11.9.2017

Hävikkiä hallitaan monin keinoin

S-ryhmässä ruokahävikkiä hallitaan suunnitelmallisuudella ja yhteistyöllä – koko toimitusketjussa. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä 15 prosenttia vuoden 2020 loppuun mennessä vuoden 2014 tasoon verrattuna. Vuosina 2015–2016 S-ryhmän ruokakauppojen hävikki on vähentynyt jo yhdeksän prosenttia.

  • S-ryhmän ruokakauppojen hävikki suhteessa myyntiin oli 1,63 prosenttia vuonna 2016.
  • S-ryhmän ruokakaupoilla on yli 400 hyväntekeväisyyskumppania.
  • S-ryhmän ruokakauppojen hävikki on vähentynyt 9 prosenttia kahdessa vuodessa.
  • Ruokahävikkiä ei päädy kaatopaikalle.

Hävikinhallinta alkaa valikoimien suunnittelusta ja tuotteiden tilausmäärien hyvästä ennakoinnista. Myös varastointi ja kuljetukset ovat tärkeässä roolissa. Hävikin hallinnassa pakkaus ei ole peikko: sen ansiosta tuotteen laatu säilyy hyvänä ketjun jokaisessa kohdassa kuljetuksista varastointiin.

Myymälässä avainasemassa on esillepano. Periaatteena on että tuotteet myydään mahdollisimman nopeasti siitä, kun ne saapuvat myymälään. Tuotteiden tuoreus tarkastetaan päivittäin ja viimeistä myyntipäivää lähestyvien tuotteiden hintoja alennetaan. Punalaputetut -30 % -tuotteet ovat suosittuja asiakkaidemme keskuudessa. Niitä myydään vuosittain yli 50 miljoonaa kappaletta. S-ruokakaupoissa jokainen tuote kirjataan erikseen hävikkiin. Näin hävikin määrää voidaan seurata ja analysoida tarkasti tuote- ja myymäläkohtaisesti päivittäin.

Ravintoloissa hävikkiä syntyy sekä ruokaa valmistettaessa että tähteinä asiakkaiden lautasilla. Ravintoloiden noutopöydissä hävikkiä vähennetään esimerkiksi seuraamalla tarkkaan ruokailijamääriä, jaksottamalla valmistusta, pitämällä esillepano tarkoituksenmukaisena ja muistuttamalla viestinnän keinoin asiakkaita siitä, että kaikkea ruokaa ei tarvitse ottaa kerralla, vaan lisääkin saa hakea.

Osa S-ryhmän ravintoloista on ottanut käyttöön ResQ Club ruuan pelastuspalvelun, jonka avulla ravintolat voivat tarjota ja kuluttajat pelastaa ravintoloista yli jäänyttä ruokaan helposti ja edullisesti.

Kattava lahjoitusverkosto

S-ryhmän ruokakaupoilla on Suomessa jo yli 400 hyväntekeväisyyskumppania, joille lahjoitetaan myymättä jääneitä syömäkelpoisia elintarvikkeita. Lähes 700 S-ryhmän markettia lahjoittaa ruokaa. Eniten hyväntekeväisyyteen soveltuvaa ruokahävikkiä syntyy tuoreesta leivästä sekä hedelmistä ja vihanneksista. Jokaisella S-ryhmän ruokakaupalla on hyväntekeväisyyskumppaneidensa kanssa sopimus, jolla varmistetaan muun muassa se, että toiminta kohdistuu ruoka-apua tarvitsevien henkilöiden auttamiseen.

S-ryhmän kaupoista toimitetaan hävikkiä myös esimerkiksi hävikkiravintola Loopille, Vantaan Yhteinen pöytä -hankkeeseen sekä Saa Syödä! -hankkeen valtakunnallisella hävikkiviikolla järjestettävään Hävikki-battleen, jossa Restonomi- ja kokkiopiskelijat opettavat yläkoululaisia kokkaamaan hävikistä.

Biojäte ohjataan energiaksi

Myymättä jäänyt elintarvike ohjataan aina ensisijaisesti hyväntekeväisyyteen. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Jos elintarvike ei enää ole syömäkelpoinen, päätyy se biojätteeksi. Yli 100 S-ryhmän myymälää ohjaa hyväntekeväisyysjärjestöille kelpaamatonta ruokahävikkiään raaka-aineeksi bioetanolin valmistukseen. Osa ABC-asemilla myytävästä bioetanolista onkin peräisin S-ryhmän ruokakauppojen hävikistä. Bioetanolin raaka-aineeksi kelpaa erinomaisesti etenkin leipäjäte.

Biojätettä ohjataan myös kompostointiin ja biokaasun tuotantoon. 

Lue lisää hävikinhallinnasta Patarummun artikkelista.

Ladataan kommentointia...