Lisää vastuullista kahvia valikoimiin

S-ryhmän oma merkki -kahvien valikoimaa on viime vuosina muutettu määrätietoisesti entistä vastuullisemmaksi. Vuoden 2017 alusta alkaen 90 prosenttia kahvista on ollut UTZ-sertifioitua. UTZ-sertifioidun kahvin tulee täyttää tietyt ympäristöä ja viljelijöiden työoloja koskevat vaatimukset, joiden toteutumista valvotaan kolmannen osapuolen tekemien auditointien avulla.

− Kahvin vastuullisuuden merkitys kasvaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, ja vastuullisuudessa on otettu suuria askeleita parempaan suuntaan, vastuullisuusasiantuntija Senja Forsman SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

Vastuullisuussertifioitujen kahvituotteiden määrä onkin kasvanut vähittäiskaupassa viime vuosina reilusti. S-ryhmän myymälöiden valikoimissa on yli jo 50 erilaista sertifioitua kahvituotetta. Sertifioinnit ovat tarpeen, sillä kahvintuotannossa on huomattavia haasteita, kuten viljelymaiden alkeelliset viljelykäytännöt ja tehoton maankäyttö sekä torjunta-aineiden väärinkäyttö, joka aiheuttaa myös työturvallisuusongelmia. Lisäksi sadosta saatava korvaus on paikoin riittämätön, ja pahimmillaan tiloilla on havaittu jopa pakkotyötä.

Suomalainen kansalaisjärjestö Finnwatch julkaisi lokakuussa 2016 selvityksen Suomessa myytävän kahvin sosiaalisesta vastuullisuudesta. S-ryhmä sai selvityksessä muiden kotimaisten kahvialan toimijoiden kanssa kiitosta vastuullisuussertifioidun kahvin tarjonnan lisäämisestä. Selvityksessä kuitenkin myös muistutetaan, että sertifiointijärjestelmissä on paljon kehitettävää. Kahvialalla esiintyy yhä ihmisoikeusongelmia, kuten riittämättömiä palkkoja, lapsityövoimaa, syrjintää ja kohtuuttomia rekrytointimaksuja.

− Tavoitteemme on, että kaikki S-ryhmän oma merkki -kahvi on vastuullisuussertifioitua tai alkutuotantoon asti vastuulliseksi varmennettua vuoden 2019 loppuun mennessä, Forsman toteaa.

Kuva: Thinkstock

S-ryhmän vuosikatsaus CSS