Sinun oikeutesi

Sinulla on oikeus saada tietoa henkilötietojesi käsittelystä, kieltää tietojesi käyttäminen suoramarkkinointiin, markkinointitutkimuksiin, tarkastaa sinua koskevat tietosi, saada virheelliset tai puutteelliset tietosi korjattua sekä saada tarpeettomat tai vanhentuneet tietosi poistettua rekisteristä. Näin käytät oikeuksiasi:
Saat tietoa henkilötietojesi käsittelystä tästä tietosuojainformaatiosta ja vielä tarkemmin S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteesta. 

Voit kieltää rekisterin tietojen perusteella tehtävän suoramarkkinoinnin, puhelinmarkkinoinnin ja markkinointitutkimukset kirjautumalla Omalle S-kanavalle, ottamalla yhteyttä S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (0,084 €/min), ma-pe 8-20 tai palautelinkin kautta osoitteessa www.s-kanava.fi/palaute tai asioimalla asiakaspalvelupisteessä (Prismat, suuremmat Sokokset). Voit myös peruuttaa tilaamasi uutiskirjeen sinulle lähetetyn viestin alaosasta löytyvästä peruuta-linkistä ja tutkimuskyselyt saamasi kyselyviestin kieltolinkistä tai tutkimuskyselyiden estolomakkeella.

Voit tarkastaa tietosi rekisterissämme helpoimmin ja nopeimmin kirjautumalla Omalle S-kanavalle. Henkilötietojen tarkasteleminen edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Voit korjata virheellisiä ja puutteellisia asiakastietojasi Omalla S-kanavalla, ottamalla yhteyttä S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (0,084 €/min), ma-pe 8-20 tai palautelinkin kautta osoitteessa www.s-kanava.fi/palaute tai asioimalla asiakaspalvelupisteessä (Prismat, suuremmat Sokokset).

Ilmoitamme sinulle viipymättä, mikäli meillä tapahtuisi tietoturvaloukkaus, joka voisi uhata vakavasti sinun yksityiselämääsi.

Voit tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle. Ohjeet kantelun tekemiseen löydät tietosuojavaltuutetun verkkosivuilta osoitteesta www.tietosuoja.fi.

Katso tarkemmin oikeuksistasi  S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteesta.

 

Miten käsittelemme lasten henkilötietoja

Alle 13 vuotiaan henkilötietojen käsittely edellyttää vanhemman antamaa suostumusta. Koska asiakasomistajaksi tai asiakasomistajatalouteen liittyminen on samalla sopimus S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisestä, voi sopimuksen alaikäisen puolesta tehdä vain alaikäisen huoltaja. Näin myös lasten henkilötietojen tallentaminen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin on lapsen huoltajan päätettävissä.

Miten profiloimme sinua ja mihin tarkoituksiin käytämme profilointeja

Ryhmittelemme asiakkaitamme pääsääntöisesti vain asiakasomistajatalouksien tasolla, emme yksittäisen asiakkaan tasolla. Tämä johtuu toimintamme luonteesta: päätoimialallamme päivittäistavarakaupassa yksittäisen asiakkaan ostoskäyttäytymistä ei voi mielekkäästi ryhmitellä, sillä ruoan ostaminen on useimmiten ostamista yhteiseen jääkaappiin. 

Poikkeuksen tähän tekee käyttötavarakauppamme, jossa tehdään myös asiakastason ryhmittelyä. Tätä ryhmittelyä käytetään mm. markkinoinnin ja verkkosisältöjen kohdentamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen (mm. valikoimat, liikeideat, verkosto). Näet omat asiakasryhmittelysi rekisteriotteelta. Saat sen helpoimmin kirjautumalla Omalle S-kanavalle.

Miten henkilötietojen käsittely vaikuttaa sinuun ja miten suojaamme henkilötietojasi

Tarvitsemme henkilötietojasi tuottaaksemme sinulle S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän palveluita, kuten Bonusta, tuote- ja palveluetuja, markkinointia ja itse tilaamiasi palveluita, kuten S-mobiilin sisältöjä ja uutiskirjeitä. Voit itse ohjata henkilötietojesi käyttämistä tekemällä valintoja ja antamalla lupa- ja kieltotietoja Omalla S-kanavalla. Käsittelemme henkilötietojasi pseudonimisoituna, (eli käsiteltynä niin, ettei yksittäinen henkilö ole tiedoista tunnistettavissa) aina, kun se on mahdollista. Käytämme henkilötietojasi myös osana suurempien asiakasjoukkojen tietoja liiketoiminnan kehittämiseksi tehtävässä analytiikassa. Analytiikassa meitä ei kiinnosta yksittäisen asiakkaan tiedot, esimerkiksi ostokäyttäytyminen, vaan erilaisten asiakasryhmien tunnistaminen, niinpä analytiikkatarkoituksissa käytettävä data on aina pseudonymisoitua. Analytiikan avulla kehitämme esimerkiksi myymälöiden valikoimia juuri sen myymälän asiakaskunnan tarpeita mahdollisimman hyvin vastaavaksi.

Suojaamme henkilötietosi huolellisesti käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Tällaisia keinoja ovat muun muassa ennakoiva riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu, palomuurien, salaustekniikoiden ja turvallisten laitetilojen sekä kulunvalvonnan ja turvallisuusjärjestelmien käyttö, hallittu käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta, henkilötietojen käsittelyyn osallistuvan henkilökunnan kouluttaminen sekä alihankkijoiden huolellinen valitseminen. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme asianmukaisesti.

Kuinka kauan säilytämme tietojasi

Säilytämme henkilötietojasi vähintään asiakassuhteesi keston ajan. Poistamme kuitenkin säännöllisesti vanhentuneita tietoja. Asiakassuhteen päättymisen jälkeen tietojen säilytysaika riippuu tiedosta ja sen käyttötarkoituksesta. Säilytämme rekisterissämme ostotietoja, tietoja maksetuista Bonuksista sekä tietoja aikaisemmista asiakasperustiedoista, lupa-, kielto- ja tilaustiedoista ja asiakasomistajatalouksista 2 vuoden ajan, jonka jälkeen tiedot poistetaan. Noudatamme lakisääteisiä velvoitteita tiedon säilyttämisessä.

Pyrimme pitämään hallussamme olevat henkilötiedot oikeina ja ajantasaisina poistamalla tarpeettomia tietoja sekä päivittämällä vanhentuneita tietoja. Kehotamme sinua kuitenkin aika ajoin tarkastamaan tietojesi ajantasaisuuden ja päivittämään muuttuneet ja puutteelliset tietosi. Tämän voit tehdä kirjautumalla Omalle S-kanavalle.