28.2.2019

Kolmasluokkalaiset kaupparetkellä

Otto Kotilaisen koulun kolmasluokkalaiset tutustuivat Heinäveden S-marketin arkeen, tiloihin ja valikoimiin Retki kauppaan -opintokokonaisuuden merkeissä. Retken aikana selvitettiin muun muassa, mistä tuotteet tulevat kaupan hyllyihin, mitä tietoa tuotepakkaukset sisältävät, mistä syntyy ruokahävikki, mitkä tuotteet ovat terveellisiä ja miten kaupassa pitää käyttäytyä ja toimia.

  • Marketpäällikkö Kaisa Ripatti vastaili oppilaiden kysymyksiin, jotka koskivat muun muassa kaupan asiakasmääriä, myydyimpiä tuotteita, valikoimaa ja hävikkiä.

  • S-marketin kiinnostavin paikka oli oppilaiden mielestä pullohuone.

  • Kaupassa oppilaat tekivät pareittain erilaisia tehtäviä. Aada ja Aatu selvittävät tuotteiden hintoja.

  • Opettaja Eija Leskinen kertoi kaupparetken tukevan useita oppiaineita.

  • Neea ja Markus etsivät tuotteista alkuperämaamerkintöjä

  • Retken lopuksi jokainen oppilas sai matkaevääksi mandariinin ja banaanin, jotka laitettiin kestohevipusseihin.

  • Oliko kivaa? – JOOOOOO, kuului kuorossa vastaukseksi kaupparetken päätteeksi.

Retki kauppaan on S-ryhmän ja Ruokatieto Yhdistyksen suunnittelema opintokokonaisuus, joka tukee opetussuunnitelman "ulos luokasta oppimaan" -ajattelua, kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä koulun ulkopuolelta, monipuolistaa oppimista ja haastaa oppilaat havainnoimaan itse.

Otto Kotilaisen koulun 3A-luokan opettaja Eija Leskinen totesi retken kauppaan vahvistavan arjen taitoja ja tukevan useiden aineiden opintoja, muun muassa ympäristöoppia, äidinkieltä ja muita kieliä, matematiikkaa sekä kansainvälisyys- ja yrittäjyyskasvatusta.

– Olemme valmistautuneet päivään erilaisilla ennakkotehtävillä. Retken aikana oppilaat haastattelevat myymälän henkilökuntaa ja selvittävät omatoimisesti esimerkiksi tuotteiden alkuperämaita, sokerin määrää, päiväysmerkintöjä sekä hintoja. Jälkikäteen retken anti puretaan luokissa, Eija kertoi.

 

Pullohuone mielenkiintoisin paikka

S-marketin päällikkö Kaisa Ripatti otti 27 oppilaan ryhmän avosylin vastaan.

– Me olemme tässä oikein mielellämme mukana. Oppilaat ovat hyvin kiinnostuneita kaupan toiminnasta, kyselevät paljon, tekevät kuluttajataitoja kehittäviä tehtäviä innostuneesti ja tutkivat mielenkiinnolla varsinkin myymälän takatiloja, joita he eivät vanhempiensa kanssa kaupassa asioidessaan pääse näkemään, Kaisa kuvaili.

– Oli tosi hienoa päästä käymään maitokaapissa ja huoneen kokoisessa pakastimessa sekä nähdä, miten jätteitä kaupassa lajitellaan. Mutta kaikista mielenkiintoisin paikka oli pullohuone. Siellä kyllä haisi vähän pahalle, mutta oli kiva oppia, mitä pulloille ja tölkeille tapahtuu sen jälkeen, kun ne laitetaan pullonpalautuskoneeseen, oppilaat miettivät.  

 

Isona kauppaan töihin

3.-4.-luokkaisille parhaiten soveltuva Retki kauppaan -opintokokonaisuus on syntynyt  S-ryhmän Ruokamanifestin innoittamana. Manifestin tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Kaupparetkellä esimerkiksi tieto ruoan reitistä kauppaan ja ruokahävikistä opettaa ymmärtämään tuotteiden taustoja sekä arvostamaan ruokaa ja ruokaketjussa työskenteleviä ihmisiä.

– Haluan isona kauppaan töihin. Työ tuntuu jännältä, 10-vuotias Viivi Sutinen arvioi näkemänsä perusteella retken päätteeksi.

Uutinen koskee toimipaikkoja:
S-market
Katso toimipaikat
Uutinen koskee ketjun S-market toimipaikkoja:
Ketju: S-market
S-kanavan sisällöt asiasanalla: Lapset, Peeässä, Retkikauppaan