S-gruppens markethandel uppvisade under fjolårets första månader en exceptionellt kraftig försäljningsökning, medan det faktum att påsken i år infaller i april i stället för mars och att stora Prisma-verksamhetsställen i S:t Petersburg har slagit igen inverkade menligt på årets försäljningssiffror. Däremot uppvisar försäljningen av livsmedel på nätet ett uppsving på närmare 25 procent från motsvarande tid i fjol.
–Den goda försäljningsutvecklingen inom turist- och bespisningsverksamheten är ett stort glädjeämne. Hotellen och restaurangerna, som gjorde goda resultat i fjol fortsätter att öka försäljningen. Tilltron till affärsområdets framtid är också stark – S-gruppen driver för närvarande ett stort investeringsprogram inom hotellsektorn. Under detta år och nästa år färdigställs flera stora renoveringsprojekt och helt nya hotell, berättar Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
S-gruppens satsning på digitaliseringen har också fortsatt under året. Nya S-mobil, som betjänar kunder allt bredare, är den viktigaste lanseringen, och dessutom introducerades nya versioner av flera andra mobilapplikationer. ABC-mobil är en av apparna som utvecklas och breddas i år. Mobil betalning av såväl biltvätt som tankning har under början av året stadigt ökat sin popularitet inom kedjan ABC. Ett annat betalningssätt, som i år har utvidgats till nästan alla S-gruppens matbutiker, MobilePay, är också ett nytt alternativ.
S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1–3/2019
Affärsområde |
Försäljning (milj. €, hela S-gruppen) |
Förändring från 1–3/2018 (%) |
Markethandeln* |
1 870,7 |
-1,3 |
Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln |
381,6 |
+0,4 |
Resebransch- och bespisningsverksamheten* |
189,2 |
+3,1 |
Varuhus- och fackhandeln |
67,6 |
-5,5 |
Övriga |
139,9 |
+3,1 |
S-gruppen totalt |
2 648,8 |
-0,7 |
*I siffran ingår försäljningen i Ryssland och Estland.