Ruoan kulutusta koskeva tutkimus

Helsingin ja Tampereen yliopistot ovat käynnistämässä ruoan kulutusta koskevan tutkimuksen, jonka aineistona käytetään S-ryhmän asiakasomistajien ostokäyttäytymisestä saatavaa dataa. Toteutettavassa tutkimuksessa pyritään selvittämään suomalaisten ruokaostokäyttäytymistä. Lisäksi tutkimuksen edetessä tavoitteena on tuottaa aiheesta kiinnostuneiden asiakasomistajien käyttöön tietoa terveellisempien elämäntapojen tueksi.

Tutkimuksen aineistona on tarkoitus käyttää S-ryhmän henkilöstön ja Osuuskauppa HOK-Elannon asiakasomistajien asiakasomistajarekisterin tuoteryhmätasoisia ostotietoja. Tietojen käyttöön pyydetään erikseen suostumus eli jokainen asiakasomistaja päättää osallistumisestaan itse.

Tutkimuksen tarkoitus

Ruoan todellisen kulutuksen tutkiminen on tärkeää, sillä esimerkiksi ravitsemussuosituksia laadittaessa ruoan käyttötiedot ovat nousseet olennaiseksi tekijäksi ravintoainetietojen rinnalle. Ruoan kulutuksella on moninaisia vaikutuksia esimerkiksi ihmisten terveyteen ja ympäristöön. Siksi tutkimustulokset on tärkeää saada mahdollisimman monia hyödyttävään käyttöön.

Ruoankäyttöanalyysien päätavoite on tuottaa tietoa asiakasomistajarekisterin käytöstä väestötason ruokakäyttäytymisen kuvaajana. Asiakasomistajarekisteritiedot saattavatkin tarjota kansainvälisestikin ainutlaatuisen mahdollisuuden tutkia ruoankäyttöä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Tietoja tutkitaan seuraavilla tavoilla:

  • Kuvataan ruoankäyttöä eri vuodenaikoina sekä koko aineistossa
  • Kuvataan eri väestöryhmien ruoankäyttöä (sukupuoli, ikä ja postinumeroon perustuva asuinalue).
  • Kuvataan aineistossa esiintyviä ruokavaliotyylejä.

Tietojen luovutus

S-ryhmä ei luovuta tutkijoille mitään sellaisia tietoja, joiden avulla yksittäinen asiakasomistaja tai kotitalous olisi tunnistettavissa. Tutkijoille luovutettavat tiedot:

- tiedot asiakasomistajan päivittäistavaraostoista S-ryhmän ruokakaupoista ajalta 1.1.2016 – 31.12.2016 tuoteryhmätasolla .

- taustatiedoksi tiedot syntymävuodesta, sukupuolesta ja postinumerosta.  

Suostumuksen antaneiden asiakasomistajien tiedot toimitetaan tutkimusryhmälle juoksevalla numerolla merkittynä. 

S-ryhmän luovuttamat tiedot koskevat S-ryhmän ruokakauppojen tuoteryhmätasoisia ruoka- ja juomaostostietoja. Tuoteryhmätason tiedot ovat esimerkiksi seuraavia: leipomo/paistopiste, ruokapakasteet, vihannekset, kokolihavalmisteet, hedelmä- ja marjasäilykkeet, maito ja kerma, sitrushedelmät, einesvalmisteet, keltaiset rasvat, jugurtti, suklaavalmisteet, juusto, hillot jne.

Hankkeeseen osallistuminen on vapaaehtoista eikä osallistumatta jättäminen vaikuta asiakasomistajan asemaan millään tavalla. Suostumuksen voi peruuttaa halutessaan myöhemmin.

Tietosuoja -CSS