30.6.2017
4 kommentarer

Andelslagen köper Stockmann Delikatessens affärsverksamhet i Finland – målet är en europeisk toppnivå

Stockmann och S-gruppen har kommit överens om att överföra Stockmann Delikatessens affärsverksamhet i Finland till S-gruppens andelslag. Målet med köpet är att utveckla Delikatesserna till europeiska flaggskeppsbutikers toppnivå.

Säkerställandet av köpet förutsätter ännu godkännande av Konkurrens- och konsumentverket. Målet är att få godkännandet senast i slutet av år 2017. Därmed kunde köpet förverkligas den 31 december 2017. Då köpet förverkligas, övergår Delikatessens hela personal i Finland till S-gruppens tjänst som s.k. gamla arbetstagare och Delikatesserna fortsätter i samtliga Stockmannvaruhus.

– Detta är för S-gruppen och för våra tre andelslag, HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa och Andelslaget TOK (Turun Osuuskauppa) ett historiskt ögonblick. Alla känner till Stockmann Delikatessens starka varumärke som även vi värdesätter mycket högt, säger SOK:s fältdirektör Arttu Laine.

– Stockmann Delikatessen är en institution och en väsentlig del av våra varuhus nu och i framtiden. Vi har funnit en utomordentlig partner till vår mathandel, med vilja och resurser att konkurrenskraftigt utveckla Delikatessen och erbjuda våra kunder även i fortsättningen förstklassig service och ett högklassigt urval, säger Stockmanns verkställande direktör Lauri Veijalainen.

"S-gruppen har mycket att lära"

Delikatessens överföring till S-gruppen skulle enligt Arttu Laine förverkliga handelsgruppens redan år 2015 publicerade strategiska linjedragning. Enligt den har gruppen som mål att förbättra sortimentet och servicekvaliteten.

– Vårt mål är att göra Delikatesserna till S-gruppens flaggskeppsbutiker. Vi vill lägga ribban gällande kvalitet på europeisk toppnivå, och här spelar Delikatessens professionella personal en absolut central roll. Vi har mycket att lära av dem.

– För det andra; priserna sjunker nog.

I enlighet med sin strategi har Stockmann letat efter partners som, kompletterar varuhusens utbud och erbjuder kunderna nya tjänster och upplevelser utöver den egna verksamheten.

– Inom dagligvaruhandeln har förändringar speciellt inom inköps- och logistikverksamheten påverkat Stockmann Delikatessens konkurrenskraft och påskyndat letandet efter en partner. Vi är övertygade om att våra kunder efter förverkligandet av köpet fortsättningsvis kommer att ha tillgång till den bästa servicen inom mataffärer i Finland, säger Lauri Veijalainen.

Hur se framtidens Delikatess ut?

Medan konkurrensmyndigheternas utredning pågår kan S-gruppen inte på något sätt delta i Delikatessens affärsverksamhet eller utvecklingen av den, och Stockmann kan inte kommentera framtida önskemål riktade till S-gruppen.

– Vi vill förstå önskemål och tankar hos Delikatessens kunder. Vi inbjuder kunderna till en diskussion om hur Delikatessen i framtiden ser ut. Till en början lyssnar vi noggrant och inleder en aktiv dialog genast då köpet godkänts av Konkurrens- och konsumentverket, linjerar Arttu Laine.

I det nu överenskomna köpet övergår Stockmann Delikatessen-butikerna i Helsingfors centrum, Hagalund samt i köpcentren i Itis och Jumbo till HOK-Elanto, i Åbo till Andelslaget TOK (Turun Osuuskauppa) och i Tammerfors till Pirkanmaan Osuuskauppa. Samtidigt övergår Delikatessens kedjefunktioner till SOK och Delikatessköket som producerar Stockmann Meals-mat till SOK:s dotterbolag Meira Nova. Stockmann bedriver också i fortsättningen själv Delikatessens affärsverksamhet i sina varuhus i Baltikum.