Paikallisuus on pop

Asiakkaat odottavat löytävänsä omasta kaupastaan yhä enemmän paikallista, lähellä tuotettua ruokaa. Paikallisuus on monille asiakkaille tärkeä arvo, sillä lähiruoan tuotanto ja paikalliset yritykset pitävät yllä alueen elinvoimaisuutta.

– Oman alueen osaamista ja yrittäjien työtä arvostetaan. Paikalliset tuotteet koetaan usein aidoiksi ja perinteisiksi, se on sellaista kotiseuturakkautta, valikoimajohtaja Katja Tapio SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Myytti ketjuun kuuluvien kauppojen samankaltaisuudesta elää sitkeässä. Ketjutoiminta luo tehoa ja yhtenäisyyttä moneen asiaan, mutta valikoimat muuntuvat kuitenkin aina asiakkaiden mukaan. S-ryhmän ruokakauppojen valikoimatyötä tehdään kahdella tasolla: ketjuvalikoimasta vastaavat valikoima- ja hankintapäälliköt S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksessa, osuuskauppojen tehtävänä on rikastaa valikoima paikallisilla tuotteilla ja vastata oman asiakaskuntansa tarpeisiin.

– Keskustassa sijaitsevassa pienmyymälässä voivat korostua välipalat ja arkiset täydennysostotuotteet. Maaseudulla kyläkauppa taas saattaa muistuttaa vanhaa kunnon sekatavarakauppaa, josta saa multaa ja työkaluja, valikoimapäällikkö Juha Nieminen SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kuvailee.

– Parhaimmillaan valikoima täyttää kaikki asiakkaan perustarpeet, tuntuu omalta ja on kattava yhdistelmä halutuimpia ja edullisempia tuotteita sekä parhaita paikallisia tuotteita, Nieminen toteaa.

Kuva: Lari Lappalainen

S-ryhmän vuosikatsaus CSS