

Yhteiskunnan hyväksi
S-ryhmä ja siihen kuuluvat osuuskaupat luovat hyvinvointia koko Suomen alueelle. Työllistämme noin 40 700 ihmistä, ja laitamme rahkeita erityisesti nuorten työllistämiseen. Luomme taloudellista hyvinvointia ympäri maan investoimalla ja sitä kautta myös välillisesti työllistämällä.
Yhteiskunnallinen arvonluonti 11 730 milj.€ vuonna 2018
test | Ostot tavaran- ja palveluntoimittajilta | Verot | Henkilöstön palkat ja palkkiot | Investoinnit | Asiakasomistajien palkitseminen |
---|---|---|---|---|---|
7931 | 1773 | 1065 | 589 | 372 |
Ennakonpidätyksiä ja yhteisöveroa 2018
274
miljoonaa euroa
Ennakonpidätykset ja S-ryhmän yritysten maksama yhteisövero kertyvät suurelta osin kunnille. Verotuloilla kustannetaan suomalaisen yhteiskunnan palveluja jokaisen osuuskaupan alueella.
Asiakasomistajille maksetut rahalliset edut
372
miljoonaa euroa
Palkitsemme asiakasomistajiamme kuukausittain ihan oikealla rahalla. Bonuksen lisäksi omistajamme saavat maksutapaetua, osuusmaksun korkoa ja ylijäämänpalautusta. Lisäksi tuemme sekä paikallisesti että valtakunnallisesti urheilua, kulttuuria ja yhteistä hyvää miljoonilla euroilla vuodessa.
Tukea yhteiseen hyvään
6
miljoonaa euroa
Yli puolet tukipotista suunnattiin urheiluun. Loput jakaantuivat yhteiskunnallisen toiminnan ja kulttuurin tukemiseen sekä erilaisiin lahjoituksiin.
Ostamalla paikallisia tuotteita ja palveluita kannamme vastuuta erityisesti kotimaisen elintarvikeketjun elinvoimaisuudesta.

Kotimaisen lihan käyttö ravintoloissamme
ABC-ravintoloissa tarjoillaan
100 %
kotimaista sian, naudan ja broilerin lihaa
Muissa ravintolaketjuissamme tavoitteena
100 %
kotimainen tuore sian ja broilerin liha vuoden 2020 loppuun mennessä




Verojalanjälki
Maksamamme verot jakautuvat ympäri Suomea
S-ryhmän yritykset tilittivät Suomen valtiolle ja kunnille yhteensä lähes 1,8 miljardia euroa veroja ja maksuja vuonna 2018. Välittömien tuloverojen ja välillisten kulutusverojen lisäksi verojalanjälkeemme sisältyvät henkilöstöön liittyvät veronluonteiset maksut ja työntekijöiden palkoista pidätetyt ennakonpidätykset.
Verojalanjälki 1 773 milj. € vuonna 2018
test | Välilliset verot | Ennakonpidätykset ja työnantajamaksut | Tulo- ja varallisuusverot |
---|---|---|---|
1339 | 353 | 82 |
Viime vuosina verotuksen painopiste on siirtynyt tuloverotuksesta enemmän välilliseen verotukseen. Välillisiä veroja ovat muun muassa arvonlisävero sekä erilaiset valmisteverot, kuten alkoholi- ja tupakkaverot, virvoitusjuoma- sekä polttonesteverot. Arvonlisävero on yleinen kulutusvero, jossa lopullisia veronmaksajia ovat tavaroiden ja palveluiden kuluttajat eli useimmiten kotitaloudet. Tilitämme valtiolle arvonlisäveroa tavaroita ja palveluita myyvänä yrityksenä.
Valmisteverot ovat tuotteen hintaan sisältyviä kulutusveroja, jotka peritään tiettyjen tuotteiden valmistajilta, tuottajilta, maahantuojilta tai tukkuportaalta. Valmisteveroja sisältyy useisiin myymiimme tuotteisiin.
Verojalanjäljessä kuvattujen verojen lisäksi maksamme varainsiirto-, arpajais-, lähde- ja ajoneuvoveroja, joita ei ole sisällytetty oheiseen taulukkoon. Lisäksi olemme maksaneet paikallisia veroja Viron ja Venäjän yhtiöiden toiminnoista kunkin valtion säännösten mukaisesti.
Verojalanjälki, milj. € | 2018 |
---|---|
Tulo- ja varallisuusverot | |
Yhteisöjen tulovero | 61,8 |
YLE-vero | 0,1 |
Kiinteistövero | 19,6 |
Välilliset verot | |
Tilitetty arvonlisävero | 283,2 |
Vakuutusmaksuvero | 0,8 |
Sähkövero | 24,2 |
Jätevero | 0,6 |
Polttonesteiden valmistevero | 675,5 |
Virvoitusjuomien valmistevero | 26 |
Alkoholivero | 20,4 |
Tupakkavero | 265 |
Maahantuonnin tullit | 5,6 |
Autovero | 37,5 |
Ennakonpidätykset ja työnantajamaksut | |
Tilitetyt ennakonpidätykset palkoista | 212,3 |
Eläkevakuutusmaksut | 131,8 |
Sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksut | 51 |
Verojalanjälki yhteensä | 1 773,1 |
Maksamamme verotulot jakautuvat valtaosin alueellisesti ympäri Suomea. Erityisesti palkoista tehdyt ennakonpidätykset ja S-ryhmän yritysten maksama yhteisövero kertyvät suurelta osin kunnille. Verotuloilla kustannetaan suomalaisen yhteiskunnan palveluja jokaisen osuuskaupan alueella. Oheisessa kuvassa on kuvattuna ennakonpidätysten ja yhteisöveron kertymä eri osuuskauppojen alueilla.
Ennakonpidätykset ja yhteisöverot 274 milj. € vuonna 2018
test | Ennakonpidätykset | Yhteisöverot |
---|---|---|
212 | 62 |

Vastuullisuusyhteistyö
Yhteistä hyvää niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin
Tuimme vuonna 2018 lähes kuudella miljoonalla eurolla eri toimijoita sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Yli puolet tukipotista suunnaattiin urheiluun. Loput jakaantuivat yhteiskunnallisen toiminnan ja kulttuurin tukemiseen sekä erilaisiin lahjoituksiin.
Valtakunnallisia yhteistyökumppaneitamme ovat muun muassa Suomen Punainen Risti, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Lasten Päivän Säätiö ja Suomen Palloliitto. Valtakunnalliset kumppanit ovat vuosittain suurimpia tukiemme saajia.
Teemme vastuullisuusyhteistyötä myös alueellisesti, ja osuuskauppamme tukevatkin laajasti paikallista toimintaa. Esimerkiksi Kannustajat-konsepti mahdollistaa osuuskaupoille lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemisen läpinäkyvästi. Asiakasomistajat voivat liittyä Kannustajiksi ja vaikuttaa siihen, kenelle ja kuinka paljon osuuskauppa maksaa tukea.
Vastuullisuusyhteistyö, %
test | Urheilu | Yhteiskunnallinen toiminta | Lahjoitukset | Kulttuuri |
---|---|---|---|---|
54 | 17 | 18 | 11 |
Sata Ässäkenttää liikuttaa suomalaisia koululaisia
S-ryhmän ja Suomen Palloliiton yhteistyö lasten maksuttomien liikuntapaikkojen rakentamisessa saavutti komean tavoitteensa, kun sadas Ässäkenttä avattiin vuoden 2018 syyskuussa Savonlinnan Mertalan koulun pihalle. Olemme panostaneet yhteensä miljoona euroa lasten maksuttomien lähiliikuntapaikkojen rakentamiseen eri puolille Suomea.
Ässäkentät ovat kaikille avoimia ja ilmaisia liikuntapaikkoja, joilla voi esimerkiksi pelata erilaisia pallopelejä tai harrastaa liikuntaleikkejä. Pidämme Ässäkenttien rakentamista hyvin tärkeänä, sillä liikunta on olennainen osa lasten ja nuorten arkea ja hyvinvointia.
Aloitteet kenttien rakentamiseksi tulevat kunnilta, jotka päättävät lähiliikuntapaikkojen rakentamisesta. Osuuskauppamme maksavat kenttien rakentamisesta noin 40 prosenttia.
Kotimaisuus
Kotimaiset tuotteet valikoimissa
Asiakkaamme arvostavat kotimaisuutta. Kotimaisten tuotteiden menekki edistää muun muassa työllisyyttä Suomessa. Esimerkiksi ruokakaupoissamme myytävistä elintarvikkeista 80 % on kotimaisia.
S-ryhmän omassa Kotimaista -tuotesarjassa on 400 tuotetta, jotka täyttävät aina yleisesti hyväksytyt Hyvää Suomesta tai Sirkkalehtimerkin kotimaisuusvaatimukset eli niiden raaka-aineet ovat alkuperältään suomalaisia ja tuotteet on valmistettu Suomessa.
Kotimainen liha lautasilla
ABC-ravintoloissamme tarjoillaan vain kotimaista sian, naudan ja broilerinlihaa. Muiden ravintolaketjujemme tavoitteena on, että tuore broilerin- ja possunliha on 100-prosenttisesti kotimaista vuoden 2020 loppuun mennessä. Pakasteiden ja jalosteiden osalta tavoite on 90-prosenttinen kotimaisuus. Tuoreen broilerinlihan osalta saavutimme tavoitteen etuajassa jo vuonna 2018.
Olemme myös sitoutuneet normeja tiukempiin lihantuotannon antibioottirajoituksiin. Emme hyväksy rutiininomaista antibioottilääkitystä ja antibioottirehun syöttämistä terveille eläimille. Antibiootteja tulee käyttää ainoastaan eläinlääkärin määräyksellä ja rajoittaa niiden käyttö sairaiden eläinten hoitoon. Vaatimus koskee myös ulkomaista lihaa käyttäviä tavarantoimittajia.
Ravintolaketjujen lihan kotimaisuusaste 2018, % | Hankitusta volyymista | Tuotenimikkeistä |
---|---|---|
Broileri tuore | 100 % | 100 % |
Broileripakasteet ja -jalosteet | 87 % | 66 % |
Porsas tuore | 91 % | 87 % |
Porsaspakasteet ja -jalosteet | 84 % | 85 % |
Tavoitteemme kotimaisen lihan käytölle ravintoloissamme
100 %
tuore broileri ja porsaanliha 2020 loppuun mennessä
90 %
broileri- ja porsaanlihajalosteet ja -pakasteet 2020 loppuun mennessä
100 %
kotimaista lihaa ABC-ravintoloissa
Suomalainen menestysresepti hakee Suomen kuuluisinta elintarviketta
Suomalainen Menestysresepti-kilpailussa valokeilaan nousevat pienten ja keskisuurten valmistajien innovatiiviset uudet tuotteet. Syksyllä 2018 alkanut kilpailu on edennyt finaalivaiheeseen. Finaaliin päässeet yritykset saavat sparrausapua tuotekehitykseen, tuotteen pakkausdesigniin, reseptiikkaan, tuotteen tarinaan ja markkinointiin kevään ja kesän 2019 aikana. Lopputuloksena kilpailun voittaja eli Suomalainen Menestysresepti -voittajatuote ja mahdollisesti muita finalisteja nousee ruokakauppojemme hyllylle syksyn 2019 aikana.
Uusi ruokateknologiaan keskittyvä globaali startup Suomeen
San Franciscossa päämajaansa pitävä startup-kiihdyttämö Founder Institute ja S-ryhmä perustavat uuden ruokateknologiaan keskittyvän globaalin startup-ohjelman Suomeen. Helsingissä käynnistyvä Food Founder Programme auttaa aloittelevia ruoan, ruokateknologian ja maatalousteknologian parissa toimivia yrittäjiä ja yrityksiä rakentamaan ideoista kansainvälisiä menestystarinoita. Ensimmäinen 13 viikon mittainen koulutusohjelma käynnistyy vuoden 2019 alussa.
Retki kauppaan tutustuttaa koululaisia kaupan maailmaan
Retki kauppaan on S-ryhmän ja Ruokatieto Yhdistyksen suunnittelema opintokokonaisuus, jonka tarkoitus on tukea opetussuunnitelman "ulos luokasta oppimaan" -ajattelua ja kannustaa löytämään oppimisympäristöjä myös koulun ulkopuolelta. Opettajat valitsevat tarjotusta materiaalista luokalle sopivan kokonaisuuden, josta osa toteutetaan kaupassa ja osa luokassa ennen ja jälkeen retken. Retki kauppaan -opintokokonaisuus on pilottivaiheessa.
Retken taustalla on kesällä 2017 julkaisemamme Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruualle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan. Kaupassa lapset saavat tietoa esimerkiksi ruuan reitistä kauppaan tai ruokahävikistä, mikä opettaa ymmärtämään tuotteiden taustoja ja arvostamaan ruokaa.
Anonyymi rekrytointi
Syrjimätöntä työkulttuuria edistämässä
Olemme mukana laajassa #eisyrji -kampanjassa, joka tähtää syrjinnän vähentämiseen suomalaisessa työelämässä. Edistimme syrjimätöntä työkulttuuria vuoden 2018 marraskuun ajan rekrytointitempauksella, jossa testasimme nimetöntä työnhakua.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n aloitteesta käynnistetty Työ ei syrji -kampanja haluaa tehdä työelämän tasa-arvosta itsestäänselvyyden. Kampanjan aloitusvaiheessa S-ryhmän lisäksi mukana oli 17 muuta erikokoista yritystä ja yhteisöä eri toimialoilta.
Anonyymillä työnhaulla varmistetaan, että työhaastatteluun kutsutaan henkilöt relevantin työkokemuksen, opiskelutaustan ja esimerkiksi osaamistekijöiden perusteella. Sellaiset tekijät kuten ikä, sukupuoli ja etninen tausta eivät näin vaikuta valintoihin edes tiedostamattomasti.