25.10.2018

Handelslagets bulletin 25.10.2018

Finlands första Food Market öppnar

Delikatessen i Helsingfors centrum har genomgått en renovering och förnyelse. Stockmann Delikatessen är nu Food Market Herkku, på svenska Food Market Delikatessen. Finlands första Food Market är ett ställe för alla som älskar mat.

Vad har Levain 3-surdegsbröd, Chefs-in-Season-färdigmat som tagits fram av olika proffskockar, hängmörat Dry Aged-kött, godsaker i Fresh Bar, tapasbaren och Finlands mest prisbelönade ostdisk gemensamt? Som den första och enda i Finland kan Herkku nu erbjuda allt detta på ett och samma ställe.

Sortimentet och prisnivån har förnyats även i de övriga Herkku-butikerna i huvudstadsregionen samt i Åbo och Tammerfors. De övriga enheterna kommer att genomgå större renoveringar senare.

– Våren 2018 förde vi hundratals diskussioner med Herkkus kunder och medarbetare. Vi började skapa oss en bild av vad kunderna vill ha mer av, vad de vill ha mindre av och vad som eventuellt inte behövs alls, säger Ilkka Alarotu, kommersiell direktör inom S-gruppens detaljhandel.

Genom att lyssna på kunderna skapades en förståelse som legat till grund för utvecklingen av Finlands första Food Market.

– Arbetet har bara börjat. Vi fortsätter att utveckla Food Market tillsammans med kunderna, säger Antti Oksa, sortimentsdirektör inom S-gruppens detaljhandel, som har skräddarsytt Food Market-konceptet.

Mat är värderingarnas mode

Mat är i allt större utsträckning mer än bara smakupplevelser. Mat är en passion, ett sätt att uttrycka sig och ansvarsfulla val. Mat, om någonting, speglar förändringar i värderingarna. Mat är mode.

Även Food Market Herkkus personal har en stor kärlek till mat, och det syns.

– Nya Herkku lockar mig till sin speciella, avslappnade och unika värld, gång på gång. Jag blir själv överraskad över de grova detaljerna som nu har omvandlats från planer till verklighet, säger Milli Teivaala, Food Market Manager på Herkku i centrum.

Vad är Food Market?

Trenden med "svarta" butiker som har rått de senaste åren håller på att förändras. Nu kommer naturnärhet, brutna färger, robusthet, äkthet och omedelbarhet. I den nya lyxkonsumtionen betonas etik, kvalitet och rimliga priser. Dagens matmänniskor är homo smartus, dvs. smarta konsumenter.

– Food Market är en kombination av idéer och tankar som vi har hämtat från olika håll, ända från Pielavesi till Piemonte och San Francisco till Sörnäs. Att anpassa idéerna till den finländska urbana mentaliteten har varit kärnan i förnyelsearbetet, säger Antti Oksa.

– Food Market är synonymt med stämning, stil, produkter och rutiner, säger Milli Teivaala.

Svinnbroms, Bistro och Eero Vottonen

Herkku har gått med förlust. Matsvinnet har stått för ungefär hälften av förlusten. Mängden svinn på Herkku har legat på en nivå som helt enkelt inte är ansvarsfull.
– Det behövs svinnbromsar. S-gruppens logistik- och analysexperter håller på att lösa problemet. En åtgärd är att vi i Herkku-butikerna inför Zero waste-rabattering av produkter vars sista förbrukningsdag närmar sig. Dessa produkter räcker inte till alla, säger Milli Teivaala.

Food Market Herkku är inte bara en matbutik, utan en upplevelserik kombination av en saluhall, en delikatessbutik, en restaurang och ett kafé där alla som älskar mat trivs och får inspiration.

– Mat är smakupplevelser. Mat är stadens bästa fisksoppa à la Vottonen i Herkkus Bistro, romersk långpannepizza gräddad på Herkku, cappuccino som Cafe & Chocos barista tillagar med stor yrkesskicklighet. Allt detta är orsaken till att Food Market Herkku finns, säger Antti Oksa.