11.9.2017
3 kommenttia

Osuuskaupan tiedote 11.09.2017

Hämeenmaa aloittaa 60 prosentin ilta-alen

Valtakunnallista hävikkiviikkoa vietetään 11.–17.9. Samalla Osuuskauppa Hämeenmaa ottaa käyttöönsä elintarvikkeiden 60 prosentin ilta-alennuksen niissä myymälöissä, jotka ovat avoinna klo 21 jälkeen.

Hämeenmaan myymälöissä viimeisten aukiolotuntien -60 % alennuksen saa kaikista aletarroitetuista elintarvikkeista. Ilta-alen saa Prismoista, S-marketeista, Saleista ja ABC-marketeista joka päivä kello 21 alkaen myymälän sulkeutumiseen tai kello 24:een saakka. Alennus annetaan kassalla.

 

Kaikki hävikki menee kiertoon

Ruokahävikin vähentäminen on Hämeenmaalle tärkeää taloudellisesti ja vastuullisesti. Ensisijaisesti hävikkiin vaikutetaan mahdollisimman osuvilla tilausmäärillä. Hävikkiä tulee kuitenkin vääjäämättä monista sitä vähentävistä toimenpiteistä huolimatta.

– Pyrimme lahjoittamaan hävikin hyväntekeväisyyteen noin 30 lahjoituskumppanimme avulla. Jos se ei ole mahdollista, menee hävikki hyötykäyttöön energiantuotantoon. Meiltä ei siis mene elintarvikkeita kaatopaikalle, Osuuskauppa Hämeenmaan valikoima- ja kehityspäällikkö Niina Toivonen kertoo.

Hävikistä suurin osa on leipä- ja hevi-tuotteita.

 

Hämeenmaa mukana Hävikki-battlessa

Tänään käynnistyneellä hävikkiviikolla parisen tuhatta peruskoulujen yläasteen oppilasta perehtyy kotitaloustunnilla hävikin vähentämisen saloihin. Hämeenmaan alueelta Hävikki-battleen osallistuvat Turengin Yhteiskoulu, Hauhon Yhtenäiskoulu ja Hämeenlinnan Kaurialan koulu.

Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat saavat noutaa lähimmästä S-ryhmän myymälästä kassillisen hävikkiraaka-aineita, joista valmistetaan kotitaloustunnilla kahden ruokalajin aterioita.

– Turengin Yhteiskoulun oppilaat hakevat hävikkikassit S-market Turengista, Hauhon Yhtenäiskoulun oppilaat S-market Hauholta ja Kaurialan koulun oppilaat S-market Jukolasta, sanoo Niina Toivonen.

Osuuskauppa Hämeenmaa lähti innolla mukaan tukemaan haastetta. Ruokakaupan oman hävikin vähentämisen ohella tähtäimessä on tiedon ja vinkkien valuttaminen suomalaiskoteihin.

Kilpailuun on ilmoittautunut valtakunnallisesti mukaan yhteensä noin 125 oppilasryhmää. Kaikkien Hävikki-battleen osallistuvien ryhmien kesken arvotaan yllätyspalkintoja. Lisäksi S-ryhmä palkitsee lahjakorteilla ryhmän, joka on valmistanut Instagramissa eniten tykkäyksiä saaneen annoksen.

Hävikki-battlen järjestää Motiva Oy yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kampanjaa rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.


Lisätiedot:
Osuuskauppa Hämeenmaa, valikoima- ja kehityspäällikkö Niina Toivonen, niina.toivonen@sok.fi, 044 772 1532

Hävikki-battleen osallistuvat oppilaitokset: http://www.saasyoda.fi/hävikki-battle

Motiva, projektipäällikkö Elina Ovaskainen, elina.ovaskainen@motiva.fi, 040 774 9390