S-ryhmä lyhyesti

S-ryhmä on merkittävä suomalainen, osuustoiminnallinen kaupan alan yritysryhmä. Se muodostuu Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) ja sen tytäryhtiöistä sekä 20 alueosuuskaupasta ja seitsemästä paikallisosuuskaupasta.

Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n. SOK toimii osuuskauppojen keskusliikkeenä ja tuottaa niille hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita. SOK vastaa myös S-ryhmän strategisesta ohjauksesta ja liiketoimintaketjujen kehittämisestä. SOK-yhtymä muodostuu SOK:sta ja sen tytäryhtiöistä.

S-ryhmän liiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa kilpailukykyisiä palveluja ja etuja asiakasomistajille kannattavasti. Ryhmän päämääränä on tarjota asiakasomistajilleen kaikkialla Suomessa monipuoliset palvelut ja laaja toimipaikkaverkosto. Kaiken toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan palvelutarpeet ja arjen helpottaminen hyödyllisten palveluiden ja etujen avulla.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä rautakauppa.  Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja. Prisma, S-market, Sale, ABC, Sokos Hotels, Rosso ja lukuisat muut S-ryhmän toimipaikat ovat suomalaisille tuttuja.

Kotimarkkinoiden lisäksi S-ryhmällä on kansainvälistä liiketoimintaa Venäjällä ja Baltian maissa. Prismoja löytyy Venäjän lisäksi Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Sokos Hotellit palvelevat paitsi Suomessa myös Venäjällä ja Virossa.

S-ryhmän toiminnan tarkoituksena on tuottaa kilpailukykyisiä palveluja ja etuja omistajilleen kannattavasti. Osuuskaupat perustettiin yli 110 vuotta sitten tuottamaan kohtuuhintaisia ja laadukkaita tuotteita ja palveluja jäsenilleen, tavallisille suomalaisille kuluttajille. Jatkamme yhä samalla tiellä.

S-ryhmän visiona on olla vuoteen 2020 mennessä kaupparyhmä, joka tuottaa ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta.

Vastuulliseen osuustoiminnallisuuteen perustuvat arvot ohjaavat toimintaamme.

Lue lisää S-ryhmän visiosta ja strategiasta täältä.

S-ryhmä on yhteiskunnallisesti merkittävä toimija muun muassa työllistäjänä ja veronmaksajana. Luomme toiminnallamme arvoa sidosryhmillemme ja yhteiskunnalle.

Lue lisää S-ryhmän taloudellisista vaikutuksista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta täältä.

S-ryhmän keskeiset luvut 2016, milj. € 2016 2015 2014
Vähittäismyynti (sis. koko S-ryhmä) 11 020 10 840 11 182
     Suomi 10 580 10 315 10 599
     Baltia ja Venäjä 439 489 583
Osuuskauppojen vähittäismyynti 10 350 10 076 10 373
S-ryhmän operatiivinen tulos  290 265 226
Investoinnit 511 559 526
Asiakasomistajille maksettu Bonus 353 343 361
Asiakasomistajat (hlö) 2 292 039 2 225 506 2 156 828
Henkilöstömäärä* (hlö) 40 482 37 758 40 292
Toimipaikat (lkm)  1 633 1 632 1 643

Kaikki myynnit alv. 0 %.

* Vuodesta 2016 alkaen raportoidaan tilanne 30.11. Luku sisältää sekä aktiiviset että lepäävät työsuhteet, ja se kuvaa tarkimmin henkilöstömäärää vuositasolla, sillä vuoden lopussa kerätyissä luvuissa on mukana esim. kausiapulaisia. Vuoden 2015 ja 2014 luvut on kerätty ko. vuosien lopussa ja ne sisältävät aktiiviset työsuhteet.