6.5.2019

Osa 12: Mikä ihmeen automarket?

Prisma-hypermarkettien rakentaminen valtakunnalliseksi ketjuksi käynnistyi 1980-luvun puolivälissä. Ensimmäisen Prisman tosin oli avannut Osuuskauppa Keskimaa Jyväskylässä jo vuonna 1972. Mallia Joensuun Prismaan otettiin niin Jyväskylästä kuin eurooppalaisistakin hypermarketeista.

Aluksi näitä suurmyymälöitä kutsuttiin Suomessa automarketeiksi. Automarketin sijoittamista metsään, kauas Käpykankaalle jaksettiin Joensuussa päivitellä. Automarket oli käsitteenä jäsentymätön asiakkaille ja osalle henkilökuntaakin. Mitä autoja siellä myydään, udeltiin.

Eräs rakennustyömaan työnjohtaja tokaisi, että samahan se on, milloin rakennus valmistuu, kun paikalle kuitenkin tulee jo kevättalvella keilahalli.

PKO:n uusi syömähammas osoitti terävyytensä heti vuonna 1989 tapahtuneesta avauksestaan alkaen. Vaikka myymälää vähäteltiin viimeiseen asti ja vielä avajaispäivänä paitsi onniteltiin, myös otettiin osaa, löysivät ihmiset tiensä etäiselle kankaalle.

Prisman salaisuus oli kustannustehokkuus, jonka ansiosta päästiin edullisempaan hintatasoon ilman päivittäistarjouskonstailua. Ennen Prisman tuloa joensuunlaiset olivat tutkimusten mukaan syöneet Suomen kalleinta ruokaa. Nyt tilanne muuttui kertaheitolla.

Suurmyymälässä otettiin käyttöön monia uusia ja kekseliäitä ratkaisuja. Sellaisia olivat muun muassa paperikassit, vauvojen turvakaukalot, rahastusta nopeuttavat viivakoodit, online-kuulutukset ja lukolliset ostoskärryt. Alkupäivinä asiakkaille jaettiin kärrypanttirahaa, jotta he tottuisivat kärrylukkoihin.

Teksti on esimakua keväällä ilmestyvästä PKO:n 100-vuotishistoriikista.