12.1.2018
3 kommentarer

Den populära Svinnlådan får en efterträdare: från och med 15.1 säljs också förmånliga Leipis/Brödis-påsar i alla Varuboden-Oslas matbutiker

Alltsedan september 2017 har det i alla Handelslaget Varuboden-Oslas matbutiker sålts förmånliga och mycket populära Svinnlådor och -påsar – produkter som innehåller utseendemässigt kanske inte helt perfekta, men ändå fullt användbara frukter och grönsaker. Nu kopieras samma verksamhetsmodell till brödavdelningen. I fortsättningen får man Leipis/Brödis-påsar, som kostar två euro, från alla handelslagets S-marketar och från Prisma. I Sale-butikerna kommer man att sälja mindre Leipis/Brödis-påsar, som kostar 50 cent. Produkterna i dessa är bröd där "bäst före" datum går ut samma dag.

  • Från och med 15.1. från alla våra matbutiker. Leipis/Brödis-påsarna säljs för två euro eller 50 cent och innehållet i dem varierar. På bilden plockar S-market Ekenäs marketchef Mika Gabrielsson ihop ett modellexemplar av brödavdelningens nyhetsprodukt.

I Varuboden-Osla jobbar man av alla krafter för att minska på svinnet och för att möjliggöra förmånligare inköpskorgar åt kunderna. Detta arbete har tidigare medfört Svinnlådan, som innehåller frukt och grönsaker och som spridits till alla handelslagets matbutiker och nu den helt nya motsvarande Leipis/Brödis-produkten på brödavdelningen. Svinnlådor och -påsar såldes det enorma 15 000 stycken av år 2017, fast produkten spreds till alla handelslagets matbutiker först i september.

-       Av Svinnlådan på frukt- och grönsaksavdelningen har vi enbart goda erfarenheter! Kunderna uppskattar detta såväl ur ett miljöperspektiv som för det förmånliga priset. Bilder på egna Svinn-uppköp delas ofta spontant på sociala medier och lådorna är till och med så populära att vi varit tvungna att begränsa försäljningen av dem och spara några lådor som vi lyfter fram först på eftermiddagen, så även de personer som handlar senare ska ha en chans att köpa av lådorna. Inte en enda Svinnlåda har blivit osåld, berättar handelslaget Varuboden-Oslas distriktchef Annina Kallinen.

Nu tas denna beprövade verksamhetsmodell också i användning för brödprodukter. Leipis/Brödis-påsarna innehåller bröd, vars bäst före datum är ifrågavarande datum. Produkterna är alltså ännu helt ätbara, men de skulle i alla fall ändå snart dras från försäljning och hamna som svinn.

-       Vi hoppas att vi med Leipis/Brödis-påsarna också får brödproduktera till bättre användning och nytta istället för att hamna som svinn. Olika kundgrupper från pensionärer till familjer och singelhushåll har hittat Svinnlådorna. På basis av denna erfarenhet, tror vi också att Leipis/Brödis hittar sin målgrupp och i många av våra kunders inköpskorgar, fortsätter Kallinen.

Svinnlådorna och Leipis/Brödis-påsarna är ett sätt för handelslaget att svara på kundernas önskemål, men samtidigt är det också en miljögärning. Svinnet i Varuboden-Oslas matbutiker har på tre år minskat med 1.6 miljoner euro, alltså med ungefär 150 000 kilogram och samma utveckling vill man fortsätta på. Leipis/Brödis-påsen är ett av många sätt att försäkra oss om att vi når våra målsättningar då det kommer till att minska på svinn.

Kedja: Prisma, S-market, Sale