23.7.2018

Hävikki hallintaan: Tärkeintä tasapainon löytäminen kauppojen hävikissä

Osuuskauppamme arvoja on olla vastuullinen ja pitää huolta ympäristöstä, ja kiinnitämme huomiota hävikkiin ja sen hallintaan. Hävikki on väistämätön asia ruokakaupoissa, mutta olennaisinta on pitää se hallinnassa.

Keskeinen asia hävikin hallinnassa on tuotteiden menekin seuranta päivittäin.

- Seurannan avulla pystytään reagoimaan, jos jotain tuotetta on paljon tai liian vähän. Tärkeää on siis olla läsnä myymälätyössä päivittäin, Satakunnan Osuuskaupan valikoima- ja tilanhallintasuunnittelija Jani Ranta toteaa.

Tilausten suunnittelu ja laskenta liittyvät hyvin olennaisesti hävikin hallintaan. Erilaiset työkalut ja myyntitiedot helpottavat paljon hävikin hallinnassa, sillä niiden avulla nähdään esimerkiksi, paljonko jotain tiettyä tuotetta on myyty.

- Viikko- ja kuukausiraporteista nähdään helposti myytyjen tuotteiden määrä sekä hävikin määrä. Näitä lukuja hyödynnetään seuraavia tilauksia tehdessä, Ranta sanoo.

Hävikissä löydettävä tasapaino

Vaikka hävikkiä pyritään hallitsemaan myymälöissä, täysin sitä ei voida poistaa.

- Myymälöissä pitääkin tulla hävikkiä, sillä tietyt tuotteet eivät saa loppua. Haluamme tarjota asiakkaillemme laajan valikoiman tuotteita, joita pitää olla aina saatavilla. Siksi hävikkiä tulee pakostakin, Ranta kertoo.

Haastavinta hävikin hallinnassa Rannan ja Kaartisen mukaan on tasapainon löytäminen ja hävikin hyväksyminen.

- Tuoretavarakaupassa hävikkiä tulee väistämättä, koska valikoimat ovat laajoja. Pyrimme siihen, että hävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän, Satakunnan Osuuskaupan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Jussi Kaartinen sanoo.

- Hävikkiä tulee erityisesti leivissä sekä hedelmä- ja vihannesosaston tuotteissa aina, mikä pitää hyväksyä. Olennaisinta on kuitenkin löytää hävikissä sopiva tasapaino, sillä hävikkiä ei saa tulla liikaa. Tiiviillä seurannalla hävikki saadaan pidettyä hallussa, Ranta täydentää.

Hävikkiä hallitaan myös alentamalla tuotteita sekä lahjoituksilla. Kun ruoan parasta ennen -päivä tai viimeinen käyttöpäivä alkaa lähestyä, tuotteet laitetaan myyntiin alennusprosentilla. Tavoitteena on saada kaikki tuotteet myytyä.

- Tässä korostuu osuuskauppamme vastuullisuus. Haluamme, että ruokakaupoissa käyttökelpoinen ruoka päätyy asiakkaille, eikä sitä tarvitse heittää pois. Olemme ottaneet käyttöön ilta-alen, jolloin klo 21­­ jälkeen saa -30 % -lapuilla varustetuista elintarvikkeista 60 % alennuksen. Alennus on voimassa keskiyöhön asti. Ilta-alella pyrimme vähentämään poisheittohävikkiämme, Kaartinen kertoo.

Jos tuotteita jää alennuksien jälkeen hyllyyn – ja ne täyttävät Eviran määräykset ruoan lahjoittamisen suhteen, lahjoitetaan ne hyväntekeväisyyteen. Osuuskauppamme myymälöistä on jo vuosia lahjoitettu vanhenevia elintarvikkeita esimerkiksi Satakunnan Elämän Leipä Sinulle ry:lle ja Elämän Eliksiiri ry:lle.

Käyttökelpoinen ruoka kuuluu lautaselle, ei roskiin

Osuuskauppamme haluaa olla mukana jakamassa tietoutta hävikistä myös kuluttajille.

- Ilahduttavaa on, että asiakkaat miettivät nykyisin paljon pakkauskokoja ja ostavat paljon pieniä pakkauksia. Asiakkaat eivät kiinnitä huomiota pelkästään edullisimpaan kilohintaan, vaan myös pakkauskokoon ja siihen, että ruokaa ei heitettäisi pois, Ranta kertoo.

Yksi keino hävikkitietouden lisäämiseen on ollut Motiva Oy:n ja S-ryhmän järjestämä Hävikki-battle, jossa Satakunnan Osuuskauppa on ollut mukana Porin Lyseon koulun kanssa. Hävikki-battlen tarkoituksena on, että peruskoulujen yläasteen oppilaat perehtyvät kotitaloustunnilla hävikin vähentämisen saloihin ja valmistaa aterioita S-ryhmän kauppojen hävikkiruoasta. Hävikkiruokaa lahjoitettiin S-market Herkusta.

- Ruokakaupassa on joka päivä käynnissä omanlaisensa hävikkibattle, jossa pyrimme tilaamaan tuotteita mahdollisimman oikean määrän saatavuuden varmistamiseksi. Haluamme myös tarjota suomalaiskoteihin uusia vinkkejä ja ideoita siihen, ettei käyttökelpoista ruokaa päätyisi roskiin, Kaartinen toteaa. 

Kuva: SOK / Lari Lappalainen

 

Ketju: Prisma, S-market, Sale