21.9.2016
2 kommenttia

S-ryhmä on suunnannäyttäjä palmuöljyn käytössä

S-ryhmä sai täydet pisteet WWF:n palmuöljypisteytyksessä. Palmuöljypisteytys on ympäristöjärjestö WWF:n neljättä kertaa toteuttama kansainvälinen selvitys, jossa arvioidaan yrityksiä palmuöljyn hankintaketjun vastuullisuuden mukaan.

Pisteitä S-ryhmä sai muuan muassa vastuullisen palmuöljyn järjestön Roundtable for Sustainable Palm Oilin (RSPO) jäsenyydestä.  S-ryhmä on sitoutunut käyttämään vain fyysisesti sertifioitua palmuöljyä oma merkki -elintarvikkeissa ja ravintoloiden syväpaistoöljyssä vuoteen 2021 mennessä. Pisteet nousivat edellisestä pisteytyksestä erityisesti siksi, että vuonna 2015 jo 97 prosenttia käytetystä palmuöljystä oli sertifioitua palmuöljyä ja 72 prosenttia fyysisesti sertifioitua. 

– Olemme tehneet työtä vastuullisen palmuöljyn hankinnan eteen jo vuodesta 2011, kun liityimme RSPO:n jäseneksi. WWF:n palmuöljypisteytys on tärkeä ulkopuolinen arvio siitä, miten hyvin yritykset huomioivat palmuöljyyn liittyvät vastuullisuuskysymykset toiminnassaan. On hienoa nähdä, että työmme on tuottanut tulosta, sanoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen.

Palmuöljy on maailman käytetyin kasviöljy ja sitä tuotetaan pääasiassa Kaakkois-Aasiassa. Palmuöljyä käytetään esimerkiksi erilaisissa margariineissa ja rasvasekoituksissa, kekseissä, sipseissä ja ranskanperunoissa.

Palmuöljyn tuotantoon liittyy ongelmia, kuten metsäkato, joka vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen sekä uhanalaisten eläinlajien ja paikallisväestön elinalueisiin. Siksi onkin tärkeää, että palmuöljyä käyttävät yritykset ja tuottajat sitoutuvat riippumattoman RSPO:n periaatteisiin, joissa huomioidaan ympäristön ja asukkaiden tarpeet.

– Jos tuotteessa on palmuöljyä, haluamme sen olevan vastuullisesti tuotettua. Työtä on vielä tehtävänä, jotta saavutamme tavoitteemme nostaa fyysisesti sertifioidun palmuöljyn osuuden sataan prosenttiin, Rankinen kertoo.

S-kanavan sisällöt asiasanalla: Palmuöljy, S-ryhmä, Vastuullisuus, Wwf