Usein kysyttyä - Asiakasomistajuus

 

Miten maksan osuusmaksuni täyteen?
Voit maksaa osuusmaksun täyteen asioimalla Sokosten ja Prismojen asiakaspalvelupisteissä.
Tarvitseeko minun ilmoittaa osoitteenmuutoksesta?
Ei tarvitse, sillä saamme osoitteenmuutokset väestötietojärjestelmästä. Sääntö ei koske kuitenkaan osoitepalvelukiellon tehneitä. Osoitepoiminta tehdään alkukuusta, joten huomioithan, että usein seuraava asiakasomistajaposti tulee vielä vanhaan osoitteeseen. Mikäli postin kanssa on sovittu postin kääntämisestä uuteen osoitteeseen, saattaa ensimmäinen asiakasomistajaposti tulla uuteen osoitteeseen pienellä viiveellä.
Miten liityn asiakasomistajaksi?
Voit liittyä asiakasomistajaksi toimipaikoissamme
  • Sokokset (info)
  • Prismat (info)
  • S-marketit (kassat)
  • Alepat (kassat)
tai verkkopalvelussamme.
Voinko liittyä asiakasomistajaksi jos asun ulkomailla?
Asiakasomistajaksi voi liittyä henkilö, jolla on Suomen väestörekisterissä oleva henkilötunnus ja vakituinen osoite Suomessa.
Voiko alaikäinen olla asiakasomistaja?
Kyllä, asiakasomistajaksi liittymiselle ei ole ikärajaa. Alaikäisen sopimukset allekirjoittavat edunvalvojat.
Mikä on asiakasomistajatalous?
Asiakasomistajatalous muodostuu yhden asiakasomistajan ympärille, joka määritellään talouden pääjäseneksi. Pääsääntöisesti asiakasomistajatalous muodostuu samaan perheeseen kuuluvista henkilöistä, jotka voivat olla joko asiakkaita tai itsekin osuuskaupan jäseniä. Osoite ei kuitenkaan määritä sitä, ketkä asiakasomistajatalouteen voi kuulua. Kaikki samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt kerryttävät Bonusta pääjäsenelle, vaikka heillä itselläänkin olisi jäsenyys. Asiakasomistajatalouteen kuuluvilla henkilöillä on oikeus saada käyttöönsä S-Etukortti ja esim. S-Pankin AO-hinnoitellut tuotteet. Henkilö voi kerralla kuulua vain yhteen asiakasomistajatalouteen ja kerryttää vain yhtä bonusostokertymää.
Mikä on osuusmaksu ja miten se maksetaan?
HOK-Elanto on osuuskunta. Osuusmaksu on sijoitus osuuskaupan pääomaan. HOK-Elannon osuusmaksu on 100 euroa. Liittymisen yhteydessä maksetaan osaosuusmaksu 20 euroa ja loput voi kerryttää Bonuksella viiden vuoden aikana. Osuusmaksun voi maksaa myös kokonaan liittymisen yhteydessä.
Mitä asiakasomistajuus tarkoittaa?
Asiakasomistaja on enemmän kuin kanta-asiakas. Kukin asiakasomistaja on sijoittanut osuuskaupan pääomaan samansuuruisen osuusmaksun, joten asiakasomistajat yhdessä omistavat osuuskauppansa. Asiakasomistaja on siis samalla sekä yksi osuuskauppansa omistaja että sen asiakas. S-ryhmän osuuskaupat tarjoavat omistajilleen monia palveluja ja etuja kuten esim. Bonusta. Koko osuuskaupan liiketoiminnan tuotto käytetään asiakasomistajien hyväksi: palvelujen kehittämiseen ja etuina asiakasomistajille.
Kenelle maksetaan osuusmaksun korkoa?
Korkoa maksetaan niille, joiden osuusmaksu on kokonaan maksettuna tilikauden viimeisenä päivänä. Korko maksetaan S-Tilille tai bonusrahana. Koronmaksupäätöksestä päätetään vuosittain ja siitä tiedotetaan asiakasomistajapostissa ja nettisivuillamme.
Miksi osuusmaksun korko näkyy veroilmoituksessa?
HOK-Elanto ilmoittaa maksamansa osuusmaksun korot verottajalle vuosittain, joten se näkyy esitäytetyssä veroilmoituksessa pääomatulona. Osuusmaksun korot ovat veronalaisia vain 1 500 euron rajan ylittävältä osalta. Tämä tarkoittaa sitä, että osuuskaupan jäsenilleen jakama osuusmaksun korko on yleensä kokonaan verovapaa saajalle.
Mistä löydän jäsennumeroni?
Jäsennumerosi löydät
  • S-Etukortistasi
  • S-Etukortin mukana tulevalta korttisaatteelta
  • Asiakasomistajapostin bonuslaskelmalta
Jäsennumero on 10-numeroinen numerosarja, jonka neljä ensimmäistä numeroa kertovat HOK-Elannon (0117 tai 0118) ja kuusi viimeistä oman yksilöivän jäsennumerosi. Jäsennumeron muoto on siis 4 + 6 numeroa. Esim. 0118 123456.
Mistä saan asiakastunnuksen eli saldopäätetunnuksen?
  • Sokoksen tai Prisman asiakaspalvelupisteestä
  • Puhelimitse HOK-Elannon asiakasomistajapalvelusta p. 010 76 60210 (ma-pe 8-20) (0,088 €/min)
Voinko saada asiakasomistajapostin sähköisenä?
Kyllä, asiakasomistapostin voit tilata sähköisenä. Tilauksen voi tehdä Omalla S-kanavalla. Huomioithan, että sinulla täytyy olla avattuna S-Tili Bonuksen maksamista varten. Bonus maksetaan tilillesi kuukauden 10. päivä.
Posti muovikääreessä, miksi?
S-ryhmässä toimitaan vastuullisesti ja toiminnassa otetaan huomioon myös ympäristönäkökulmat. Postin muovi on pakkausmateriaalina kevyt ja kuitenkin kestävä materiaali pitämään useammasta osasta koostuvan lähetyksen yhtenä pakkauksena. Muovi suojaa pakkauksen myös tehokkaasti kosteudelta ja on kierrätyskelpoista ja sitä voidaan käyttää useita kertoja. Käyttämämme muovi täyttää elintarvikepakkauksen normit. Muovikääre voidaan hävittää myös polttamalla – muovin palaessa vapautuu hiilidioksidia ja vettä. Muovi ei sisällä klooria. Muovi sopii poltettavaksi lämpövoimaloissa ja sen energiahyöty on suurempi kuin puun ja paperin. Muovi korvaa muuten tarvittavan polttoaineen esim. öljyn tai hiilen polttolaitoksissa. Lisäksi kaikki tuotantojäte kierrätetään.
Kuinka voin saada Yhteishyvän tilalle Samarbeten?
HOK-Elannon aktiivisille asiakasomistajille lähetetään asiakasomistajapostissa aina Yhteishyvä-lehti, jossa on kaikki toimialueen ajankohtaiset edut ja tapahtumat. Erikseen lähetettävän Samarbete-lehden voit tilata ilmoittamalla asiasta asiakasomistajapalveluumme.
Miten voin erota HOK-Elannon jäsenyydestä?
Osuuskaupan jäsenyys täytyy irtisanoa kirjallisesti. Eroa varten käytössämme on Osuusoikeuden siirto/eroaminen-lomake, jonka saat toimipaikastamme tai asiakasomistajapalvelusta. Irtisanomisen yhteydessä kertynyt osuusmaksu palautetaan. Mikäli irtisanot jäsenyytesi Prisman tai Sokoksen asiakaspalvelupisteessä, saat maksamasi osuusmaksun heti takaisin. Vaihtoehtoisesti voit jättää eroilmoituksen myös muihin S-ryhmän toimipaikkoihin, jolloin osuusmaksu maksetaan lomakkeella ilmoittamallesi tilille. Eronneen jäsenen oikeudet asiakasomistajaetuihin lakkaavat. Eroavan on palautettava kaikki omat ja talouden jäsenten S-Etukortit. Mahdolliset S-Pankin palvelut tulee irtisanoa erikseen.
Mikäli palautettava osuusmaksu sisältää rahastokorotusta, on se veronalaista luovutusvoittoa, jos olet kuluvan vuoden aikana esim. myynyt osakkeita yli 1000 eurolla (yhteenlasketut luovutussummat ylittävät 1000 euroa).
Voinko siirtää jäsenyyteni toiseen osuuskauppaan?
Voit halutessasi siirtää osuusoikeutesi toiseen osuuskauppaan. Siirron voit hoitaa Sokoksen tai Prisman asiakaspalvelupisteessä, tai lomakkeilla S-marketissa. Tarvittavat lomakkeet:
  • Osuusoikeuden siirto/eroaminen
  • Asiakasomistajasopimus
Maksamasi osuusmaksu siirretään toiseen osuuskauppaan. Osuusmaksun suuruus vaihtelee osuuskaupoittain. Mahdollinen osuusmaksun erotus palautetaan sinulle, tai osuusmaksusta puuttuva osuus tulee maksaa täyteen. Siirron yhteydessä asiakasomistajatalouden käytössä olevat käteiskortit uusitaan, mutta myös vanhat kortit toimivat normaalisti.
Voinko siirtää jäsenyyteni toiselle henkilölle?
Kyllä voit. Sinun tulee täyttää Osuusoikeuden siirto/eroaminen -lomake, ja siirron saajan Asiakasomistajasopimus. Siirron voitte hoitaa asioimalla yhdessä Sokoksen tai Prisman asiakaspalvelupisteessä tai palauttamalla lomakkeet S-markettiin. Osuusoikeuden siirron yhteydessä S-Etukortit tulee palauttaa. Siirron saajalle tilataan uudet S-Etukortit. Mikäli kuulut jatkossakin asiakasomistajatalouteen, myös sinulle tilataan uusi kortti. S-Pankin palveluita ei voi siirtää toiselle henkilölle.
Mistä takuukuittipalvelussa on kyse?
Takuukuittipalvelu on sähköinen takuukuittiarkisto, jonka ansiosta takuukuitit eivät katoa ja niiden lukukelpoisuus säilyy. Takuukuittipalvelu helpottaa takuukuittien säilyttämistä, arkistoimista ja käyttämistä. Asiakas voi tarkastella palvelussa vain omia takuukuittitietojaan. Palvelu tarjotaan asiakasomistajatalouteen kuuluville. Takuukuitit alkavat kertyä 1.5.2014 alkaen automaattisesti asiakasomistajatalouksiin kuuluville S-ryhmän Suomen toimipaikoissa tekemistä takuunalaisista ostoista. Asiakkaalle muodostuu sähköinen takuukuitti automaattisesti, jos kassalta on tulostunut paperinen takuukuitti tuotetta ostaessa. Sähköiset takuukuitit saa Prisma-, Sokos-, Emotion-, Kodin Terra-, S-market- ja Sale -ketjujen toimipaikoissa Suomessa. Takuukuitteja ei toistaiseksi kerry verkkokaupoista. Takuukuitit näytetään ja niitä voi tarvittaessa tulostaa ja poistaa Omalla S‑kanavalla.
Mihin asiakasomistajista kerättyä tietoa käytetään?
Asiakasomistajatietoa (jäsenen perustiedot, ostohistoriatiedot) käytetään Bonuksen ja maksutapaedun laskentaan, jäsenhallinnon hoitamiseen, viestinnän kohdentamiseen sekä etutarjonnan ja palveluverkoston kehittämiseen. Viestinnän kohdentamisen apuvälineenä käytetään mm. ostojen loppusummatietoa myymälä tai ketjutasolla sekä tietoja joita asiakasomistaja on antanut jäsenhakemuksessaan tai myöhemmin. Lue lisää S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriselosteesta.
Mitä tietoja S-ryhmä kerää minusta ja ostoistani?
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetaan tietoja osuuskaupan jäsenistä sekä heidän asiakasomistajatalouksiinsa ilmoitetuista asiakkaista. Rekisteriin tallennetaan mm. asiakkaan asiakasomistajasopimuksella antamat tiedot kuten nimi, henkilötunnus, ammatti, yhteystiedot, lasten syntymävuodet ja asiakasomistajaksi liittymisaika sekä myöhemmin asiointitilanteissa annetut tiedot kuten esim. tiedot tilatuista palveluista, kuten osuuskaupan uutiskirjeistä. S-Etukorttia käyttävien asiakkaiden ostotapahtumista kerätään tiedot ostokuitin loppusummista toimipaikkatasolla asiakas-, ketju- ja osuuskauppakohtaisesti Bonuksen ja muiden rahana maksettavien etujen laskentaa varten. Järjestelmässä on myös tiedot maksetuista Bonuksista ja muista rahana maksetuista eduista sekä etujen maksuosoitteesta. Muutokset 1.5.2014 alkaen: Tähän asti rekisteriin on kerätty tiedot S-Etukortilla tehdyistä ostoista kuitin loppusummatasolla. 1.5.2014 alkaen ostotietoa on kerätty aiempaa tarkempana, joko tuoteryhmä- tai tuotetasoisena. Ostotietojen tarkkuus vaihtelee ketjuittain. Esimerkiksi Sokos-, Emotion- ja verkkokauppaostoista tiedot ovat toukokuun alusta alkaen kertyneet tuotetasoisina ja S-market-, Prisma-, Kodin Terra- ja ABC-ostoista tuoteryhmätasoisina. Hotelleista, ravintoloista ja yhteistyökumppaneilta tehdyistä ostoista tiedot kertyvät entiseen tapaan kuitin loppusummatasolla. Lisää tietoa muutoksista löytyy S-Kanavalta. Tarkemmin S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmässä käsiteltävät tiedot on lueteltu S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasjärjestelmän henkilörekisteriselosteella. Rekisteriseloste löytyy osoitteesta www.s-kanava.fi/rekisteriseloste. S-Pankin asiakkuuteen liittyviä tietoja hallinnoidaan S-Pankin asiakasrekisterissä (www.s-pankki.fi)
Miten asiakas saa tiedon S-ryhmän asiakasomistajarekisterissä olevista tiedoistaan?
Omalta S-kanavalta voit tarkastaa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevat tietosi. Voit myös tilata rekisteriotteen toimittamalla kirjallisen, allekirjoitetun pyynnön Prisman tai Sokoksen asiakaspalvelupisteeseen. Asiakkaan henkilöllisyys tarkistetaan ja pyyntö välitetään Asiakasomistajapalveluun hoidettavaksi. Tiedot lähetetään asiakkaalle kirjattuna kirjelähetyksenä. Omalla S-Kanavalla asiakkaan on mahdollista tarkastella rekisteritietojaan aina halutessaan ja veloituksetta. Kirjallisen rekisteripyynnön perusteella asiakas voi saada rekisteriotteen tiedoistaan veloituksetta kerran vuodessa. AOA-rekisteritietojen pyyntölomake 052014
Missä voin ylläpitää yhteystietojani ja markkinointilupiani?
Omia yhteystietojasi, sähköpostiosoitettasi ja puhelinnumeroasi sekä niihin liittyviä markkinointilupia voit ylläpitää Omalla S-kanavalla. S-kanavalle kirjautumisessa tarvitset S-tunnuksia.
Miten voin ilmoittautua panelistiksi?
Panelistiksi voit ilmoittautua Omalla S-kanavalla. Kirjautumisessa tarvitset S-tunnuksia. Panelistina olet mukana vaikuttamassa ja kehittämässä S-ryhmän toimintaan.
Myydäänkö osoitetietojani muille yrityksille?
S-ryhmä ei luovuta rekisteritietoja S-ryhmän ulkopuolelle. Myös yhteistyökumppaneiden markkinointi asiakasomistajille, jossa esitellään yhteistyökumppaneiden asiakasomistajaetuja, tehdään yhteistyössä S-ryhmän kanssa ilman rekisteritietojen luovuttamista yhteistyökumppanille.