Liiketoimintakatsaukset

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, rautakauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppa. Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja. Auto- ja autotarvikekauppaa sekä maatalouskauppaa harjoitetaan yksittäisten osuuskauppojen alueella.

Marketkauppa

S-ryhmä harjoittaa Suomessa marketkauppaa viidellä eri ketjulla, jotka ovat Prisma, S-market, Sale, Alepa ja ABC Market. Myymälöiden muodostama lähes tuhannen toimipaikan valtakunnallinen palveluverkosto suunnitellaan aina siten, että se täyttää mahdollisimman kattavasti alueella asuvien ihmisten erilaiset tarpeet.

"S-ryhmän marketkaupan vuoden 2016 kohokohdat olivat uudet halpuuttamiskierrokset, laajemmat aukioloajat ja ilahduttavasti kasvaneet asiakasmäärät. Vaikka hintamme laskivat, suuremmat asiakasmäärät kasvattivat myyntiämme sekä päivittäis- että käyttötavarakaupassa.

Keskitymme tekemisissämme erityisesti kahteen tehtävään: ruoan hinnan halpuuttamiseen ja suomalaisen ruokakaupan parantamiseen. Halpuuttaminen on pitkän tähtäimen strateginen päätös eikä hetkellinen kampanja. Se on osuuskaupan perustekemistä eli kuluttajien toiveisiin vastaamista.

Erityinen valopilkku vuonna 2016 oli käyttötavarakauppa. Pystyimme kasvattamaan myyntiämme vaativassa markkinatilanteessa. Valikoimaa on kehitetty etenkin pukeutumisen tuotealueella. Asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan uuden tarjontamme, joista muun muassa Jackpot, Cottonfield ja kotimainen Neulomo lanseerattiin viime vuoden aikana. Käyttötavarapuolen uudistaminen jatkuu, ja tulossa on kiinnostavia uusia lähtöjä.

Vuonna 2017 käytämme ruoan hinnan alentamiseen eli halpuuttamiseen 45 miljoonaa euroa ja käynnistämme jättiurakan myymälöiden palvelun, valikoimien ja laadun parantamiseksi. Lisäksi ruoan verkkokauppaa kehitetään edelleen. Asiakkaiden heräävä kiinnostus ruoan verkkokauppaa kohtaan näkyy myös sen myynneissä. Myynti kasvoi lähes 50 prosenttia vuonna 2016.

Halvat hinnat ja laajat valikoimat ovat kilpailuetumme. Prismoista saa kaiken saman katon alta kotiin ja mökille. S-marketit, Salet, Alepat ja ABC Marketit tarjoavat kattavan ruokavalikoiman unohtamatta paikallisia tuotteita ja erityisruokavalioita "

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus

S-ryhmän marketkauppa

948

930

920

7616

Päivittäistavarakaupan markkinaosuus Suomessa, %

47,2

45,9

45,7

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuja ovat Sokos, Emotion ja Marks & Spencer sekä muutamat muut erikoisliikekaupan ketjut.

"Viime vuodet ovat olleet tavaratalokaupoille haasteellisia ympäri maailman. Sokoksilla on vastattu haasteisiin palaamalla takaisin juurille. Olemme keskittyneet tavaratalokaupan ydinasioihin eli kohdeasiakkaaseen, palveluun ja miljööseen.

S-ryhmän tavaratalokaupan valikoimaa terävöitettiin etenkin kauneuden, pukeutumisen ja kodin alueilla. Asiakkaamme ovat ottaneet ilolla vastaan uudet ajankohtaiset merkkimme. Esimerkkeinä mainittakoon suosittu kosmetiikkamerkki NYX, italialaista kodikkuutta edustava Coincasa, muotitietoisille aikuisille naisille suunnattu pukeutumisen merkki Gerry Weber ja tyylikkäiden miesten varmat valinnat Boss ja Lacoste.

Uusia toimipaikkoja avattiin neljä: Oulun Sokos sekä Tampereen Kalevan, Espoon Ison Omenan ja Lohjan Emotionit. Oulun Kauppakeskus Valkeaan avattu Sokos on ollut iso ponnistus, josta kiitos kuuluu kaikille panoksensa antaneille henkilöille ja tietysti asiakkaille, joiden innokkuuden ansiosta uuden tavaratalon aloitus oli huikea. Myös jo olemassa olevaa toimipaikkaverkostoa kehitettiin ja etenkin tilankäyttöä selkeytettiin.

Sokoksen uusi markkinointi-ilme on saanut kiitosta ja kannustammekin jokaista asiakastamme löytämään itsensä. Inspiraatiota voi hakea brändilähettiläämme Makwan Amirkhanin rohkaisevasta tarinasta.

Vuosi 2016 oli tavaratalokaupallemme myös taloudellisesti hyvä. Asiakasmäärämme kasvoivat, ja saimme paljon uusia asiakkaita. Myyntimme kasvoi kokonaisuudessaan, mutta erityistä nousua oli miesten pukeutumisessa ja kosmetiikassa. Sokos-ketjun tulos nousi takaisin plussalle, joka on todella hyvä saavutus vallitsevassa markkinatilanteessa.

Työsarkaa riittää toki vielä tulevillekin vuosille. Ajankohtaisen valikoiman ylläpitäminen etenkin muodissa ja kosmetiikassa vaatii herkeämätöntä alan seuraamista sekä rohkeutta uudistua. Uskon, että meiltä sitä löytyy. Valikoiman lisäksi kehitämme palveluamme entistä vuorovaikutteisemmaksi ja monikanavaisemmaksi. Haluamme tarjota asiakkaillemme myös kiinnostavia tapahtumia ja kampanjoita pitkin vuotta."

Mika Laakso, ketjujohtaja, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjaus (Sokos ja Emotion)

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

80

77

76

300

295

324

Luvut sisältävät Sokos- ja Emotion-ketjujen lisäksi Pukumies- ja Marks & Spencer -ketjujen sekä muiden erikoisliikekaupan toimipaikkojen tiedot.

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Suomen arvostetuin huoltamobrändi ABC huolehtii matkalla olevista ja lähellä asuvista asiakkaista tarjoamalla nopeat ja monipuoliset palvelut vuoden jokaisena päivänä. ABC:n palveluja ovat ravitsemispalvelut, päivittäistavarakauppa sekä autoilijan ja liikkuvan asiakkaan tarpeet huomioiva polttonestevalikoima.

"Vuoteen 2016 mahtui huikeita saavutuksia: Ravintolatoimintamme kehittyi positiivisesti, lanseerasimme uuden Lähi-ABC-konseptin ja helpotimme asiakkaiden asiointia ottamalla käyttöön ABC-Mobiilitankkauksen. Myös polttonesteen markkinaosuudet kasvoivat ilahduttavasti.

Vaikka ABC:n asiakasmäärät pienenivät vapautuneiden marketkaupan aukiolojen vuoksi, pystyimme säilyttämään myyntimme ravintolakaupassa – myimme jälleen yli 10 miljoonaa annosta.

ABC-ketjun rungon muodostavat edelleen valtateiden varsilla sijaitsevat ABC-liikennemyymälät, joiden palvelut ovat kaikkialla pääsääntöisesti samat. Lähi-ABC-asemien palvelut ja aukioloajat on suunnattu puolestaan ensisijaisesti paikallisille asukkaille, joten asemat voivat olla keskenään erilaisia palveluiden painotusten mukaan. Lähi-ABC:t sijaitsevat pääasiassa taajama-alueilla, ja niitä oli vuoden 2016 lopussa 34 toimipaikkaa.

ABC-Mobiilitankkaus on digitaalisuuden saralla ensimmäinen askeleemme kohti entistä sujuvampaa asiointia. Palvelu on saanut kansainvälistäkin huomiota ja asiakkaat ovat kiitelleet nopeaa ja turvallista tapa maksaa tankkaus. Enää ei tarvitse pakkasella hytistä maksuautomaatilla, kun voi maksaa älypuhelimella lämpimässä autossa.

Vuonna 2016 onnistuimme erityisen hyvin myös polttonestekaupassa ja autonpesutoiminnassa. Pystyimme kasvattamaan polttonestekaupan markkinaosuuttamme, vaikka euromääräinen myynti pieneni alentuneiden maailmanmarkkinahintojen vuoksi. Myös autonpesutoiminta kehittyi vuonna 2016 positiivisesti, ja tulemme kehittämään sitä edelleen tulevien vuosien aikana.

ABC:n kilpailuetuja ovat helppous, nopeus, tasalaatuisuus ja monipuolinen palvelutarjonta. Vahva ja yhtenäinen ketjutoiminta takaa, että asiakkaamme pystyvät luottamaan ABC:lta saamiinsa palveluihin ympäri Suomen. Tämän varmistamisessa yli 4 000 ABC-ammattilaisen rooli on korvaamaton.

ABC:n kehitys jatkuu vahvana. Uudistamme vuosittain 5–10 liikennemyymälää ja kehitämme koko ajan tarjontaamme asiakkaidemme toiveita kuunnellen."

Antti Heikkinen, ketjujohtaja, SOK Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan ketjuohjaus

S-ryhmän liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

446

444

439

Vähittäismyynti

Bensiinikaupan markkinaosuus, %

30,6

29,5

30,0

Dieselkaupan markkinaosuus, %

13,9

13,1

13,0

Luvut sisältävät ABC-liikennemyymälöiden, Lähi-ABC-asemien, ABC-automaattiasemien ja ABC-Delien lisäksi muiden liikennemyymälöiden ja automaattiasemien tiedot.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Sokos Hotels, Radisson Blu Hotels ja S-ryhmän ravintolat tarjoavat monipuolisia ja elämyksellisiä hotelli- ja ravintolapalveluita asiakkaidensa eri tarpeisiin.

"S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupalle 2016 oli huippuvuosi niin tuloksellisesti kuin asiakastyytyväisyydenkin kannalta. Hyvä tulos on seurausta pitkäjänteisestä panostuksestamme asiakaspalvelun parantamiseen, Sokos Hotels -brändiperheen rakentamiseen ja ravintolakehitykseen.

Kehitämme jatkuvasti uusia ravintolakonsepteja vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, ja vanhoja perinteikkäitä ketjuja uudistetaan. Vuonna 2016 aloitimme Fransmannien muuntamisen uusiksi Frans & les Femmes -bistroiksi ja jatkoimme Rosson uudistusten levittämistä. Raflaamo.fi:stä on muutamassa vuodessa kasvanut Suomen merkittävin ravintolaportaali.

Erityisen hyvän tuloksen tekivät vuonna 2016 hotellit, mikä näkyi myös S-ryhmän tuloksessa. Kehitämme hotellejamme asiakkaiden toivomaan yksilölliseen ja elämykselliseen suuntaan. S-ryhmässä investoidaan nyt vahvasti myös hotelliverkoston uudistamiseen ja laajentamiseen. Tästä esimerkkejä ovat Original Sokos Hotel Presidentin ja Radisson Blu Seasiden uudistukset.

Kehityksen kivijalkana on henkilökunnan säännöllinen valmennus. Hyvään asiakaspalveluun ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen päästään innostamalla esimiehiä ja vapauttamalla henkilökunta ottamaan vastuuta. Sokos Hotellit valittiin vuonna 2016 Suomen luotetuimmaksi, arvostetuimmaksi ja vastuullisimmaksi hotellibrändiksi, mistä iso kiitos niin henkilökunnallemme kuin asiakkaillemmekin!

Vuonna 2017 Suomi on kansainvälisesti kiinnostava ja maan talous nousujohteinen. Digitaalinen palvelukehitys, mielenkiintoiset ja kehittyvät ravintolat sekä monipuolinen hotelliverkosto luovat hyvän pohjan tulevaisuudelle."

Harri Ojanperä, ketjujohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus

16,4

17,8

*Lähde: Tilastokeskus
**Lähde: Valvira. Sisältää ainoastaan isoimpien kaupunkien anniskeluravintolat.

Toimipaikka- ja vähittäismyyntiluvut sisältävät Sokos Hotels- ja Radisson Blu Hotels -ketjujen, ravitsemispaikkojen ja muiden hotellitoimipaikkojen lisäksi Venäjän ja Viron hotellien tiedot.

Rautakauppa

S-ryhmän rautakauppaan kuuluvat rakentamiseen, remontointiin, sisustukseen sekä pihaan ja puutarhaan keskittyvät Kodin Terra- ja S-Rauta-ketjut.

"Vuonna 2016 Suomen rakennustarvikekauppa kääntyi neljän vuoden supistumisen jälkeen pieneen kasvuun pääkaupunkiseudun vahvan rakentamisen vetämänä. S-ryhmän rautakaupan vertailukelpoinen myynti kuitenkin väheni hieman, sillä verkostomme vaikutusalueella rakentamisen volyymi jatkoi edelleen pääosin matalla tasolla.

Vuonna 2016 S-ryhmän rautakaupan toiminnan painopiste oli kannattavan ja kasvavan liiketoiminnan edellytysten luominen rakentamisen sekä pihan ja puutarhan tuotteiden vähittäiskauppaan. Suurimmat tehostamistoimet toteutettiin valikoiman yhtenäistämisessä eri ketjujen välisen synergian luomiseksi. Tehostamalla ketjuohjauksen toimintaa luotiin kyvykkyyttä vastata havaittuihin asiakastarpeiden muutoksiin ketterästi. Myös hinnoittelun kilpailukykyyn panostettiin.

S-ryhmällä on sitoutunut asiakaskunta, joka tarvitsee myös remontoinnin ja puutarhan tuotteita ja palveluja. S-ryhmällä on laaja ja kattava verkosto, jota järkevästi hyödyntämällä nämä palvelut on mahdollista saada helpommin asiakkaiden saataville.

Operatiivisen tehokkuuden parantaminen on seuraava tärkeä kehittämiskohde. Asiakkaiden tarpeiden analysoinnin kautta tarjoamme jatkossa entistä osuvampaa valikoimaa ja panostamme asioinnin helppouden parantamiseen niin myymälöissämme kuin verkossa."

Lasse Ketola, rauta- ja sisustustuotteiden valikoimajohtaja, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus

S-ryhmän rautakauppa

25

23

25

197

184

207

Luvut sisältävät Kodin Terra- ja S-Rauta-ketjujen tiedot.

S-Pankki

S-Pankki on S-ryhmän ja LähiTapiola-ryhmän omistama suomalainen kauppapankki, jolla on lähes kolme miljoonaa asiakasta. Se tarjoaa asiakkailleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen.

"Vuosi 2016 oli S-Pankille vahvan kasvun vuosi. Vuoden aikana S-Pankki sai yli 130 000 uutta asiakasta, ja 25 000 asiakasta siirsi palkkatilinsä myötä pääasiallisen pankkiasiointinsa S-Pankkiin. S-Pankin asuntolainakanta kasvoi yli kuusi kertaa markkinaa nopeammin. Lisäksi joulukuussa lanseeratun pitkän, jopa 45 vuoden asuntolainan saaman julkisuuden ansiosta asuntolainahakemusten määrä kasvoi uuteen ennätykseen.

Vuoden aikana tehtiin useita tuoteavauksia. Helmikuussa lanseerattiin ABC-ketjun kanssa yhteistyössä mobiilitankkauspalvelu, jossa polttoaineen voi maksaa älypuhelimella. Huhtikuussa julkistettiin hyötylaskuri, jolla voi verrata eri pankkien tarjoamien palveluiden etuja ja kustannuksia. Lokakuussa FIM lanseerasi turvapaikanhakijoiden työllistymistä tukemaan suunnitellun vaikuttavuussijoittamisen hankkeen ja marraskuussa metsäkiinteistöihin sijoittavan Metsärahaston. Joulukuussa S-mobiili täydentyi LähiTapiolan vakuutuksilla, minkä lisäksi S-Pankki toi markkinoille omistusasumisen maltilliset kuukausikustannukset mahdollistavan, jopa 45 vuoden asuntolainan.

S-Pankki-konsernin toimintoja keskitettiin ja yhtiörakennetta yksinkertaistettiin edelleen vuoden 2016 aikana. Kesäkuussa S-Pankki osti loput FIM Oyj:n osakekannasta.

Vuoden 2016 lopussa S-Pankilla oli yli 2,9 miljoonaa maksuttomista peruspankkipalveluista nauttivaa asiakasta. Heillä oli käytössään yli 1,9 miljoonaa S-Pankin Visa-korttia. Verkkopankin ja S-mobiilin käytön mahdollistavat pankkitunnukset oli vuoden loppuun mennessä ottanut käyttöönsä 1,7 miljoonaa asiakasta. S-mobiili oli vuoden 2016 loppuun mennessä ladattu lähes miljoonaan puhelimeen tai tablettiin.

S-Pankin talletuskanta oli vuoden lopussa 4 547 miljoonaa euroa ja luottokanta 3 492 miljoonaa euroa. Konsernin liiketulos vuonna 2016 oli 22,3 miljoonaa euroa ja vakavaraisuusaste 15,1 prosenttia."

Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki