3.4.2020

Miten kaupassa huolehditaan asiakkaan ja myyjän turvallisuudesta?

Ruokakaupat ovat tänä keväänä niitä harvoja paikkoja, joissa ihmisiä liikkuu kerralla suurinakin joukkoina. Ostoksilla tulee kosketeltua ostoskärryjä, tuotteita, kännykkää, lompakkoa, rahoja tai kortteja; ehkä tulee kohennettua silmälasejakin tai sipaistua hiukset silmiltä. Takaraivossa koputtelee huoli tartuntavaarasta. Osuuskaupalla on tehty nopeasti monenlaisia muutoksia, jotta asiakkaiden ja myyjien olisi turvallisempaa käydä kaupassa ja tehdä siellä työtä.

  • Jonna Jauhiainen uskoo kassapleksien lisäävän myös asiakkaiden turvallisuudentunnetta.

Viimeisten viikkojen aikana Pirkanmaan Osuuskaupalla on kartoitettu uutterasti pisteitä, joiden kautta mahdollinen tartunta voi siirtyä myymälässä ihmiseltä toiselle. Ensimmäisenä myymälöissä suljettiin salaattibuffetit ja leipomon irtotuotteita alettiin pakkaamaan ja hinnoittelemaan valmiiksi. Myös sushi myydään nyt valmiissa pakkauksissa, ja muutamat muut irtotuotteet, kuten irtokarkit, on varotoimenpiteenä poistettu toistaiseksi kokonaan myynnistä.

Osuuskaupan myymälöissä lasten karusellit ja leikkipaikat on suljettu ja autokärryt on poistettu käytöstä. Ostoskärryjä ja -koreja on muutenkin käytössä tavallista vähemmän, jotta niitä pystytään puhdistamaan mahdollisimman usein. Tällä viikolla Koivistonkylän Prismassa ja Virtain S-marketissa kokeillaan myös ostoskärryjen vapauttamista siten, että poletin käyttö ei ole asiakkaalle tarpeen. Jos testit sujuvat hyvin, käytäntö otetaan ripeästi tavaksi kaikissa Pirkanmaan Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa.

Kosketuspintojen puhdistusta on tehostettu

Osuuskaupalla jo lähes 400 työntekijää on siirtynyt parin viime viikon aikana ravintoloista, Sokokselta, Emotioneista, S-Pankista ja parturi-kampaamoista kaupan työtehtäviin. Osa siirtyneistä työntekijöistä on tärkeänä apuna myymälöiden puhtaanapidon tehostamisessa. Suurissa myymälöissä siivouksen lisäresurssi vastaa päivittäin noin yhtä henkilötyöpäivää. Tehostettu puhtaanapito tarkoittaa kärryjen ja korien pyyhkimisen lisäksi esimerkiksi kassapöytien, maksupäätteiden, vuoronumerolaitteiden ja ovien puhdistamista. Myös henkilökunnan käytössä olevien välineiden ja tilojen siivousta on lisätty, ja jokaiselle työntekijälle on hankittu käsidesiä.

Tämänhetkisen tiedon mukaan koronavirus on melko helppoa tuhota tietyntyyppisillä puhdistusaineilla, mutta viruksen leviämisen ehkäisemiseksi huolellinen käsienpesu on edelleen kaiken A ja O. Tällä hetkellä Osuuskaupalla selvitetäänkin mahdollisuutta saada käsienpesupiste kauppaan saapuvien asiakkaiden käyttöön. Joissakin toimipaikoissa pesuallas jo onkin pullonpalautuspisteen yhteydessä, mutta kauppaan kulkua ei ole vielä ohjattu siten, että pesupaikkaa ei pääse ohittamaan. Tässä asiassa ABC:t ovat askeleen edellä: asiakkaiden ohjaaminen sisään käsipesupisteen kautta on jo otettu käyttöön kaikilla Pirkanmaan ABC-asemilla, joissa se on jo tällä hetkellä mahdollista.

Kassalla työskentelevä Jonna kertoo hervantalaisten olevan esimerkillisiä kaupassakävijöitä.

 

Pleksit työntekijöiden suojaksi

Katupölyä, siitepölyä; tuntuu että juuri nyt jopa keväiset auringonsäteet saavat aivastamaan. Pirkanmaan Salejen, S-marketien ja Prismojen kassoille on viime viikonlopusta alkaen asennettu pleksejä, jotka suojaavat kassatyöntekijää pärskeiltä ja mahdolliselta pisaratartunnalta.

Kassatyöntekijät ovat olleet syystäkin huolissaan omasta turvallisuudestaan. On ymmärrettävää, etteivät ihmiset aina yski tai aivasta oppikirjan mukaan hihaansa. Moni tekee monia asioita ajatuksissaan tai tiedostamattaan – ja valitettavasti joskus myös tahallaan.

– Riskiryhmään kuuluville työntekijöille on heti alusta alkaen etsitty yksilöllisesti sellaisia työtehtäviä, joissa heillä on parhaat edellytykset tehdä työtä. Myös esimerkiksi hyllytystyölle on pyritty löytämään sopivampia ajankohtia niin, että riskiryhmäläiset pystyvät huolehtimaan paremmin turvavälin pitämisestä, selittää työhyvinvointipäällikkö Jaana Salo.

– Kassatyötä tekevät ovat toivoneet pleksejä omaksi suojakseen, ja perjantaina ne saatiin viimeisiinkin yksiköihimme, hän iloitsee.

Turvavälistä muistutetaan lattiatarroissa ja myymäläkuulutuksissa.

 

Tuhansien kohtaamisien kassa

Hervannan S-marketin kassalle astellessa katse kiinnittyy lattiatarroihin, jotka muistuttavat turvavälin pitämisestä edellä asioivaan. Niin Hervannan S-marketissa kuin muissakin Osuuskaupan myymälöissä asiointiturvallisuudesta muistutetaan asiakaspolun varrella myös julistein ja kuulutuksin. Kassahihnoilla ei enää käytetä kassakapuloita, vaan jokaisen on itse jätettävä riittävä väli edellisen asiakkaan ostoksiin.

– Hervantalaiset ovat tosi valveutuneita ja pitävät reviirinsä, kiittelee Hervannan S-marketin kassalla työskentelevä Jonna Jauhiainen.

– Moni hapuilee kyllä vielä kassakapulaa vanhasta muistista.

Eikä ihmekään, sillä muutoksia on tullut pienessä ajassa useita. Kassoilla myös kuittitulostimet on käännetty niin, että asiakas pystyy itse nappaamaan kuittinsa. Tämän lisäksi kassat miehitetään siten, että asiakkaat eivät jonota vierekkäin. Pakkauspään ajoittaista tungosta taklataan ottamalla asiakkaita kassalle tavallista hitaammalla temmolla.

– Asiakaspalvelutyö sinänsä ei ole muuttunut yhtään, Jonna sanoo.

Nuorella naisella on käynnissä ensimmäinen työvuoro pleksin takana.

– Uskon, että pleksit lisäävät myös asiakkaan turvallisuudentunnetta, kun ihmiset näkevät, että hygieniasta huolehditaan aktiivisen pintojen desinfioinnin lisäksi muillakin tavoilla. Ryysiksen välttäminen on tietenkin myös hyvä konsti pitää huolta turvallisuudesta, Jonna muistuttaa.

– Esimerkiksi pääsiäisen ostoksia voisi tehdä viikon mittaan hiljaisempina aikoina, myös pyhinä.