26.3.2020

Vågar man gå i butiken? De vanligaste frågorna

1. Räcker varorna till i affärerna?

Vi får varje dag till varor till våra affärer, så det finns ingen anledning till oro. Enskilda produktgrupper kan tillfälligtvis vara slut på grund av ökad efterfrågan, men logistiken fungerar och varuflödet till affärerna hålls igång.  

2. Vad ska kunderna beakta då de gör sina inköp i affären?

Kom inte till affären då du är sjuk.

Följ alltid god handhygien. Det är bra att tvätta händerna före du kommer till affären och handlar och också när du lämnar affären. I de flesta affärer finns ett ställe där du kan tvätta händerna, oftast nära pantmaskinerna. 

Håll också minst en meter avstånd till andra kunder och personal. Vänta vid kassan att kunden före dig har betalat innan du plockar upp dina egna inköp på kassabandet.

3. När lönar det sig att gå till affären om man hör till riskgruppen?

I Varuboden-Osla öppnar vi alla våra affärer en timme tidigare för de personer som hör till riskgruppen. Då är affären precis städad och som renast. Vi önskar att andra kunder respekterar det här.  

Bäst är ändå att en person som hör till riskgruppen helt undviker att gå till affären, exempelvis genom att beställa hemleverans eller be en släkting eller granne hjälp med uppköpen. Vi kan alla erbjuda vår hjälp åt våra närstående.

Även om nätbutiken inte levererar hem varor på just det område där du bor, kan du ändå utnyttja webbplatsen foodie.fi (fungerar inte ännu på svenska) för att göra din inköpslista.

4. Kan man beställa mat hemlevererad av er?

På Varuboden-Oslas område har Kyrkslätt Prisma en nätbutik för mat, som också levererar mat hem till närområdena.  På grund av att efterfrågan oväntat mångdubblats så har nätbutiken för tillfället längre beställnings- och leveranstider än normalt.

Den smartaste lösningen för personer som hör till riskgruppen är absolut nätbutiken, eftersom ingen kontakt med andra människor uppstår och smittorisken minimeras. För tillfället är nätbutiken överbelastad och det lönar sig att vara ute i god tid med sin beställning. Ett annat alternativ är att be om hjälp av vänner, släktingar eller grannar – vi tar hand om varandra och hjälper dem som behöver hjälp.

Varuboden-Osla och transportföretaget GoParking erbjuder i samarbete beställnings-, plocknings- och hemleveranstjänst av mat i alla Sale- och S-market-affärer på sitt verksamhetsområde. Tilläggsinformation om hur man beställer finns på webbplatsen www.goparking.fi.

På många orter finns det exempelvis lokala taxiföretagare som samarbetar med våra verksamhetsställen och gör uppköp åt kunderna och levererar hem dem. Kolla upp din egen närbutiks Facebook-sida för mer information om den här möjligheten av tjänster.

5. Är det under epidemin tryggt att äta frukter och grönsaker som säljs oförpackade?

Personalen har förhöjt hygienen då de handskas med frukter och grönsaker i affären. Det är ändå bra att skölja frukter och grönsaker innan de används – precis som vanligt.

 

 

6. Hur ser ni till att affärerna hålls städade?

I affärerna finns det olika ytor som kundvagnar, fruktvågar, snabbkassor och betalterminaler och de rengörs nu effektiverat. Det är bra att tvätta händerna noggrant före du kommer till affären och handlar och också när du lämnar affären. I de flesta affärer finns ett ställe där du kan tvätta händerna, oftast nära pantmaskinerna. 

7. Är kundvagn eller korg bättre nu under epidemin?

Vi rekommenderar starkt att välja kundvagn. Det är lättare att rengöra kundvagnarna och då man använder kundvagnen så uppstår det också automatiskt ett lämpligt säkerhetsavstånd till andra kunder.

8. Hur sköter ni hygienen vid bake off och andra ställen som säljer produkter i lösvikt?

Vi byter ofta ut besticken till rena vid bake off och andra ställen som säljer produkter i lösvikt. Vi är på alerten och extremt noggranna med hygienen för tillfället (det är vi i och för sig också alltid då det är fråga om en vanlig säsongsinfluenssa).

9. Ett stort antal människor rör i kundvagnarna och korgarna dagligen. Hur sköter ni om att vagnarna är hygieniska?

I affärerna finns det olika ytor som kundvagnar, fruktvågar, snabbkassor och betalterminaler och de rengörs nu effektiverat. Också hygienpraxisen är effektiverad.

Det bästa sättet att undgå smittor efter att ha använt kundvagnar eller korgar, är att tvätta händerna noggrant och använda desinfektionsmedel.


10. Har ni gjort ändringar i hur ni handskas med kontanter på era verksamhetsställen på grund av coronaviruset?

Då vi använder kontanter så sätter vi växelpengar och kvitto på disken för att undvika handkontakt. På alla våra verksamhetsställen har vi också kontaktlös betalning och på största delen kan man också betala med MobilePay.

11. I en del affärer har man tagit i bruk plexiglas för att skydda kassapersonalen. Har ni planerat motsvarande?

Vi har beslutat att ta i bruk plexiglasen på våra verksamhetsställen. De är redan installerade på de första ställena och installationsarbetet kommer att pågå de närmaste veckorna.

12. En del av affärerna har begränsat försäljningen av exempelvis handdesinfektionsmedel så att man bara får köpa ett visst antal per gång. Har ni gjort så?

På grund av den stora efterfrågan på handdesinfektionsmedel har vi begränsat försäljningen till 2 st./kund.

13. Hur inverkar den exceptionella situationen på fullmäktigevalet?

Valet ordnas enligt den givna tidtabellen och röstningstiden är 26.3–6.4.2020, och valresultatet publiceras 20.4.2020. På grund av coronaviruset rekommenderar vi att man röstar elektroniskt eller per post. På våra verksamhetsställen finns valurnor och vi har satt fram skyddshandskar så att de som röstar kan tryggt droppa ner sin röstningssedel i valurnan. Röstningsmaterialet är skickat per post till alla röstberättigade medlemmar i handelslaget. Vi håller inte heller framme något valmaterial på våra verksamhetsställen så att inte många människor samtidigt samlas för att kolla upp kandidaterna.