SSO:n tarina

SSO on paikallinen osuuskauppa, joka toimii Läntisen Uudenmaan ja Salon Seutukunnan alueella. Meillä on yli 70 000 asiakasomistajaa. Palvelemme heitä yli 80 toimipaikassa market- ja tavaratalokaupassa, liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa, rauta- ja maatalouskaupassa sekä autokaupassa.

SSO:n historia ulottuu yli sadan vuoden päähän, 1900-luvun alkuun. Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on nuori, sillä sen historia alkaa vuodesta 2004, jolloin Salon Seudun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Seudun kombinaatiofuusio synnytti suurosuuskaupan. Suur-Seudun Osuuskauppa aloitti virallisesti toimintansa 2004.

Salon Seudun Osuuskaupan juuret ovat Halikossa. Salon seutukunnan ensimmäinen kauppa perustettiin Hajalaan 1903 ja toinen Halikon asemalle 1904.  Lohjan Seudun Osuusliike (myöhemmältä nimeltään Osuuskauppa Seutu) puolestaan aloitti toimintansa 1926. 

SSO:n vuosi 2018

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n vuodessa 2018 korostui hyvien ja lähellä ihmistä olevien palvelujen tärkeys. Kuuma kesä piti mökkikansan mökeillään ja ruokaostokset oli mukava tehdä helposti ja nopeasti - mahdollisimman läheltä. Ruokaostokset tehtiin entistä useammin pienmyymälöistä sekä liikennemyymälöistä. Kokosimme vuoden virstanpylväät kartalle. 

 

Myynti ja tulos kehittyivät suotuisasti vuonna 2018 

”SSO-konsernin liiketuloksessa päästiin 9,0 miljoonan euron tasoon, jossa oli pientä parannusta edelliseen vuoteen (ed. v. 8,4 miljoonaa euroa). Tämä on tyydyttävä taso, jotta voimme tänä vuonna jatkaa perustehtäväämme eli asiakkaiden hyödyn ja parhaan palvelun toteuttamista. Keskimääräisestä 30 euron ostoskorista jäi voittoa alle 0,50 euroa. Taso riittää siihen, että pystymme investoimaan ja kehittämään toimintaamme, kuten myös pitämään nykyisen toimipaikkaverkostomme kunnossa. Viime vuoden tulostaso oli parempi kuin edellisenä vuonna ja piti vakavaraisuuden hyvällä tasolla kovista investoinneista huolimatta”, kertoo toimitusjohtaja Esko Jääskeläinen. 
 
”Omistajamme ovat saaneet viime vuonna Bonusta 11,3 miljoonaa euroa. Olemme työllistäneet sekä tehneet yhteistyötä noin 200 eri toimijan kanssa alueellamme ja siten tuoneet elinvoimaa alueelle. Paikallisuus on meille kunnia-asia. Osuuskauppa on kotimainen yritys ja osuustoiminnan tuotot, sekä verot jäävät osuuskaupan omalle toiminta-alueelle. Kannamme huolta joka kolkan hyvästä ruokatarjonnasta, emmekä keskity toimimaan vain tiheimmin asutuilla seuduilla”, toteaa Jääskeläinen. 
 
SSO:n liikevaihto vuonna 2018 oli 453 miljoonaa euroa, joka oli lähes 5 miljoonaa euroa eli 1 % edellistä vuotta enemmän. Marketkaupassa kesä oli erityisen hyvä pienmyymälöille, ja niissä liikevaihto kehittyi selkeästi odotettua paremmin. Parhaiten menestyivät Salet ja S-marketit. Polttoaineen kilpailukykyinen hintataso ja sen rinnalla helpot palvelut vauhdittivat kaupankäyntiä ABC-liikennemyymälöissä. Nummelan Prisman osalta vuosi kului myllerryksen merkeissä. Syyskuussa avattu Nummelan Prisman parturi-kampaamo lähti mukavasti käyntiin. 

72 322 omistajan kauppa 

 
Osuuskaupan omistajat saivat Bonuksen, maksutapaedun ja osuusmaksun koron myötä rahallista hyötyä yhteensä 11,9 miljoonaa euroa. Maksetun Bonuksen määrää on laskenut toimipaikkaverkoston muutosten ja hintojen laskun lisäksi maaliskuussa voimaan astunut alkoholituotteita koskeva lakimuutos.  
 
Vuoden 2018 lopussa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa oli 72 322 omistajaa. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna omistajien määrä kasvoi 875 taloudella. Toimialueen kotitalouksista SSO:n omistajia oli vuodenvaihteessa noin 70 prosenttia.  
 
”Erilaiset digipalvelut tekevät tuloaan kovaa vauhtia. Syksyllä asiakasomistajille mahdollistettiin omien ostotietojen helppo seuranta ja hyödyntäminen arjessa Omat ostot -palvelun avulla. Tämä voi tulevaisuudessa olla jopa Bonusta tärkeämpi syy käyttää vihreää korttia ja palvelu otettiinkin asiakkaiden keskuudessa hyvin vastaan. Asiakkaat ovat selkeästi kiinnostuneita omista ostotiedoistaan ja kulutustottumuksistaan”, kertoo Jääskeläinen. 
 
”Tarjolla on useita asiakkaan asiointia ja arkea helpottavia digipalveluita ja toivomme toki asiakkaiden ottavan palvelut laajasti käyttöön. S-mobiilista voi mm. kätevästi tarkastaa Bonukset tai katsoa sähköiset kassakuitit, tankkaaminen onnistuu ABC-mobiililla ja ostokset voi maksaa mobiilisti MobilePaylla jo suurimmassa osassa S-ryhmän toimipaikkoja”, kertoo Jääskeläinen.
 

SSO:n strategia

 

SSO teki vuoden 2018 aikana paljon henkilöstön kanssa töitä uuden strategian eteen ja siinä tärkeimmäksi painopistealueeksi nostettiin henkilöstö ja hyvä työ SSO:ssa. Työ tuotti tulosta, sillä henkilöstötutkimuksen positiivisesti kehittynyt tulos toi SSO:lle Suomen innostavimmat työpaikat 2018 -tunnustuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, jonka voi saavuttaa parhaimpiin tuloksiin yltäneet suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Corporate Spiritin henkilöstötutkimuksen.
 
"Olemme saavutuksesta erittäin iloisia, sillä halusimme strategisestikin nostaa henkilöstömme tärkeimmäksi menestystekijäksemme. SSO:ssa panostetaan monin tavoin hyvään työhön, kuten koko henkilöstöä kattavalla tulospalkkiojärjestelmällä ja henkilöstörahastolla, täysillä sportti-, kulttuuri- ja hyvinvointieduilla, laajalla työterveyshuollolla, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella ja monipuolisilla henkilöstöeduilla. Viime vuonna panostimme erityisesti myös hyvään esimiestyöhön ja johtamiseen", listaa toimitusjohtaja Esko Jääskeläinen.