17.2.2011

Osuuskaupan tiedote 17.02.2011

Satakunnan Osuuskaupan tulos vuodelta 2010

Asiakasomistajien palvelujen kehitys toi talousalueelle merkittävästi lisää työpaikkoja

  • Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille Bonusta 12,5 miljoonaa euroa
  • Palvelukysyntään vastattiin 14,5 miljoonan euron investoinnein
  • Runsaasti uusia työpaikkoja vuonna 2010
  • Koko vuoden myynnin kehitys kaupparyhmän kärkeä
  • Perustamiskustannukset verottivat tulosta

Asiakasomistajien palvelutarjonnan kasvu lisännyt ostoja ja etuja

Satakunnan Osuuskauppa on olemassa asiakasomistajiaan varten.  Palvelutarjonnan ja myymäläverkoston määrätietoisella kehittämisellä ja laajentamisella on pystytty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin aiempaa paremmin, mikä on samalla lisännyt merkittävästi asiakasomistajien ostojen keskittämistä osuuskaupan toimipaikkoihin. 

Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajatalouden saamat osuuspääoman korot, bonukset ja maksutapaetu nousivat vuonna 2010 keskimäärin 237 euroon edellisvuoden 218 eurosta. Asiakasomistajille kertyi Bonuksia yhteensä 12,5 miljoonaa euroa (ed. v. 10,9 milj. euroa). Asiakasomistajia on jo 56 000, mikä tarkoittaa, että alueen kotitalouksista yli 65 % voi hyödyntää osuuskaupan jäsenetuja, toimitusjohtaja Harri Tuomi kertoo.  

 

Palvelukysyntään vastattiin edelleen

Satakunnan Osuuskauppa investoi vuonna 2010 14,5 milj. euroa asiakasomistajien palveluverkoston kehittämiseen ja tuki näin myös alueen taloudellista kehitystä. Vuoden suurimmat hankkeet olivat Porin Euromarketin saneeraaminen keväällä osuuskaupan toiseksi Prismaksi Länsi-Poriin sekä osuuskaupan kolmannen ABC-liikennemyymälän rakentaminen Huittisiin. Uutta Prismaa täydentämään avattiin myös Ravintolamaailma. Prisma Mikkolan yhteyteen avattiin syksyllä kauneuden myymälä Emotion. AutoPalin sai kuudennen automerkin edustuksen, minkä seurauksena aloitettua Nissan–myyntiä varten saneerattiin toimitila Mikkolassa.

Osuuskaupan toteuttamat kehityshankkeet on hyvin mitoitettu osuuskunnan taloudellisiin voimavaroihin, talousjohtaja Lauri Hirvola toteaa. Osuuskaupan omavaraisuusaste oli vuoden päättyessä 42 % eli hiukan korkeampi kuin vuotta aikaisemmin. Investoinnit kyettiin myös rahoittamaan ilman lisävelkaa. 

 

Merkittävä palvelualan työllistäjä

Osuuskaupan ja Palin Oy:n palveluksessa oli vuoden päätyessä jo 1 228 henkilöä, mikä sisältää myös pitempiaikaisilla perhe- ja vuorottelu- ym. vapailla olevat 80 henkilöä. Koko henkilökunnan määrä kasvoi vuoden aikana lähes kahdellasadalla. Uusia työtilaisuuksia ovat tarjonneet kaikki osuuskaupan toimialat. Työpaikkoja ovat synnyttäneet erityisesti osuuskaupan uudet toimipaikat: Prisma Länsi-Porissa ja sen ravintolamaailmassa palvelee 90 henkilöä, Huittisten ABC-liikennemyymälässä 36 henkilöä ja uudessa Emotion-myymälässä 6 henkilöä. Lisäksi Sale- ja S-market –ketjut, AutoPalin sekä Sokos Hotel Vaakuna Pori ravintoloineen ovat työllistäneet yhteensä noin 40 uutta palvelualan ammattilaista. Kesällä osuuskauppa tarjosi lisäksi kesätyöpaikan noin 500 koululaiselle ja opiskelijalle, henkilöstöpäällikkö Päivi Vaarola summaa.

Henkilöstön työtyytyväisyys nousi korkeaksi loppuvuonna toteutetussa, vuosittain tehtävässä, koko henkilökunnalle tehdyssä työyhteisötutkimuksessa. Työtyytyväisyyttä nostaa jatkuva panostus henkilökunnan työhyvinvointiin ja koulutukseen sekä laadukkaaseen esimiestyöhön. Osuuskaupan työnantajakuva ulkopuolisten silmissä on niin ikään hyvä, mikä varmistaa jatkuvasti ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman saannin myös jatkossa. Muun muassa Huittisten ABC-liikennemyymälän henkilöstö voitiin valita 400 hakijan joukosta.

 

Osuuskaupan markkinaosuus kasvaa, mutta jää edelleen alle S-ryhmän valtakunnallisen keskiarvon

Satakunnan Osuuskaupan ja AutoPalinin yhteenlaskettu myynti nousi 381 miljoonaan euroon eli 14 % edellisvuodesta. Market- ja tavaratalokaupassa myynti kasvoi 265 miljoonaan euroon eli 11 %, mikä ylittää selvästi markkinoiden kasvun. Asiakkaat ovat hyvin löytäneet uuden Länsi-Porin Prisman tarjonnan. Tästä huolimatta myös Mikkolan Prisman myynti kehittyi odotuksia paremmin. Erityisen tyytyväisiä voimme olla Kodin Terran ensimmäisen täyden toimintavuoden asiakasmääriin ja myyntiin; Terra lisäsi myyntiään kolmanneksella avausvuodesta. 

Päivittäistavarakaupassa verollinen myynti kasvoi 9 prosenttia. Markkinaosuutemme on edelleen kasvanut edellisvuoden 39,8 prosentista, mutta on edelleen alle S-ryhmän keskiarvon, Harri Tuomi kertoo.

Liikennemyymälä- ja polttoainekaupalle kertyi myyntiä lähes 60 miljoonaa euroa kasvun ollessa melkein 26 prosenttia. Myyntiä kasvatti toukokuussa Huittisiin avattu ABC-liikennemyymälä. Vanhojen liikennemyymälöiden market-myynti jäi kaupan aukiolosäännösten muutoksen takia edellisvuodesta, toimialajohtaja Pekka Kakko tähdentää. Polttonestekaupan volyymikasvu – litroja myytiin 13 prosenttia edellisvuotista enemmän - sekä öljytuotteiden maailmanmarkkinahintojen nousu kuitenkin tukivat kehitystä. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi myös alan yleistä kehitystä nopeammin vajaaseen 17 miljoonaan euroon eli 6 prosenttia.

Autokauppa ohitti taantuman ja autoliiketoiminnan myynti elpyikin yli 21 prosentin kasvuun. Ajoneuvojen kappalemääräinen myynti lisääntyi peräti 40 prosenttia. Keväällä saatu Nissan –edustus toi uusia asiakkaita ja tuki myös autokaupan volyymiä. Edellytykset autokaupan kasvulle parantuvat edelleen, sillä kysyntä ja tarjonta kohtaavat toisensa nykyisellä hintatasolla, kertoo toimitusjohtaja Petri Arvo AutoPalinilta.

 

Tulosta verottivat uuden Prisman ja liikennemyymälän perustamiskustannukset

Satakunta-konsernin operatiivinen tulos supistui ennakoidusti 5,1 milj. euroon sen oltua edellisvuonna 5,8 milj. euroa. Tulostasoa painoivat alaspäin isojen uusien yksiköiden perustamiskustannukset. Toisaalta tuloskehitystä tuki paraneva tulos erityisesti Mikkolan Prismassa, Kodin Terrassa sekä AutoPalinilla.

 

Strategia uudistuu - palvelukehitys jatkuu

Osuuskauppa päivittää strategiansa kuluvan vuoden keväällä. Samassa yhteydessä päivitetään myös tärkeimmät kehittämisohjelmat ja verkostosuunnitelma.

Kuluvan vuoden hankkeista suurin on Kankaanpäässä kesällä käynnistyvä uuden S-marketin ja ravintolamaailman rakentaminen. Suunnitelman mukaan tämä noin 11 miljoonan euron uudishanke laajentaa merkittävästi asiakasomistajien palvelua Pohjois-Satakunnassa. Raumalla valmistellaan AutoPalinin toimitilojen laajentamista. Porissa kehitetään parhaillaan ravintolatarjontaa: Pub Winstonin yhteyteen avattiin äskettäin uusi tapahtumaravintola KulttuuriKulma, minkä lisäksi Ravintola Amarillon laajennus valmistuu käyttöön otettavaksi myös helmikuussa.

Tänä vuonna osuuskauppa tavoittelee yli 400 miljoonan euron myyntiä. Tulostason arvioimme jälleen paranevan muutaman voimakkaan investointivuoden jälkeen.