11.10.2018

Osuuskaupan tiedote 11.10.2018

Vastine: Kuluttajien omaksi hyödyksi

Viitaten artikkeliin Kalevassa 8.10.2018:

Kaima Pasi Klemettilä kirjoitti 8.10. kolumnissaan mm. kanta-asiakaskorteista ja ostotiedoista. Käytän mahdollisuutta kommentoida kirjoitusta S-ryhmän, ja osuuskaupan näkökulmasta.
 
Olen kaiman kanssa yleisellä tasolla samaa mieltä kanta-asiakaskorteista. Ne ovat pääosin turhia. Kenelläkään ei ole mahdollisuutta keskittää ostoksiaan kaikkialle. Siksi moni haluaa korteista eroon.
 
Korjaan tässä yhteydessä yleisen väärinkäsityksen; osuuskaupan S-Etukortti ei ole kanta-asiakaskortti. Ei, vaikka silläkin kerätään ostotietoja käyttäjästä. Tarkoitus on omanlainen.
 
Osuuskaupat, Kalevan levikkialueella Arina, KPO ja Koillismaa, ovat kuluttajaosuuskuntia. Osuustoimintayrityksiä, jotka eivät osalle kuluttajista tarkoita tai merkitse mitään poikkeavaa muista yrityksistä.
 
Osuuskaupan tarkoitus ei ole saada kanta-asiakkaita keskittämään ostojaan tuottaakseen osuuskaupalle enemmän voittoa. Miksei? Koska osuuskaupan omistavat kuluttajat; jäsenet tai omistajat, Pohjois-Suomessa n. 70 % kotitalouksista.
 
Sen sijaan osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Voidakseen toteuttaa tarkoitusta osuuskaupat keräävät ostotietoja. Tähän S-Etukortti on yleisimmin käytetty väline, toimien samalla maksuvälineenä. S-Etukortin vaihtoehtoina ovat jo osin S-mobiili ja muut digitaaliset palvelut.
 
"Omat ostot" on esimerkki uudenlaisista palveluista. Kyse on kuluttajaosuuskunnalle luontevasta tavasta palvella ja auttaa kuluttajia, avaten ostotiedot heidän omaan käyttöön. Palvelu onkin otettu erinomaisesti vastaan. Käyttäjät ovat jakaneet havaintoja omasta kulutuskäyttäytymisestä. Ostotietoa kertyy, kun osuuskaupoissa asioidaan keskimäärin pari kertaa viikossa, osa päivittäin.
 
Ostotietojen avaamisella omaan käyttöön halutaan lisätä läpinäkyvyyttä. Tarkoitus ei ole rajoittua ostotietojen näyttämiseen, vaan kehittää lisää palveluja ja toimintoja, jotka helpottavat elämää.
 
Osalle kuluttajista uusista palveluista voi tulla merkittävämpi syy liittyä osuuskaupan jäseneksi ja keskittää ostojaan, kuin nykyiset rahanarvoiset hyödyt, keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa.
 
Kiitos kaima ja muutkin, kun vilautatte vihreää muovisena tai digitaalisena. Omaksi hyödyksenne.
 
Osuuskauppa Arina
Pasi Ruuskanen
markkinointijohtaja
@arinankertoja