Muovi

Kaupan alalla muovi on tärkeä pakkausmateriaali, joka suojaa tuotteita kuljetusten ja varastoinnin ajan, ja auttaa myös hävikinhallinnassa pitämällä ruuan syömäkelpoisena pidempään. S-ryhmän tavoitteena on nostaa edelleen kierrätysastetta myös muovin osalta ja kannustaa kuluttajia mukaan muovin kierrätykseen.

Muovi on ympäristön kannalta haastava materiaali, koska esimerkiksi vesistöihin päätyvät muovipakkaukset uhkaavat vesistöjen eliöstöä ja voivat mikromuovipartikkelien muodossa päätyä esimerkiksi juomaveden mukana ihmisenkin elimistöön. On arvioitu, että vuonna 2050 maailman merissä voi olla enemmän muovia kuin kalaa ja tämän estämiseksi on tärkeää, että muovia kierrätetään ja uusiokäytetään roskaamisen sijaan. Mikromuovien haitallisuuden vuoksi S-ryhmän oma merkki -kosmetiikkatuotteissa ei käytetä mikromuovirakeita, ja olemme kieltäneet PVC-muovin käytön tuotteiden pakkauksissa.

Muovi kiertää uusiksi tuotteiksi

Kaupoissa syntyvän muovijätteen hyötykäyttö on ollut arkipäivää jo pitkään. S-ryhmässä esimerkiksi Sipoon logistiikkakeskuksesta kerättävä kalvomuovi kiertää S-ryhmän muovikassien valmistajalle uusioraaka-aineeksi. Pienemmistä myymälöistä muovia kerätään kierrätykseen paluulogistiikan yhteydessä. Tavoitteenamme on nostaa S-ryhmän jätteiden hyötykäyttöaste 100 prosenttiin ja kierrätysaste 70 prosenttiin vuoden 2020 loppuun mennessä.

Kuluttajille muovinkierrätys tehtiin mahdolliseksi vuoden 2016 alussa, kun muovinkeräyspisteitä alettiin järjestää Rinki-ekopisteiden yhteyteen. Muovia kerätään noin 200 S-ryhmän toimipaikan yhteydessä olevalla Rinki-pisteellä. Tutkimusta ja tuotekehitystä on käynnissä kuluttajilta kerätyn muovin hyödyntämiseksi erilaisissa muovituotteissa.

S-ryhmä on sitoutunut muovikassien vähentämiseen

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään vuosittain noin 150 miljoonaa muovikassia. Yhdessä alan muiden toimijoiden kanssa olemme sitoutuneet vähentämään muovikassien kulutusta. Sitoumuksen taustalla on EU:n pakkausjätedirektiivin muutos, jolla pyritään välttämään muovijätteen syntymistä ja vähentämään merten roskaantumista. Osana sitoumusta S-ryhmä haluaa kannustaa kuluttajia kestokassien käyttöön. Vuonna 2016 kestokassien myynti S-ryhmässä kasvoi noin 30 prosenttia edellisvuoteen nähden. Lisäksi olemme muuttaneet esimerkiksi Sokoksen muovikassit maksullisiksi, mikä on vähentänyt muovikassien kulutusta selkeästi.

Olemme myös sitoutuneet poistamaan ohuet muoviset pikkupussit kassoilta. Pussin saa jatkossa vain pyytämällä kassahenkilöstöltä. Lisäksi S-ruokakauppojen hevi-osastoilla on aina tarjolla biohajoavia hevi-pusseja vaihtoehtona muovipusseille.