Osuustoiminta ja asiakasomistajuus

Osuustoiminta on liiketoimintaa jossa korostuvat rinnakkain taloudellinen kannattavuus sekä yhteiskunnallinen vastuu. Osuustoiminnan historialliset periaatteet toimivat edelleen S-ryhmän kivijalkana. Periaatteita ovat avoin jäsenyys, demokraattisuus ja tasa-arvo, jäsenelle kuuluva ostohyvitys sekä ylijäämän jako eli jäsenten suora osuus yrityksen tuloksesta. 20 alueosuuskauppaa vastaavat itsenäisesti liiketoiminnastaan, eikä S-ryhmää voida myydä ulkomaiseen omistukseen. S-ryhmän henkilöstöstä pidetään huolta, ja työntekijöiden erilaiset elämäntilanteet otetaan huomioon.

S-ryhmässä asiakas on omistaja. Osuuskaupan jäseneksi, asiakasomistajaksi, liitytään maksamalla osuusmaksu. Osuustoiminnallinen asiakasomistajuus muodostuu kolmesta ulottuvuudesta.

Minun kauppa:

Kaikki asiakasomistajat omistavat yhtä suuren osan osuuskaupastaan. S-ryhmän lukuisat toimipaikat tuotteineen, palveluineen ja etuineen ovat asiakasomistajien käytettävissä. 

Minun etu:

Osuustoiminnan ainoa tarkoitus on palvella omistajiensa tarpeita. Osuuskaupan kattavasta toimipaikkaverkosta saa kertakäynnillä kaiken tarpeellisen järkevään hintaan. Asiakasomistaja saa myös etuja, joista tärkein on asioinnin keskittämisestä hyvin palkitseva Bonus.

Meidän hyöty:

Osuuskauppa on kotimainen yritys. S-ryhmän maksamat veroeurot sekä hankinnasta ja rakentamisesta koituva hyöty jää suurimmaksi osaksi lähiseuduille. Lisäksi S-ryhmän osuuskaupat yhdessä SOK-yhtymän kanssa ovat Suomen suurin yksityinen työnantaja.

S-ryhmässä parhaat edut on aina varattu asiakasomistajille. Bonuksen ja maksutapaedun lisäksi asiakasomistajat saavat S-Etukortilla hintaetuja kahviloissa ja ravintoloissa, hotelleissa, tavarataloissa sekä erikoisliikkeissä.

 

Asiakasomistajuuden tunnusluvut 2016 2015
Asiakasomistaja (hlö) 2 292 039  2 225 504
Uusia liittyneitä asiakasomistajia (hlö) 97 028 91 566
Maksettu Bonus (milj. €) 353 343
Maksutapaetu (milj. €) 7 6
Osuusmaksun korko (milj. €) 17 14
Ylijäämänpalautus (milj. €) 17 21
Asiakasomistajaedut keskimäärin (€/jäsen) 172 173

Asiakasomistajuuden tunnusmerkit

Kuka on asiakasomistaja?

S-ryhmässä asiakasomistaja tarkoittaa samaa kuin jäsen. Asiakasomistaja on S-ryhmään kuuluvan osuuskaupan (esimerkiksi HOK-Elannon tai Arinan) jäsen.

Mitä asiakasomistajuus merkitsee?

Asiakasomistaja on samalla sekä osuuskauppansa omistaja että sen asiakas. Kukin asiakasomistaja on sijoittanut osuuskaupan pääomaan samansuuruisen osuusmaksun.

Osuuskaupan jäsenet ovat keskenään samanarvoisia, ja vaikuttaminen on mahdollista ääni/jäsen -periaatteella.

Miten liitytään asiakasomistajaksi?

Liittyminen edellyttää asiakasomistajasopimuksen tekemistä, Suomen viranomaisen myöntämää henkilötunnusta sekä vakituista osoitetta Suomessa. Useimmissa osuuskaupoissa on mahdollisuus liittyä asiakasomistajaksi suorittamalla liittymisen yhteydessä pelkästään osaosuusmaksu. Loppuosan voi kerryttää esim. Bonuksella säännöissä määrätyssä ajassa. Osuusmaksu on sijoitus, jonka saa erotessa kokonaisuudessaan takaisin osuuskaupan sääntöjen mukaisesti, ja se on samansuuruinen kaikille saman osuuskaupan jäsenille. Asiakasomistajaksi voi liittyä useimmissa S-ryhmän toimipaikoissa sekä S-kanavalla Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa.

Mikä on S-Etukortti?

S-Etukortti on osuuskaupan jäsenkortti ja samalla asiakasomistajuuden tunnus, jonka esittämällä kortinhaltija saa asiakasomistajille kuuluvat edut. S-Etukortin saa hakemuksesta jokainen asiakasomistajatalouteen kuuluva. Asiakasomistajaedut ovat pääsääntöisesti talouskohtaisia, joten riittää että yksi henkilö taloudesta on osuuskaupan jäsen. Tämän jälkeen muille samaan talouteen kuuluville voi tilata omat henkilökohtaiset S-Etukortit veloituksetta.

Asiakasomistaja tai asiakasomistajatalouteen kuuluva henkilö voi halutessaan liittää S-Etukorttiinsa S-Pankin tuottamia maksuominaisuuksia.

Miten Bonus kertyy?

Bonusta kertyy kaikista bonustoimipaikoista kun oston yhteydessä näytetään S-Etukortti. Joiltakin yhteistyökumppaneilta Bonusta saa ilmoittamalla erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti jäsennumeronsa sopimuskumppanille.

Bonus lasketaan asiakasomistajatalouden kuukauden aikana kertyneistä bonusostoista. Bonuksen määrä perustuu asiakasomistajan oman osuuskaupan progressiiviseen bonustaulukkoon, jonka maksimiprosentti on 5 %. Bonustaulukoiden portaissa on jonkin verran osuuskauppakohtaisia eroja.

Kuukauden ostoista kertynyt Bonus maksetaan asiakasomistajan etujen maksutiliksi määritellylle tilille S-Pankkiin aina seuraavan kuukauden 10. päivään mennessä. (HOK-Elannolla on käytössä bonusrahaseteli, jolla Bonus maksetaan niille jäsenille, joilla ei ole etujen maksutiliä S-Pankissa.)

Bonusta myönnetään yksityishenkilöille yksityistalouden ostoksista. Yrityksen korteilla maksetuista, laskutettavista tai sopimushinnoitelluista ostoksista ei myönnetä Bonusta. Bonusta ei saa lahjakorttien ostosta, pullopanttien palautuksista eikä välitystuotteista, kuten Veikkauksen rahapeleistä tai matkakorttien latauksista. Bonuksen kertymiseen on rajoituksia autokaupassa, Sokos-hotelleissa ja Agrimarketeissa ja yhteistyökumppaneilla. Löydät ne S-kanavalta sekä erityisehtoja noudattavien yhteistyökumppanien verkkosivuilta. Tutustu tarkemmin Asiakasomistajajärjestelmän säännöt (Bonuksen erityisehdot).

Miten on mahdollista että Bonus voi kertyä myös S-ryhmään kuulumattomista toimipaikoista?

Bonusyhteistyökumppaneiden avulla vastataan siihen kysyntään jota S-ryhmän oma tarjonta ei kata. Bonusyhteistyökumppanit auttavat S-ryhmää lunastamaan lupauksensa monipuolisesta ja asiakasomistajien tarpeita vastaavasta palvelukokonaisuudesta. Niiden avulla asiakasomistajien on myös mahdollista saada parempia etuja Bonuksen kertymisen ansiosta.

Yhteistyösopimuksilla tähdätään pitkäkestoiseen ja laajaan yhteistyöhön. Yhteistyökumppanin tulee olla luotettava ja sen tulee täydentää S-ryhmän tarjontaa eikä kilpailla sen kanssa. Asiakasomistajien tyytyväisyys yhteistyökumppaneiden palveluun mitataan kyselytutkimuksella vuosittain ja tutkimustulokset käydään läpi yhteistyökumppaneiden kanssa. Olosuhteiden tai yhteistyöedellytysten muuttuessa on bonusyhteistyö myös mahdollista lopettaa.

Mikä on maksutapaetu?

Maksutapaetu on 0,5 prosentin suuruinen asiakasomistajaetu, joka myönnetään S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortilla maksettujen ostojen loppusummasta. Maksutapaetua kertyy kaikkien asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden S-Etukorteilla maksamista, maksutapaedun piiriin kuuluvista ostoista. Kertynyt maksutapaetu maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenen etujen maksutilille S-Pankkiin kertymiskuukautta seuraavan kuukauden 10. päivään mennessä.

Maksutapaetu lasketaan pääsääntöisesti koko oston loppusummasta. S-ryhmän autokaupoissa saa maksutapaetua huolloista, varaosista ja tarvikkeista. Auton ostamisesta ei maksutapaetua makseta. Agrimarketeissa ja S-Rautamarketeissa maksutapaetua kertyy kaikista niistä ostoista, joista Bonustakin kertyy. Maksutapaetua ei kerry välitystuotteista, kuten Veikkauksen rahapeleistä.

Mikä on S-Tili?

Asiakasomistajille avataan liittymisen yhteydessä S-Pankkiin etujen maksutiliksi S-Tili, jolle Bonus ja muut rahana maksettavat edut maksetaan. S-Tili on asiakasomistajalle ja asiakasomistajatalouteen kuuluville henkilöille maksuton käyttötili, jota voi käyttää S-Etukortilla maksamiseen. Tilille voi tehdä panoja ja nostoja suoraan kaupan kassalla.

S-ryhmän bonustoimipaikat

S-ryhmän omia bonustoimipaikkoja ovat S-market, Prisma, Sale, Alepa, Sokos, Emotion, Pukumies, Sokos Hotels, Radisson Blu -hotellit Suomessa, Rosso, Sevilla, Fransmanni, Memphis, Amarillo, Torero, Buffa, Coffee House, Coffee Bar, Presso, Public Corner ja muut S-ryhmän ravintolat, S-Rauta, Kodin Terra, S-ryhmän autoliikkeet, Karla, ABC-liikennemyymälät ja automaattiasemat sekä Meiltä saat Bonusta -huoltamot.

Suomen bonustoimipaikkojen lisäksi Bonusta kertyy S-Etukortilla erikseen määritellyistä S-ryhmän toimipaikoista ulkomailla.

Yhteistyökumppaneiden bonustoimipaikat

Bonusta myöntäviä yhteistyökumppaneita ovat Elisa, Hertz, Hammassairaala Oral, Silmäasema -liikkeet ja LähiTapiola.

Osuuskaupoilla on näiden lisäksi omia alueellisia yhteistyökumppaneita.

Mitä tietoa asiakasomistajista kerätään?

S-ryhmän osuuskauppojen jäsenrekisteriä ja muita asiakasomistajien ja heidän asiakasomistajatalouksiinsa kuuluvien asiakastietoja hallinnoidaan S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä. Rekisterin Henkilötietolain mukaiseen rekisteriselosteeseen voit tutustua S-kanavalla, osoitteessa S-kanava.fi/rekisteriseloste.

S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetut tiedot perustuvat asiakkaan asiakasomistajasopimuksella tai myöhemmin antamiin tietoihin. Lisäksi Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen laskemista varten rekisterissä käsitellään ostoista kuitin loppusummatiedot. Rekisterin tarkempi tietosisältö on selostettu rekisteriselosteessa.

Miten kerättyä tietoa käytetään?

S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevia tietoja käytetään jäsen- ja asiakasomistajasuhteiden sekä muiden asiakassuhteiden hoidossa ja yhteydenpidossa asiakkaisiin. Tietoja voidaan hyödyntää myös liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä (esim. sähköpostitse tehtävät asiakastutkimukset). Rekisterissä olevia tietoja voidaan käyttää myös S-ryhmän (osuuskaupat ja SOK-yhtymä tytäryhtiöineen) ja sen yhteistyökumppaneiden suoramarkkinointiin, ellei asiakas ole kieltänyt tätä erikseen. Markkinoinnin ja tutkimuskyselyt voi kieltää ilmoittamalla siitä S-ryhmän asiakaspalveluun. Rekisteritietoja ei luovuteta S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän ulkopuoliseen käyttöön. Osuuskaupan tulee osuuskuntalain mukaisesti pitää jäsenistään jäsenluetteloa. Jäsenluetteloon on merkittävä jäsenen nimi ja osoite, osuuksien lukumäärä ja jäseneksi liittymispäivä. Jäsenillä, velkojilla sekä myös muilla joiden etu sitä vaatii, on oikeus tutustua jäsenluetteloon ja saada siitä kopioita korvausta vastaan.

Miten asiakasomistajan tietosuojasta on huolehdittu?

Osuuskauppa haluaa suojata asiakasomistajiensa ja asiakkaidensa yksityisyyttä sekä tiedottaa aktiivisesti henkilötietojen suojaamisessa noudattamistaan periaatteista. Henkilötietojen käsittelyssä osuuskauppa noudattaa Suomen lakeja ja asetuksia yksityisyyden suojasta.

Asiakasomistajatietoja käsittelevät henkilöt allekirjoittavat kirjallisen vaitiolositoumuksen. S-ryhmä ei luovuta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietoja kenellekään ulkopuoliselle taholle (ei edes yhteistyökumppaneille). Viranomaisille tietoja luovutetaan vain yksilöllisiin virkapyyntöihin perustuen, mikäli heillä on niihin laillinen tutkintaoikeus.

Miten asiakasomistajakonseptia kehitetään?

Koska S-ryhmän toiminnan tarkoitus on palvelujen ja etujen tuottaminen asiakasomistajille, tulee S-ryhmä jatkossakin tuottamaan asiakasomistajilleen entistä parempia palveluja ja entistä merkittävimpiä etuja.

Tärkein tavoite on tuottaa palvelut tehokkaasti, luotettavasti ja edullisesti. Asiakasomistajien on voitava ostaa elintarvikkeet ja muutkin päivittäistavaransa omasta osuuskaupasta edullisemmin kuin kilpailijoilta.

Toinen tärkeä tavoite on palveluverkoston ja tarjonnan kehittäminen vastaamaan asiakasomistajien tarpeita nykyistäkin paremmin.

Kolmas tavoite on vahvistaa asiakasomistajasuhteita, laajentaa palvelujen käyttöä ja palkita asiakasomistajia osuustoiminnallisten periaatteiden mukaisesti palvelujen käytöstä. Osuuskaupan tuottamien etujen tulee kiinnostaa ja hyödyttää kaikentyyppisiä asiakasomistajatalouksia.

 

Asiakasomistajuuteen liittyviä termejä

Asiakasomistaja

Asiakasomistaja on S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvan osuuskaupan henkilöjäsen.

Asiakasomistajatalous

Asiakasomistajatalous muodostuu asiakasomistajasta ja hänen talouteensa kuuluvista henkilöistä, jotka kerryttävät yhteistä bonus- ja maksutapaostokertymää.

Asiakasomistajaedut

Asiakasomistajaedut perustuvat jäsenyyteen ja palvelujen käyttöön. Jäsenyyteen perustuvat edut kuuluvat kaikille asiakasomistajille ja niitä ovat tuote- ja palveluedut, asiakasomistajaposti, osuusmaksun korko, asiakasomistajille suunnatut S-Pankin maksuttomat päivittäispankkipalvelut sekä vaikuttamismahdollisuus. Palvelujen käyttöön perustuvia etuja ovat Bonus, maksutapaetu sekä ylijäämänpalautus eli suora osuus liiketuloksesta. Asiakasomistajan kannalta paras etu on kuitenkin monipuolinen, kattava ja edullinen palvelutarjonnan kokonaisuus, joka vastaa asiakasomistajan tarpeisiin.

Asiakasomistajaposti

Asiakasomistajaposti lähetetään ostoja tekevän asiakasomistajan kotiin kerran kuussa. Se sisältää mm. bonuslaskelman,viestejä osuuskaupalta, tietoa asiakasomistajaeduista ja Yhteishyvä- tai Samarbete-lehden.

Alueosuuskauppa

S-ryhmän muodostavat SOK (Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta) tytäryhtiöineen sekä alueosuuskaupat, joita on yhteensä 20. Lisäksi S-ryhmään kuuluu 8 pientä paikallisosuuskauppaa. Osuuskauppojen tehtävänä on tuottaa asiakasomistajien perustarpeita tyydyttäviä palveluja omilla toimialueillaan.

Bonus

Bonus on S-ryhmästä ja sen yhteistyökumppaneilta tehdyistä ostoista maksettu ostohyvitys. Bonuksen suuruus määräytyy asiakasomistajatalouden kuukausiostojen määrän ja oman osuuskaupan bonustaulukon mukaan.

Bonustoimipaikka

S-ryhmän tai sen yhteistyökumppanin toimipaikka, jossa asioidessa kertyy Bonusta.

Edustajisto

Edustajisto valitaan vaaleilla osuuskaupan jäsenistä joka neljäs vuosi. Valinnan tekevät jäsenet (asiakasomistajat) yksi ääni/jäsen – periaatteella. Edustajisto käyttää alueosuuskaupassa jäsenille kuuluvaa päätösvaltaa. Se päättää esimerkiksi tuloslaskelman ja taseen vahvistamisesta, osuuskaupan sääntöjen muuttamisesta sekä toiminnan lopettamisesta tai osuuskaupan sulautumisesta. Edustajiston merkittävä päätösvalta on valvonta- ja nimitysvaltaa, mutta sillä ei ole päätösvaltaa esimerkiksi myymäläverkoston rakenteesta tai lahjoitusten antamisesta erilaisiin hyväntekeväisyystarkoituksiin.

Etujen maksutili

AsiakasomistajanS-Pankissa olevalle, etujen maksutiliksi määritellylle tilille maksetaan osuuskaupan rahana maksettavat edut, kuten Bonus ja maksutapaetu.

Jäsen

Osuuskaupan jäseneksi liittynyt henkilö. S-ryhmän osuuskauppojen henkilöjäseniä kutsutaan asiakasomistajiksi.

Maksutapaetu

Maksutapaetu on 0,5 prosentin suuruinen asiakasomistajaetu, joka myönnetään S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortilla maksettujen ostojen loppusummasta. Maksutapaetua kertyy kaikkien asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden S-Etukorteilla maksamista ostoista. Kertynyt maksutapaetu maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenen etujen maksutilille S-Pankkiin.

Osuusmaksu

Osuuskaupan jäsenen on maksettava osuusmaksu. Osuusmaksu on sijoitus osuuskaupan pääomaan, ja se palautetaan kokonaisuudessaan jäsenelle, mikäli tämä haluaa erota osuuskaupasta.

Osuusmaksua ei tarvitse useimmissa osuuskaupoissa suorittaa kerralla, vaan riittää kun maksaa osaosuusmaksun. Osuusmaksun loppuosan voi kerryttää täyteen Bonuksella tai maksaa rahana sääntöjen mukaisen maksuajan kuluessa.

Osuusmaksun korko

Liiketoiminnan tuloksena syntynyttä ylijäämää voidaan palauttaa jäsenille mm. maksamalla korkoa jäsenten sijoittamille osuusmaksuille. Päätöksen osuusmaksun koron maksamisesta tekee vuosittain osuuskaupan edustajisto hallituksen esityksestä.

S-Etukortti

S-Etukortti on osuuskaupan jäsenkortti sekä asiakasomistajuuden tunnus. S-Etukortilla saa Bonusta ostoista, ja korttiin voi halutessaan liittää S-Pankin tarjoamia maksuominaisuuksia. S-Etukortilla maksamalla on mahdollisuus saada myös maksutapaetua.

Yhteistyökumppanit

Yhteistyösopimuksen S-ryhmän kanssa solminut yritys, jonka tuotteita ja palveluja ostettaessa asiakasomistajat voivat kerryttää Bonusta tai saada muita etuja.

Ylijäämänpalautus

Osuuskaupan edustajisto voi vuosittain päättää jakaa osuutta liiketuloksesta ylijäämänpalautuksena. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajatalouden osuuskaupasta palautusta edeltävänä vuonna tekemien ostojen mukaan, edustajiston päättämän prosentin mukaisesti.