S-ryhmän verkkosivustojen tietosuojakäytäntö

Tämä tietosuojakäytäntö kertoo: 

  • Mitä tietoja keräämme ja miksi. 
  • Miten käytämme näitä tietoja. 
  • Mitä vaihtoehtoja tarjoamme mm. tietojen käytön ja päivittämisen suhteen.

Keräämämme tiedot

Keräämme tietoja tarjotaksemme kaikille käyttäjillemme parempia palveluita. 
 
Keräämme tietoja sinusta kahdella tapaa:
 
  • Itse antamasi tiedot. Jotkut palvelumme edellyttävät rekisteröintiä, jonka yhteydessä keräämme henkilötietoja kuten nimesi, sähköpostiosoitteesi, osoitteesi sekä markkinointiluvan.
  • Palveluidemme käytön kautta saamamme tiedot. Voimme kerätä tietoja käyttämistäsi palveluista ja niiden käyttötavoista, esimerkiksi vieraillessasi sivustoillamme, selatessasi tuotteita tai varatessasi hotellia. Näitä tietoja ovat mm.:
    • Laitetiedot. Voimme kerätä laitetietoja (mm. laitteen malli, käyttöjärjestelmän versio, näytön resoluutio).
    • Lokitiedot. Keräämme palveluiden käytöstä teknistä lokitietoa, jotta palveluiden toimivuutta voidaan valvoa ja selvittää mahdollisia virhetilanteita.
    • Sijaintitiedot. Käytämme laitteesi IP -osoitetta arvioimaan sijaintiasi. Emme yhdistä IP-osoitetta muihin henkilö- tai tunnistetietoihin. 
    • Käyttäytymistiedot. Keräämme Javascriptin avulla tietoa verkkopalveluidemme käytöstäsi. Tallennamme mm. ostoskoriin lisäyksiä, tuotekatseluita ja tuotenostoihin reagointia.
    • Paikallinen tallennustila (Web Storage). Voimme kerätä ja tallentaa tietoja laitteeseesi käyttäen selaimen tallennustilaa, sovellustietojen välimuistia tai muita vastaavia mekanismeja. 
    • Evästeet ja anonyymit tunnisteet. Käytämme useita erilaisia teknisiä sovelluksia kerätäksemme ja tallentaaksemme tietoa käyttäessäsi S-ryhmän verkko- ja mobiilipalveluita. Voimme mm. lähettää laitteeseesi yhden tai useamman evästeen tai anonyymin tunnisteen. Lue lisää evästekäytännöistämme.

Miten käytämme keräämiämme tietoja

Tuotteet ja niiden personointi
 
Data verkkopalveluissa ja mobiilisovelluksissa
 
S-ryhmän verkkopalveluilla tarkoitetaan palveluita kuten S-kanava.fi tai Prisma.fi ja mobiilisovelluksilla palveluita kuten S-mobiili.
 
Käytämme dataa verkkopalveluiden ja ostospaikkojen toiminnallisuuksien mahdollistamiseksi sekä palveluiden personoimiseksi mm. seuraavalla tavalla:
 
  • Jotkut verkkopalvelut mahdollistavat kirjautuneelle kävijälle mm. bonustietojen tai tilaustietojen näyttämisen. Voimme tarjota kirjautuneelle käyttäjälle personoidumpaa sisältöä ja kohdennetumpaa mainontaa. Keräämme esimerkiksi tietoa verkkokauppojen ostoskorin käytöstä ja voimme muistuttaa käyttäjää sähköpostilla, jos hänen ostoksensa jäivät kesken.
  • Käytämme evästeitä tai vastaavia teknologioita verkkosivustojen perustoiminnallisuuksien varmistamiseksi sekä käyttäjien tunnistamiseen. Lue lisää evästekäytännöistämme.
  • Verkkokaupat voivat datan avulla suositella käyttäjälle tuotteita, jotka todennäköisesti kiinnostavat käyttäjää. Suositukset perustuvat käyttäjän verkko- (ja muihin) ostoihin ja käyttäjän katselemiin tuotteisiin. 

Kohdennettu digitaalinen mainonta

S-ryhmä ostaa verkosta mainostilaa omille mainoksille, joita voidaan näyttää kolmansien osapuolten verkostoissa. Kolmansilla osapuolilla tarkoitetaan S-ryhmän ulkopuolisia mainosverkostoja. Mainontaa ostetaan sekä kolmansien osapuolten valmiiksi määrittämien kohderyhmien avulla, että S-ryhmän itse määrittämien kohderyhmien avulla.
 
Kolmansille osapuolille mainonnan kohdentamista varten välitetty tieto
 
Jotta verkkomainontaa voidaan kohdentaa tarkemmin, kolmansille osapuolille välitetään tiettyjä tietoja S-ryhmän verkkopalveluista. 
Verkkosivustoilla käytetään kolmansien osapuolten evästeitä, joiden mukana välitetään tietoja sivuista, joita käyttäjä selaa. Tietoja voidaan käyttää kohderyhmien luontiin kolmansien osapuolten verkostoissa. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi käyttäjän selaaman sivun URL-osoite tai tuotteet, joita käyttäjä on lisännyt ostoskoriinsa.
Pyrimme sopimusjärjestelyin takaamaan, että mainosverkostot saavat käsitellä S-ryhmän verkkosivustoilta keräämäänsä tietoa ainoastaan S-ryhmän omiin tarkoituksiin.
Esimerkkejä:
 
  • Tallennamme tiedot havainnoidun käyttäjän verkkokaupoissamme selaamista tuotteista kolmannen osapuolen mainosjärjestelmään, jotta voimme näiden tietojen perusteella näyttää samalle käyttäjälle hänen selaamiensa tuotteiden mainoksia S-ryhmän ulkopuolisilla verkkosivuilla.
Miten voit vaikuttaa?
 
  • Uuden evästeprofiilin luominen: Tyhjentämällä selaimen evästeet käyttäjä vaihtaa tunnistetta, jolla hänet profiloidaan mainonnassa. Tällä tavoin voidaan estää tarkan kohdennusprofiilin syntyminen pidemmältä ajanjaksolta. Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti estä mainontaa.
  • Selaimen incognito-tilan käyttö: Käyttämällä selaimen incognito-tilaa evästeet ja selaushistoria poistetaan jokaisen selailukerran jälkeen. Tämä estää pidemmän ajan kohdennusprofiilin luonnin, mutta ei estä datan keruuta.

Kohdennettu sähköinen viestintä

S-ryhmä käyttää dataa kohdentamaan sähköistä viestintää asiakkaille. Viestintää voidaan kohdentaa esimerkiksi sähköpostitse tai mobiilisovelluksen kautta. Käytämme asiakkaan verkkoselailusta ja asiakkaalta itseltään saatua dataa asiakassegmentoinnissa, jotta voimme tarjota osuvampia viestejä valituille kohderyhmille. Esimerkkejä:
  • Seuraamme onko asiakas jättänyt ostoksensa kesken verkkokaupoissamme ja lähetämme hänelle seuraavana päivänä sähköpostin, joka sisältää asiakkaan ostoskorin sisällön.
  • Käytämme asiakkaan syntymäaikaa lähettämään hänelle onnitteluviestin ja tarjouksia hänen syntymäpäivänä.
  • Käytämme asiakkaan selaustietoa ymmärtämään mistä palveluista hän on kiinnostunut ja lähetämme sen perusteella etuja mobiilisovellukseen.

Kohdennusta varten voimme yhdistää asiakkaan digitaalisen datan muihin asiakastietoihin. Tämä mahdollistaa meille esimerkiksi sen että emme turhaa lähetä asiakkaalle viestintää verkossa, jos hän on ostanut tuotteen jo myymälästä.

Verkkosivuston personointi tunnistetulle käyttäjälle henkilökohtaisen linkin avulla

Käytämme sähköisessä asiakasviestinnässä henkilökohtaisia linkkejä. Kun asiakas klikkaa meidän hänelle lähettämän sähköpostiviestin henkilökohtaista linkkiä, tunnistaa verkkosivusto hänet sähköpostilinkissä olevan tunnisteen perusteella. Näin verkkosivuilla voidaan asiakkaalle näyttää henkilökohtaista, juuri hänelle tarkoitettua sisältöä.

 

Tuotekehitys ja raportointi

Palveluiden käyttökokemuksen kehitys
 
Käytämme palveluiden käytöstä kerättyä dataa verkkopalveluidemme kehityksessä. Palvelukehitykseen käytämme aggregoitua eli ei-yksilöivää dataa. Emme siis palveluita kehitettäessä koskaan seuraa yksittäistä asiakasta. Datan avulla opimme esimerkiksi mitkä kävijäpolut verkkosivustoillamme toimivat, paljonko kävijöitä sivustolla vierailee, kauanko he viettävät siellä aikaa ja mitä asioita klikataan. Datan avulla voimme esimerkiksi parantaa sivuston käytettävyyttä sen mukaan mitä asioita ihmiset klikkaavat tai tutkimalla onko ostoprosessissa jokin ostamista vaikeuttava tekijä. Voimme myös tutkia eri liikenteenlähteiden toimivuutta ja yrittää sillä tiedolla parantaa esimerkiksi sivujemme löydettävyyttä hakukoneista.
 
Palvelunkehitykseen liittyvässä datassa käytämme ensisijaisesti evästeiden avulla kerättyä tietoa. Näitä tietoja ovat useimmiten vieraillun sivun URL-osoite tai klikatun elementin tunniste. 
Mobiilisovelluksistamme keräämme samantapaista tietoa kuin verkkopalveluista: esimerkiksi mobiilisovelluksen näkymän ja käytön keston. Käytämme näitä tietoja tutkimaan mihin aikaan ihmiset käyttävät sovellusta, jotta voimme ymmärtää käyttöä paremmin.
 
Liiketoimintaraportit
 
S-ryhmä käyttää dataa liiketoiminnallisten päätösten tueksi. Nämä raportit tarjotaan aggregoidulla tasolla, eikä niistä voida tunnistaa yksittäistä käyttäjää. Alla muutamia esimerkkejä liiketoimintaa hyödyttävistä tiedoista:
  • Seuraamme eri liikenteen lähteiden tuomaa euromääräistä liikevaihtoa verkkokaupoistamme. Käytämme dataa tunnistamaan toimivimmat liikenteenlähteet ja sitä kautta pystymme ohjaamaan markkinointipanostuksiamme paremmin.
  • Toimituksellisissa sisällöissämme seuraamme artikkelien lukijamääriä, jotta voimme jatkossa tuottaa parempaa sisältöä.
  • Julkaisemme mobiilisovelluksessa asiakkaille etukuponkeja, joita näyttämällä he saavat esimerkiksi kaupan kassalla tuotteen edullisempaan hintaan. Raportoimme liiketoiminnoillemme tietoja siitä, mitä etuja on katseltu ja mitä on lunastettu. Yhdistämme sovelluksen käyttäjän tiedot hänen muihin asiakastietoihinsa, jotta voimme raportoida liiketoiminnoille minkälaiset asiakasryhmät käyttävät etukuponkeja. Emme raportoi näitä lukuja yksilötasolla.