Suur-Savossa pelastetaan lounasruokaa

 S-ryhmän ravintoloissa taistelu hävikkiä vastaan otetaan tosissaan. ResQ Club -ruokapalvelun avulla lounaalta ylijäänyt ruoka löytää syöjänsä.

Ravintoloissa hävikkiä syntyy niin keittiössä, esillepanossa kuin asiakkaiden lautasilta. Erityisesti noutopöytien hävikinhallinta vaatii jatkuvaa tasapainoilua esillepanon houkuttelevuuden ja hävikin minimoinnin välillä.

Osa S-ryhmän ravintoloista on ottanut asiakkaat mukaan hävikinhallintaan myymällä lounaalta ylijäänyttä ruokaa edullisesti mobiilisovelluksen avulla. Esimerkiksi Suur-Savon Osuuskaupan kahdessa ravintolassa on ollut syksystä lähtien käytössä ResQ Club -ruokapalvelu.

− Tarjoamme ravintoloista päivittäin myyntiin enintään kymmenkunta annosta ResQ Clubin kautta. Palvelu otettiin käyttöön lokakuussa 2016, ja tammikuun 2017 loppuun mennessä sen kautta oli pelastettu lähes 800 ruoka-annosta, ruokatuotekehityspäällikkö Petri Tiainen kertoo.

Ravintolat päivittävät joka päivä järjestelmään myyntiin tarjottavat annokset sekä aikahaarukan, jolloin annokset tulisi noutaa. Hinta on yleensä noin puolet normaalista noutopöytälounaan hinnasta, ja maksu hoituu sovelluksen avulla. Palvelu on Tiaisen mukaan otettu hyvin vastaan, ja nyt jo yli 90 prosenttia ResQ Clubin kautta tarjotuista annoksista myydään.

− Olemme saaneet palvelun kautta ravintoloihin uusia asiakkaita, jotka eivät muuten ehkä ravintolassa lounastaisi. Lisäksi henkilökunnan mieltä lämmittää, että noutopöydästä päätyy vähemmän ruokaa biojätteeseen, Tianen kertoo.

ResQ-ylijäämäruokapalvelu on Suur-Savon Osuuskaupan lisäksi käytössä yksittäisissä ravintoloissa esimerkiksi Arinan, Eepeen ja Kymen Seudun Osuuskaupoissa. Tulevaisuudessa mahdollisuuksia palvelun käyttöönottoon kartoitetaan muissakin osuuskaupoissa.

Kuva: Johanna Kakriainen

S-ryhmän vuosikatsaus CSS