Tuulivoimatavoite täyttyi, aurinkosähkössäkin mahdollisuuksia

Tuulivoima on uusiutuva, kotimainen energiantuotantomuoto, joka vähentää hiilidioksidipäästöjä aiheuttavan sähköntuotannon tarvetta. Investoiminen uusiutuvaan energiantuotantoon on investoimista tulevaisuuteen. Siksi S-ryhmä on lisännyt vuosi vuodelta tuulivoiman osuutta sähköntuotannossaan. S-ryhmä myös näkee, että sen sidosryhmät odottavat siltä järkevää energiankäyttöä ja panostusta uusiutuviin energiamuotoihin.

S-ryhmän tavoite tuottaa käyttämästään sähköstä puolet omalla tuulivoimalla täyttyi vuoden 2016 lopussa. Koko vuoden kulutuksesta noin 35 prosenttia tuotettiin omalla tuulivoimalla. Tuulivoiman osuus käytetystä sähköstä kasvaa noin 50 prosenttiin ensi vuonna, kun kasvanut tuotantokapasiteetti on käytössä koko vuoden. Vuonna 2016 otettiin käyttöön 6 uutta tuulivoimalaa. Yhteensä voimaloita oli vuoden 2016 lopussa käytössä 90. Lisäksi viime vuonna aloitettiin 41 voimalan rakennustyöt, joten vuonna 2017 voimaloita on tuotannossa jo 131.

Tuulivoiman ohella S-ryhmässä on seurattu jo vuosia aurinkosähkön kannattavuutta, ja auringosta saatavaa energiaa onkin muutettu sähköksi reilussa kymmenessä toimipaikassa. Esimerkiksi Lahteen S-Market Hennalan katolle valmistui viime vuonna 400 aurinkopaneelista koostuva aurinkovoimala.

− Aurinkosähkö sopii erinomaisesti myymälöiden käyttöön, sillä kaupat kuluttavat eniten sähköä kesähelteellä, kun aurinko paistaa ja varjostamatonta kattopinta-alaa on reilusti. Tällöin kaikki tuotettu sähkö pystytään myös hyödyntämään myymälässä. Lisäksi aurinkosähköllä voidaan lisätä oman uusiutuvan energian tuotantoa ja pienentää S-ryhmän − Suomen suurimman sähköverojen maksajan – sähkölaskua, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen toteaa.

S-ryhmän vuosikatsaus CSS