21.5.2019

Osa 13: Joensuulaista hikeä

14.9.1989 avatun Joensuun Prisman ansiosta PKO:n myynti nousi huikeat 41 prosenttia jo myymälän ensimmäisenä kokonaisena toimintavuonna. Startista lähtien hypermarketin myynti kasvoi vuosi vuodelta ja toiminta kannatti jatkuvasti paremmin.

PKO oli saanut päänsä pinnalle eli tehnyt positiivisen tuloksen jo pari vuotta ennen Prisman avausta, mutta nyt tahti muuttui aivan toiseksi.

Keskeistä liikeideassa olivat pysyvästi edulliset hinnat eli every day low prices. Alkuvuosinaan Joensuun Prisma oli yksi puhutuimmista vähittäiskaupan ilmiöistä valtakunnassamme. Mannermainen toimintatapa jenkkiläisyydellä höystettynä ihmetytti koko kaupan alaa. K-ryhmän ammattilehti kirjoitti, että vaikka Kouvolan, Jyväskylän ja Tampereen Prismat olivat olleet vahvoilla jo pitkään, erityisesti Joensuun toimipiste järisytti maata ja maakuntaa.

Prismakin oli tietysti vain seinää, lattiaa ja tavaraa, mutta sen merkityksen loivat ihmiset. Prisman nuoret työskentelivät antaumuksella. Nyt oli taas kunniakasta olla töissä osuuskaupassa ja näyttää, miten toimii osuuskauppaväki. Voittamisen kulttuuri ja menestymisen henki löytyivät uudelleen.

"Joensuulainen hiki" oli osuuskauppapiireissä keksitty termi, jolla kuvailtiin PKO:n saavuttamia huikeita marketkaupan teholukuja. Prisman johtaja, modernin ja itseohjautuvan tiiminsä valmentanut Tuomo Moilanen esiintyi itse myymälässä, tapasi asiakkaita ja kuulutteli tarjoukset. "Jos minä en tee, ei muidenkaan tarvitse. Vain edestä johdetaan", oli yksi hänen motoistaan. Kaupan alan järjestöt valitsivat Joensuun Prisman vuoden tavarataloksi Suomessa vuonna 1992. Vastaavan kunnian oli aikaisemmin saanut vain Stockmannin tavaratalo Helsingissä.

Teksti on esimakua keväällä ilmestyvästä PKO:n 100-vuotishistoriikista.