21.3.2019

Social Burgerjoint expanderar till S-market Näse

Det prisbelönta hamburgerrestaurangföretaget Social Burgerjoint öppnar i början på maj en restaurang i Borgå, i Näse S-markets utrymmen.

Social Burgerjoint expanderar sitt restaurangföretag märkbart i år. I månadsskiftet april-maj fås Social Burgerjoints prisbelönta hamburgare också från Borgå. Med restaurangen som öppnas i Borgå fortsätter restaurangföretaget expandera utanför Helsingfors. I S-market Näses affärsfastighet öppnas också en ny Kotipizza-restaurang. Franchisingföretagaren Minna Laine kommer att ansvara för de båda restaurangerna. Minna har redan under flera års tid arbetat som Kotipizza-företagare i Borgå.

 

- Vi utvidgar vårt nätverk av restauranger med franchisingmodellen och vi är verkligen nöjda över såväl affärsplatsen i anslutning till S-market Näse som företagaren. Det finns en stor förfrågan på Social Burgerjoint-restaurangerna och vi tror att hamburgarna kommer att smakas väl även i Borgå, säger Mika Tuomonen, kreativ direktör på Social Burgerjoint.

 

- Vi är nöjda över att restaurangtjänsterna utvecklas i vår fastighet i anslutning till vår populära S-market, säger Varuboden-Oslas utvecklingsdirektör Jukka Pöyhönen.

 

Grunden för Social Burgerjoint-restaurangföretaget utgörs av artesanhamburgarna, som görs av ansvarsfullt producerade, högklassiga råvaror, och steks i en Mibrasa-träkolsgrill. Social Burgerjoints Korean Kimchi Burger valdes till Europas bästa i evenemanget för gatumat, European Street Food Awards, i Berlin i september 2018.

  

Social Burgerjoint är en del av Kotipizza Group. För tillfället har Social Burgerjoint tre restauranger i Helsingfors och i Kervo den första restaurangen som drivs av en franchisingföretagare. 

 

 

Tilläggsinformation:

Kreativ direktör och The Burgermeister Pikkis Tuomonen, The Social Burger Joint Oy

pikkis@burgerjoint.fi, 044 275 1336

 

Utvecklingsdirektör Jukka Pöyhönen, Varuboden-Osla

jukka.poyhonen@sok.fi, 010-76 59 302

 

 

Kotipizza Group Oyj

Kotipizza Group har specialiserat sig på att utveckla fast casual-restaurangkoncept och att expandera med en franchisingmodell. Till Kotipizza Group hör Kotipizza Oyj, som administrerar Nordens största pizzakedja, Kotipizza. Kotipizza är ett inhemskt företag som grundats år 1987 och som hade 280 restauranger vid utgången av redovisningsperioden 2018. Försäljningen i Kotipizza-kedjans restauranger var 122,1 miljoner euro under redovisningsperioden 2018. Över 99 procent av Finlands Kotipizza-restauranger är restauranger som drivs av självständiga franchisingföretagare med en franchisingverksamhetsprincip. Till Kotipizza Group hör dessutom anskaffnings- och logistikföretaget Helsinki Foodstock Oy, Chalupa Oy som administrerar den mexikanskinspirerade restaurangkedjan Chalupa, The Social Burgerjoint Oy som administrerar Social Burgerjoint-restaurangkedjan och No Pizza-restaurangkonceptet som riktats till den internationella marknaden och vars första restaurang öppnades i juni 2018. Helsinki Foodstocks omsättning var 64,2 miljoner euro under redovisningsperioden 2017 och försäljningen i Chalupa-kedjans restauranger var 1,86 miljoner euro under samma period. Kotipizza Group-koncernen hade en omsättning på 79,9 miljoner euro under samma period och den jämförbara EBITDA var 8,52 miljoner euro.

 

 

Varuboden-Osla

Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag är ett i Nyland och på Åland verksamt självständigt handelslag som hör till S-gruppen och ägs av sina ägarkunder. Handelslaget idkar daglig- och bruksvaruhandel, järnhandel, försäljning av trädgårdsartiklar och blommor, trafikbutiksverksamhet, bränslehandel och restaurangverksamhet på sina över 50 verksamhetsställen. Varuboden-Osla är en betydande arbetsgivare på sitt verksamhetsområde med cirka 1 000 professionella anställda inom sin bransch.