11.2.2020

Satakunnan Osuuskaupan vuosi 2019

Satakunnan Osuuskaupan jäsenmäärä oli viime vuoden lopussa 70 300, toimialueen kotitalouksista 70,6 % on nyt jäseniämme, kertoo toimitusjohtaja Harri Tuomi. Asiakasomistajien saamat Bonukset kasvoivat edelleen. Vuonna 2019 asiakasomistajillemme maksettiin Bonuksia 12,3 miljoonaa euroa. Yhä useampi alueen asiakasomistajista on ottanut käyttöön S-mobiilin, aktiivisia käyttäjiä on jo 30 000.

  • Toimitusjohtaja Harri Tuomi kertoi tulosinfossa lehdistölle osuuskaupan strategiasta.


Satakunnan Osuuskaupan ja Palin Oy:n muodostaman Satakunta-konsernin liikevaihto vuonna 2019 nousi 379 miljoonaan euroon (ed. v. 375 milj. euroa). Koko konsernin veroton myynti oli yhteensä 386,3 miljoonaa euroa (ed. v. 382,8 milj. e.), ja kasvoi 1 prosentin.

 Satakunta-konsernin toiminnan tulos ennen veroja oli 5,3 miljoonaa euroa (ed. v. 5,1 milj. e) eli noin 1,3 prosenttia liikevaihdosta (ed. v. 1,4 %).

 

Käyttötavarakauppa vahvaan kasvuun


Market- ja tavaratalokaupan yhteenlaskettu myynti kasvoi 1 prosentin ja oli 247,7 miljoonaa euroa. Elintarvikemyynnin volyymista lähes 80 % on kotimaista tuotantoa, lähiruokaa noin 20 %. Käyttötavarakaupan myynti kehittyi viime vuonna yli 5 %.


Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti oli viime vuonna 60 miljoonaa euroa. Sisämyynnit liikennemyymälöissä olivat edelleen kasvussa, vaikka viime kesä alueella oli niukempi tapahtumien suhteen. Polttonestekaupassa isompien tapahtumien puuttuminen näkyi heinä- ja elokuun litrojen laskuna. ABC-mobiilisovelluksella tankanneiden määrä kasvoi lähes 24%.


Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 13,6 miljoonaa euroa. Suurin muutos myyntiin näkyi heinäkuussa, jolloin vastassa oli edellisvuoden ennätyksellinen tapahtuma- ja asuntomessukesä. Myyntiin vaikuttivat myös Original Sokos Hotel Vaakunan aamiais- ja tilausravintolan sekä Mikkolan ravintolamaailman uudistukset, joista aiheutui yli kuukauden kiinniolot.


Uusien autojen myynti oli valtakunnallisesti yli 5 % matalampi kuin edellisenä vuonna, Satakunnassa noin 10 % matalammalla tasolla. Tämä kysyntäongelma näkyi myös Palin Oy:n liikevaihdossa, Satakunnan Autotalon oston myötä Palin Oy:n myynti kuitenkin nousi viime vuonna. Autoliiketoiminnan kokonaismyynti oli 64,7 milj. euroa. Kuluttajat empivät edelleen auton ostoa autojen käyttövoimaan ja päästöihin liittyvän epävarmuuden vuoksi. Autokaupan vilkastuminen edellyttäisikin Suomen hallitukselta sitovia kannanottoja asiaan.

 

Verkosto kehittyy


Satakunnan Osuuskaupan yksi strategisista tavoitteista on maakunnan elinvoiman ylläpitäminen ja kehittäminen. Tähän tähtäävä Mikkolan Huomisen keskus -hanke käynnistyi viime vuonna. Nykyistäkin toimipaikkaverkostoa kehitettiin. Prisma Mikkolan Ravintolamaailma uudistui keväällä. Original Sokos Hotel Vaakuna Porin kolmevuotinen huoneuudistus valmistui, ja hotellin aamiais- ja tilausravintolan tilat uudistettiin täysin. Myös autokaupan puolella tapahtui: Karla Tikkula avattiin Kodin Terran kiinteistöön ja Rauman Volvo/Nissan -myymälä uudistettiin. Marraskuussa avattiin uusi Sale Vanha-Ulvila. Joulun alla avattiin Porin keskustaan terveellistä ja ravinteikasta katuruokaa tarjoava Fafa´s. Koko vuoden investoinnit nousivat 16,8 miljoonaan euroon eli 4,4 prosenttiin liikevaihdosta.


Satakunnan Osuuskaupan ja Palin Oy:n muodostaman Satakunta-konsernin palveluksessa oli vuonna 2019 keskimäärin 1200 henkilöä. Satakunnan Osuuskauppa on alueensa suurin yksityinen työnantaja.  Kesätyöntekijöitä osuuskaupalla oli viime kesänä 550.

 


Lisätietoja:

toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi

talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fi