Satokausikasviksista suomalaisten suosikkeja

Banaani rulettaa edelleen, mutta Satokausi-konseptin ansiosta suomalaisten ruokakoreihin päätyy paljon muitakin hedelmiä ja kasviksia.

Satokauden parhaita kasviksia alettiin nostaa Prismoissa ja S-marketeissa esiin syksyllä 2015 Satokausikalenterin ja S-ryhmän yhteistyönä. Konseptilla halutaan lisätä kasvisten kulutusta ja nostaa sesonkiajattelua.

– Kuukauden satokausituotteiden tavoitteena on tehdä sesonkien suosimisesta helppoa. Vuoden 2016 aikana nostimme Prismoissa ja S-marketeissa parhaille paikoille yli 90 eri kasvista, valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo.

S-marketin asiakaspaneelissa 38 prosenttia vastaajista kertoi lisänneensä kasvisten kulutusta ja 37 prosenttia lisäksi monipuolistaneensa niiden käyttöä korostetun esillepanon vuoksi. Uusien kasvisten kokeileminen näkyi myös satokausituotteiden menekissä. Oman sesonkikuukautensa aikana eniten suosiotaan kasvattivat kotimainen vesimeloni, kesäkaali ja raitajuuri sekä aprikoosi ja papaija.

S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin viime vuonna hedelmiä ja vihanneksia miltei 277 miljoonaa kiloa, mikä on lähes 8 miljoonaa kiloa enemmän kuin vuonna 2015. Ostetuimpia kasviksia olivat peruna, banaani, sitrushedelmät, kurkku, tomaatti, salaatit, omena ja porkkana.

Kasvisten lisäksi suosiotaan kasvattivat erilaiset kasvipohjaiset tuotteet, kuten kasvispyörykät ja -pihvit, kasviproteiinituotteet sekä kasvipohjaiset juustot ja juomat. Lihavalmistehyllyn kasviproteiinituotteiden, kuten Härkiksen ja Nyhtökauran, myynti lähes seitsenkertaistui ja kasvispyöryköidenkin menekki kolminkertaistui vuodesta 2015.

– Tällaisia kasvulukuja tuoteryhmässä harvoin näkee. Koska buumi ei näytä hiipumisen merkkejä, vaikuttaa vahvasti siltä, että suomalaiset ovat ottamassa kasviproteiinituotteet osaksi arkeaan, Antti Oksa pohtii.

Kuva: Yhteishyvä / Sami Repo

S-ryhmän vuosikatsaus CSS