Huijausviestejä S-ryhmän tuotemerkkien nimissä

Netissä ja tekstiviestitse pyörii yhä enemmän erilaisia huijausviestejä, myös S-ryhmän tuotemerkkien nimissä. Moneen huijausviestiin pätee neuvo: älä klikkaa, jos vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. 

Valitettavasti ajoittain tuotemerkkejämme käytetään väärin tai tuotemerkkimme liitetään asiattomiin yhteyksiin erilaisten huijaustarkoitusten toteuttamiseksi. Näiden huijausten tarkoituksena on kerätä erilaisten kyselyjen, osallistumispyyntöjen yms. avulla osallistujan luottamuksellisia tietoja, levittää haittaohjelmia tai sitoa vastaaja kohtuuttomiin sopimusehtoihin. Luonnollisesti S-ryhmällä ei ole mitään tekemistä näiden huijausten kanssa emmekä muutenkaan koskaan kysy asiakkaalta esimerkiksi pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydä rahaa sähköpostin tai kyselyjen kautta. Reagoimme viipymättä tietoomme tulleisiin huijausyrityksiin vaatien tuotemerkkiemme käytön lopettamista, tutkintapyynnöllä poliisille sekä varoittaen näistä eri kanavissamme.

Ennen kuin reagoit saamaasi viestiin, pohdi seuraavia asioita:

Kuulostaako tarjous liian hyvältä? Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on harvoin myös totta. Onko viestin kirjoitusasu ja kielioppi asiallinen? Onko viestin sisältö jotenkin muuten epäilyttävä? Emme esimerkiksi koskaan lähetä sähköposteja, jossa kysellään salasanoja, tilinumeroita, pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydetään rahaa. Jos sähköpostiviestissä on linkki, tarkasta, mihin internetosoitteeseen linkki viittaa viemällä hiiren osoitin linkin päälle (älä klikkaa linkkiä). Jos linkin takana oleva verkkotunnus ei liity viestin lähettäneeseen tahoon, on kyseessä luultavasti tietojenkalastelutarkoituksessa lähetetty huijausviesti. 

Miten toimia, jos olet saanut huijausviestin?

Jos olet saanut huijausviestin, poista epäilyttävä viesti tai sulje viesti klikkaamatta siinä oleva linkkejä.  Mikäli tulet huijatuksi ja esim. antanut huijaussivustolle luottokorttisi tiedot, ole välittömästi yhteydessä omaan pankkiisi tai luottokorttiyhtiöön aiheettomien maksujen estämiseksi kuolettamalla kortti sekä ota yhteyttä kuluttajaviranomaiseen www.kkv.fi. Ota puhelinoperaattoriisi yhteyttä, mikäli olet joutunut tekstiviestihuijauksen kohteeksi, liittyen mahdollisiin ylimääräisiin puhelinlaskun veloituksiin.

Mistä tunnistat, että viesti on S-ryhmältä?

S-ryhmän kilpailut tai arvonnat eivät koskaan ole maksullisia eikä niitä toteuteta puhelimitse. Lähetämme sähköpostitse kilpailu- ja arvontaviestejä vain markkinointiluvan antaneille. Emme koskaan lähetä sähköposteja tai ota puhelimitse yhteyttä, joissa kysellään esim. salasanoja, tilinumeroita, pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydetään rahaa.


Varoituksia ajankohtaisista kyberturvallisuusuhista löytyy viestintäviraston sivustolta: viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/varoitukset


S-ryhmä ei koskaan lähetä sähköposteja, jossa kysellään esim. salasanoja, tilinumeroita, pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydetään rahaa.

 

Alla esimerkkejä tiedossamme olevista viimeaikaisista huijausyrityksistä: