4.4.2019

Sinulla Töissä - Arto

PeeÄssän hallitukseen kuuluvan Arto Herrasen mukaan toukokuussa asiakasomistajien S-Tileille maksettavasta poikkeuksellisesta ylijäämänpalautuksesta syntyi päätös osuuskaupan hallinnossa ilman eriäviä mielipiteitä.

  • Arto Herranen on toiminut PeeÄssän hallituksessa vuoden 2018 alusta lähtien. – Tiesin jo ennestään PeeÄssän olevan vahva toimija omalla alueellamme. Siitä olen yllättynyt, miten hyvin oma osuuskauppamme pärjää vertaistensa joukossa. PeeÄssä on alueosuuskauppojen kärkipäässä melkeinpä mittarilla kuin mittarilla.

  • – Olen keskiverto-omistaja, joka käyttää eniten PeeÄssän päivittäistavarakaupan palveluja. Pääsemme kahden aikuisen taloudessa ostoja keskittämällä usein 5 prosentin Bonukseen.

  • – S-mobiilin Omat ostot -palvelu tarjoaa mielenkiintoista tietoa ja auttaa terveellisemmän ruokavalion noudattamisessa. Hedelmät ja vihannekset saisivat olla omissa ostoissa ykkösenä.

– PeeÄssän hallitus tarjoaa melkoisen näköalapaikan maakuntaamme. Vajaat puolitoista vuotta osuuskaupan hallituksessa ovat olleet mielenkiintoista ja monella tavalla opettavaistakin aikaa.  Aiemmin katselin PeeÄssää palveluja käyttävän asiakasomistajan silmin. Päästyäni tutustumaan osuuskauppaan sisältä päin, ymmärrän entistä paremmin menestyksen taustalla olevat tekijät, vuoden 2018 alusta lähtien PeeÄssän hallituksen jäsenenä toiminut siilinjärveläinen Arto Herranen toteaa.

Hän arvioi PeeÄssän valttikorteiksi fantastisen henkilökunnan sekä toiminta-ajatuksen, joka pidetään päätöksenteossa kirkkaana mielessä.

– PeeÄssän tehtävänä on tuottaa osaavan ja työhönsä sitoutuneen henkilöstön avulla palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Näin kaikessa johtamisessa ja tekemisessä etusijalla on asiakas. Tämä erottaa osuuskaupan selkeästi kilpailijoistaan.

 

Ylijäämänpalautus on osuuskaupan voitonjakoa

Osuuskaupan toiminta-ajatuksen toteuttamisesta hyvä esimerkki on maaliskuussa tehty päätös siitä, että PeeÄssä maksaa vuoden 2018 jaettavissa olevan tuloksensa kokonaisuudessaan ylijäämänpalautuksena omistajilleen. Päätös 18,5 miljoonan euron ylijäämänpalautuksesta tehtiin edustajistossa hallituksen ja hallintoneuvoston esityksen mukaisesti.

– PeeÄssä tarjoaa jokaisella paikkakunnalla edullisimman ostoskorin. Kun tehokkaan toiminnan ansiosta tulosta silti syntyy ja investointeihinkin ovat varat jo olemassa, on toiminta-ajatusta toteuttaen selvää, että ylijäämä tulee palauttaa jäsenille palvelujen käytön suhteessa. Tämä päätös syntyi kaikissa PeeÄssän hallintoelimissä ilman soraääniä, Arto kertoo.

Monelle asiakasomistajataloudelle 4 % ylijäämänpalautus on todella merkittävä.

– Esimerkiksi monessa lapsiperheessä päästään ostoja keskittämällä kuukausittain viiden prosentin Bonukseen. Kun siihen tulee vielä päälle 4 % ylijäämänpalautusta, puhutaan vuositasolla suurista rahasummista.

Arto muistuttaa, että tuloksen käytöstä tehdään päätökset vuosittain.

– Vuoden 2018 ylijäämänpalautus on poikkeuksellisen suuri, hän korostaa.

 

Hyvinvointia maakuntaan

Ylijäämänpalautus on vain yksi tapa ylläpitää ja edistää Pohjois-Savon taloudellista hyvinvointia.

– PeeÄssä on monella tavalla merkittävä maakunnallinen toimija ja kantaa suuren vastuun siitä, että pyörät pyörivät pienemmilläkin paikkakunnilla. Osuuskauppa on Pohjois-Savon suurimpia investoijia, kehittämishankkeiden kohdentuessa tasapuolisesti toimialueen eri osiin. Lisäksi PeeÄssä on merkittävä yhteisöveron maksaja ja alueen suurin yritystyönantaja, Arto muistuttaa.

– Olen itse savolainen jo 14. sukupolvessa, joten maakunnan ja sen ihmisten hyvinvointi on lähellä sydäntäni, hän jatkaa.

 

Digitaalisuus näkyy arjessa

Arto tuo PeeÄssän hallitukseen vahvaa liike-elämätuntemusta.

– Olen toiminut aiemmin yli 20 vuoden ajan toimitusjohtajan tehtävässä useissa pohjoissavolaisissa yrityksissä, viimeksi Enfo Oyj:ssä ja sitä ennen muun muassa Savon Voimassa sekä Kuopion Puhelimessa.

PeeÄssän hallitus kokoontuu pääsääntöisesti kerran kuukaudessa, tarvittaessa useamminkin. Hallituksen tehtävänä on sääntöjen mukaan "huolellisesti toimien edistää osuuskaupan etua."

– Pelisäännöt ovat hyvin selkeät. Hallitukselle kuuluvat esimerkiksi jäsenyyteen liittyvät asiat, kirjanpidon ja varainhoidon valvonta sekä tilinpäätöksen laatiminen. Hallitus myös päättää osuuskaupan strategiasta, samoin kaikista merkittävistä investoinneista.

Strategiatyöskentelyn merkitys on Arton mukaan korostunut sitä mukaa, kun muutosvauhti on kiihtynyt. Digitalisaatio on edelleen kasvava muutosvoima, joka vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Erilaiset sovellukset muuttavat asiakkaan ostostapoja ja -käyttäytymistä, muun muassa maksaminen monipuolistuu ja asiakas pääsee hyödyntämään hänestä kerättyä tietoa valintojen ja ostopäätösten tukena.

– Hyviä esimerkkejä asiakkuutta helpottavista sovelluksista ovat MobilePay sekä S-mobiili, joita molempia itsekin käytän ahkerasti.

Uutinen koskee toimipaikkoja:
S-kanavan sisällöt asiasanalla: Hallinto, Peeässä, Sinulla töissä