti omiin käyttötarkoituksiin.
17.3. Henkilötietojen vastaanottajat ja vastaanottajaryhmät
Luovutamme yhteisrekisteristä henkilötietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin sekä S-Pankin asiakasrekisteriin yllä olevan taulukon mukaisesti. Näiden tietojen käyttötarkoituksena on muun muassa perustietojen ylläpito, S-mobiilin kehittäminen ja asiakasanalytiikka. Voimme luovuttaa rekisterin tietoja kolmansille osapuolille rekistereiden tietosuojaselosteiden mukaisesti.
Huolehdimme tiedonsiirron lainmukaisuudesta silloin, kun asiakastietojen siirto EU/ETA-maiden ulkopuolelle on henkilötietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen kannalta tarpeellista.
17.4. Rekisteröidyn oikeudet yhteisrekisterissä
Rekisteröitynä voit kääntyä kumman tahansa rekisterinpitäjän puoleen oikeuksiesi toteuttamiseksi yhteisten tietojen osalta. Suosittelemme kääntymään sen rekisterinpitäjän puoleen, joka on olennainen oikeuksiesi toteuttamisen kannalta. Kaupan asiakkuuteen liittyvien asioiden osalta voit kääntyä SOK:n puoleen ja pankkiasioinnin osalta S-Pankin puoleen.
Jos henkilötiedon käsittely ei ole mielestäsi lainmukaista, sinulla on oikeus tehdä valitus tai ottaa yhteyttä valvontaviranomaisena toimivaan tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Voit estää mainontaa ja analytiikkaa koskevien henkilötietojesi käsittelyn käyttämällä kielto-oikeuttasi tai peruuttamalla antamasi suostumuksen. Tämän seurauksena esimerkiksi S-mobiilin sisältö saattaa olla vähemmän personoitua emmekä voi kohdentaa sinulle tiedotteita tai mainontaa parhaalla mahdollisella tavalla.
17.5. Yhteisrekisterin osapuolten yhteystiedot
Yhteisrekisterin tietosuojavastaavien yhteystiedot:
SOK:n tietosuojavastaavan yhteystiedot: tietosuojavastaava@sok.fi
S-Pankin tietosuojavastaavan yhteystiedot: tietosuojavastaava@s-pankki.fi
-------------------