11.4.2016

Osuuskaupan tiedote 11.04.2016

Jos se on lähiruokaa, se on Kotoisaa

HOK-Elannon 56 S-marketin Kotoisat-listat tuovat piirinmestareiden parhaat tuotteet kaiken kansan tietoon.

  • Esimerkiksi Malmin S-market esittelee kotoisina tuotteinaan Wurstin siskonmakkaraa (Järvenpää), Henrikssonin 7-wiljan leipää (Porvoo) ja Verso Foodin härkäpapuja (Helsinki, Tapulikaupunki).

Helsingin Kivikossa tänään aamulla valmistetut palvelutorin tuoreet ruokasalaatit, Kolmen kaverin jäätelöt Kontulasta, Chef Wotkin'sin Sörkan nakit, Halmeen leipomon leivät Espoon Kauklahdesta, Kokkikartanon valmiit ruoat Keravalta ja Suomenlinnan panimon oluet ovat esimerkkejä paikallisruoasta ja pienten valmistajien tuotteista, joista kansa tykkää, mutta jotka helposti hukkuvat markettien hyllyyn.

"Kuluttajilla on kova halu ostaa pienten ja paikallisten valmistajien tuotteita ja osoittaa näin arvostusta heidän työlleen. Usein nämä tuotteet eivät kuitenkaan erotu laajasta valikoimasta ja ostopäätös jää siksi tekemättä", toteaa HOK-Elannon S-market ja Alepa -ketjujen johtaja Kimmo Nikula.

"Lähiruoalle on useita, keskenään erilaisia määritelmiä. Kuluttajatutkimukset kertovat, että lähiruoka on monille puhdas tunneasia. Haluamme kunnioittaa tätä näkökulmaa Kotoisat-ajattelussamme."

HOK-Elannon S-marketien henkilökunta kokoaa Kotoisat-listalle kuukausittain kolme piirinmestareiden parasta tuotetta. Tärkeintä on, että listalle nostetut tuotteet täyttävät Kotoisat-kriteerit: tuote on kotimainen, sen tuottaja tunnetaan ja tiedetään, maku on aito, ja tuotteessa on kotoisa tunnelma.

"Kotoisat-ajattelusta on ryppyotsaisuus kaukana. Meidän osuuskaupan listalta voi ihan hyvin löytyä naapurimaakunnan tuote. Tunne ajaa ohi maakunta- ja kilometrirajojen", Kimmo Nikula kertoo.

Kotoisat-listat on valtakunnallinen konsepti. Tuotelistat syntyvät Suomen 435 S-marketissa, markettien henkilöstön voimin. S-marketin porukka voi nostaa omalle, kuukausittain vaihtuvalle Kotoisat-listalleen tuotteita oman makunsa mukaisesti. Samalla syntyy jokaiselle tuotteelle myös muutaman lauseen mittainen tuotetarina, joka kiteyttää tuotteen Kotoisan tunnelman.

"Kuka muu tuntisi ja osaisi paremmin nostaa esiin oman alueen erikoisuuksia kuin oman S-marketin väki? Listat ovat paitsi suosituksia asiakkaille myös mahdollisuuksia kiinnostaviin keskustelunavauksiin."

S-ryhmän ruokakaupat myyvät paikallisruokaa karkeiden laskemien mukaan yli miljardilla eurolla vuodessa.

"Paikallisruoka on meille sydämen asia. Kotoisat-listat auttavat asiakkaita huomaamaan sen."

#kotoisat

 Lisätietoja: 

Varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, HOK-Elannon päivittäis- ja käyttötavarakauppa,
p. 010 76 60700, veli-matti.liimatainen(at)sok.fi
Ketjujohtaja Kimmo Nikula,  S-market ja Alepa -ketjut, p. 010 76 60620, kimmo.nikula(at)sok.fi
Ryhmäpäällikkö Tuomas Mulo, S-market-ketju, p. 010 76 60615, tuomas.mulo(at)sok.fi