Usein kysyttyä - S-Etukortti

Maksaako S-Etukortti Visa -kortin käyttäminen minulle jotain?
S-Etukortti Visa -kortit ovat vuosimaksuttomia. Visan Credit- eli luotto- ominaisuutta käyttäessäsi maksat korkoa ainoastaan silloin, kun et maksa koko Visa-laskua kerralla eräpäivään mennessä. Erämaksuissa korko lasketaan jäljelle jääneelle luottosaldolle laskun eräpäivän jälkeen. Kortti- ja luottotuotteille sovellettavat yksityiskohtaiset hinnat ovat nähtävissä palveluhinnastossamme.
Onko S-Etukortteja erilaisia?
Kyllä on.
  • S-Etukortti Visa Credit/Debit
  • S-Etukortti Visa Debit
  • S-Etukortti Debit
  • Käteiskortti
Parhaat edut saat S-Etukortti Visalla. Sillä voit kerryttää Bonusta, maksaa Suomessa, ulkomailla ja Internetissä, sekä nostaa rahaa kaupan kassalla ja automaatista. Lisäksi saat maksutapaetua S-ryhmän toimipaikoista.
Mitä jos maksukorttini katoaa?
Jos Credit-/Debit-ominaisuuden sisältävä S-Etukorttisi katoaa, soita välittömästi korttien sulkupalveluun, kotimaasta soitettaessa numeroon 020 333 ja ulkomailta soitettaessa numeroon +358 20 333. Sulkupalvelunumero palvelee joka päivä ympäri vuorokauden. Voit tilata uuden kortin S-Pankki asiakaspalvelusta 010 76 5800 (puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min) tai Prisman tai Sokoksen infopisteestä.
Mitä jos käteiskorttini hajoaa tai katoaa?
Jos käteisominaisuudella varustettu S-Etukorttisi on kadonnut tai vioittunut, voit tilata uuden tällä nettilomakkeella tai soittamalla maksuttomaan puhelinautomaattiin numeroon 0800 9 8500.
Voiko S-Etukorttia lainata kaverille tai perheenjäsenelle?
Ei voi, S-Etukortti on henkilökohtainen, joten sitä saa käyttää vain korttiin merkitty haltija. Perheenjäsenille kannattaa tilata omat kortit.
Miten tilaan perheenjäsenelle S-Etukortin?
Voit tilata perheenjäsenellesi käteiskortin tällä nettilomakkeella tai soittamalla maksuttomaan puhelinautomaattiin numeroon 0800 9 8500. Talouteen kuuluvat rinnakkaiskortit kerryttävät etuja pääjäsenelle. Asiakas voi kuulua kerrallaan vain yhteen asiakasomistajatalouteen. Jos asiakasomistajatalouteen kuuluva henkilö haluaa S-Etukorttiinsa maksuominaisuuden, hän voi tehdä hakemuksen verkkopankissa tai S-ryhmän toimipaikassa.
Millaisen S-Etukortin alaikäinen voi saada?
Alaikäinen saa käteiskortin, jolla voi kerryttää Bonusta ja jolla hän saa kaikki asiakasomistajaedut. Edunvalvojat voivat tilata 7-vuotiaalle aina varmentavan Visa Debit -kortin. Lisätietoja alaikäisen palveluista löydät S-Pankin sivuilta.
Voiko S-Etukortilla maksaa?
Kyllä voi. Jos S-Etukortissasi on Visa-ominaisuus, voit käyttää sitä maksuvälineenä:
  • Kaupoissa
  • Internetissä
  • Ulkomailla
Ostokset veloitetaan joko S-Tililtäsi (Debit) tai luottotililtä (Credit).
Mitä on maksutapaetu?
Maksaessasi S-Etukortilla S-ryhmän toimipaikoissa Suomessa, saat Bonuksen lisäksi 0,5 % maksutapaetua. Maksutapaetu maksetaan pääjäsenen S-Tilille kerran kuukaudessa, samaan aikaan kuin Bonukset. Maksutapaetua ei kerry S-ryhmän ulkopuolella, esimerkiksi Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta. Auto-, rauta- ja maatalouskaupassa on poikkeuksia maksutapaedun myöntämisessä.
Mitä tarkoittavat Debit ja Credit?
Debit tarkoittaa pankkikorttia. Tapahtumat veloitetaan korttiin liitetyltä pankkitililtä, eli S-Tililtä. Credit tarkoittaa luottokorttia. Tapahtumat veloitetaan korttiin liitetyltä luottotililtä.
Voiko S-Etukortti Visalla maksaa ostoksia Internetissä?
Kyllä voi. Lisätietoja Internetissä maksamisesta löydät S-Pankin sivuilta.
Voiko S-Etukortti Visalla maksaa ulkomailla?
Kyllä voi. Lisätietoja ulkomailla maksamisesta löydät S-Pankin sivuilta.
Voiko S-Etukortti Visalla nostaa käteistä kassalta?
Kyllä voi. Debit-kortilla voi tehdä nostoja seuraavien S-ryhmän toimipaikkojen kassoilla:
  • Prisma (max 500 €)
  • S-market (max 500 €)
  • Sale (max 100 €)
  • Alepa (max 100 €)
  • ABC-liikennemyymälä (max 100 €)
  • Kodin Terra (max 100 €)
Nostot veloitetaan pankkitililtä, johon kortti on liitetty. Luottotililtä ei voi nostaa rahaa toimipaikkojen kassoilla. Nostotapahtuma on maksuton. Isommat nostot onnistuvat Sokosten ja Prismojen S-Pankkipisteistä.
Mitä kaikkia tunnuslukuja ja salasanoja asiakasomistajalla on käytössä?
  • S-tunnus on henkilökohtainen avaimesi kaikkiin S-ryhmän verkkopalveluihin
  • Asiakastunnus eli saldopäätetunnus on toimipaikkojen Saldopäätteissä käytettävä nelinumeroinen, henkilökohtainen tunniste. Tunnus näkyy bonuslaskelmassasi ensimmäiseen käyttökertaan asti.
  • Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja vaihtuvasta tunnusluvusta. Pankkitunnuksia tarvitset kirjautuessasi S-Pankin verkkopankkiin. Pankkitunnuksia käyttäen asioit turvallisesti myös puhelimitse S-Pankki Asiakaspalvelussa.
  • Kortin tunnuslukua tarvitset asioidessasi pankkiautomaatilla tai maksaessasi ostoksia kaupan sirukortinlukijalla tai automaattiasemilla.
Miten saan uuden tunnusluvun S-Etukorttiini?
  • Prisman tai Sokoksen asiakaspalvelupisteessä
  • Soittamalla S-Pankin asiakaspalveluun numeroon 010 76 5800 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)
  • Lähettämällä viesti verkkopankin kautta
Tunnusluvun uusimisesta veloitetaan voimassaolevan palveluhinnaston mukainen maksu.
Koska saan tilaamani S-Etukortin?
Saat uuden kortin 1-4 viikon kuluessa tilauksesta. Kortin toimitusnopeuteen vaikuttavat kortin tilaustapa ja mahdollinen ruuhka korttitilausten käsittelyssä. Nettitilaukset menevät korttituotantoon nopeimmin.
Miten toimin jos nimeni muuttuu?
Nimenmuutokset päivittyvät rekisteriimme automaattisesti väestötietojärjestelmästä n. 2 viikon kuluttua nimenmuutoksesta. Kortit eivät uusiudu automaattisesti, vaan ne täytyy tilata erikseen uudella nimellä. Maksuttoman käteiskortin voit tilata sähköisesti sivussa olevan linkin tai toimipaikan kautta. Maksuominaisuuskortti täytyy tilata henkilökohtaisesti toimipaikan kautta. Kortin uusinnasta menee S-Pankin palveluhinnaston mukainen maksu. Mikäli sinulla on väestötietojärjestelmässä päivityksen esto, tulee sinun asioida henkilökohtaisesti S-ryhmän toimipaikassa esim. Prisman tai Sokoksen asiakaspalvelupisteessä, jossa nimenmuutos voidaan ottaa vastaan. Ota mukaasi uudella nimellä varustettu henkilötodistus tai maistraatista saatava virkatodistus.
Mikä on S-tunnus ja miten saan sen käyttööni?
S-tunnus on tapa tunnistautua Omalla S-kanavalla. Myöhemmin sen käyttö laajenee myös muihin S-ryhmän verkkopalveluihin kirjautumiseen. S-tunnus on henkilökohtainen. Se muodostuu käyttäjätunnuksesta sekä salasanasta, jotka voit itse määritellä. S-tunnuksen voit luoda verkossa kirjautuessasi Omalle S-kanavalle. Aluksi sinun tulee tunnistautua pankkitunnuksillasi (pankkien TUPAS tunnistepalvelu). Luomasi S-tunnus liitetään S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä oleviin tietoihisi.
Mikä on asiakasomistajan tunnistuspalvelu ja missä voin käyttää sitä?
Asiakasomistajan tunnistuspalvelu on verkossa käytössä oleva tapa kertoa esim. yhteistyökumppanille, että olet oikeutettu asiakasomistajaetuihin kuten Bonukseen. Tunnistamisessa käytetään pankkitunnuksia (pankkien TUPAS tunnistuspalvelu). Onnistuneen tunnistuksen jälkeen voit verkossa välittää verkkopalveluntarjoajalle asiakastietosi asiakasomistajaetujen kerryttämiseksi. Asiakasomistajan tunnistuspalvelua voit käyttää S-ryhmän verkkokaupoissa (Sokos verkkokauppa) sekä Silmäaseman, Saunalahden, Aurinkomatkojen ja Pohjolan Matkan verkkopalveluissa.
Kuka saa S-Etukortin? Miten S-Etukortin voi saada?
S-Etukortin saat, kun liityt osuuskaupan asiakasomistajaksi. Ilmoita liittyessäsi kaikki perheenjäsenesi omaan asiakasomistajatalouteesi, jotta hekin saavat itselleen omat S-Etukortit. S-Etukortti on aina henkilökohtainen, joten jokaiselle perheenjäsenelle kannattaa tilata oma, kullekin sopivilla ominaisuuksilla varustettu S-Etukortti. Kun kaikki perheenjäsenet kuuluvat samaan asiakasomistajatalouteen, kerryttävät koko perheen ostot yhteistä bonusostokertymää. Näin bonusprosentti kasvaa korkeammaksi, Bonusta saa kaikkien perheenjäsenten tekemistä ostoista ja jokainen saa omalla S-Etukortillaan myös asiakasomistajille kuuluvat hintaedut.
Kuinka kauan S-Etukortti on voimassa?
Käteisominaisuudella varustetulle S-Etukortille ei ole asetettu voimassaoloaikaa. Käteiskortti uusitaan pyynnöstä silloin, kun kortti on kadonnut tai vioittunut. Maksuominaisuuksia sisältävät S-Etukortit uusitaan kolmen vuoden välein. Viimeinen voimassaolokuukausi näkyy kortissa. Lisätietoa saat osoitteesta s-pankki.fi.