17.6.2013

Somistajat kisasivat Sokoksella Taitaja2013-kilpailussa

Toukokuussa pidetyn Taitaja2013-kilpailun somistuksen finalistit suorittivat yhden kolmesta kisatehtävästään Sokos Joensuussa. Kilpailijoiden tehtävä oli somistaa houkutusalue tavaratalon pukeutumisen osastolle.

  • Vasemalla haastattelemassa Sokos Joensuun Mari Mourujärvi, oikealla kilpailijat Stella Ekström (Salon seudun ammattioppilaitos) ja Iida Alestalo (Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitos)

Mikä Taitaja?

  • Nuorten ammattitaidon SM-kilpailut
  • Osallistua voivat 20 vuotta täyttävät tai sitä nuoremmat ammatillisten oppilaitosten opiskelijat
  • Kilpailulajeja seuraavilta aloilta: Auto-ja kuljetustekniikka, it-ja viestintäteknologia, palvelut, rakentaminen, ravitsemuspalvelut ja teollisuus
  • Taitaja2013-kilpailuun osallistui 400 nuorta, jotka kilpailivat 40 eri lajissa
  • Paikan päällä kävi noin 35000 kisavierasta
  • Taitajan yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailut sekä Taitaja9-kilpailu, jossa peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset kilpailevat kädentaidoissa
  • Taitaja2014 järjestetään Lahdessa

Houkusaluekuvassa vasemmalla Outi Mäenpää (Pohjois-Karjalan ammattiopisto) ja oikealla Mirva Turkulainen (Pohjois-Karjalan ammattiopisto)

Houkutusalue on keskellä myymälää sijaitseva mainostila, johon kootaan tuotteita tasojen ja mallinukkejen päälle. Taitaja-kilpailijat saivat tehtäväkseen koota "kesän 2013 trendilookin" mies- ja naisnuken päälle. Tehtävänannossa peräänkuulutettiin rohkeaa ja rouhevaa lopputulosta, jonka rakentamisessa sai hyödyntää vapaasti tavaratalon koko valikoimaa. Tehtävä toteutettiin pareittain.

Kilpailu keskellä asiakasomistaja-
päiviä

Sokos Joensuun somistaja-myyjä Mari Mourujärvi toimi lajin yhtenä tuomarina. Hän sai Taitaja-kilpailijoiden arvioimisesta inspiraatiota myös omaan työhönsä.

– Nuorten työskentelyä oli kiva seurata, sain itsellenikin hyvän fiiliksen ja paljon tuoreita ideoita. Kilpailun jälkeen olen arvioinut itseänikin kriittisemmin, Mourujärvi sanoo viitaten työnantajalleen Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle tekemiinsä somistuksiiin.

Sokoksella vietetty kilpailupäivä sattui päällekkäin Sokoksen asiakasomistajapäivien kanssa. Mourujärven mukaan yhdistelmä oli toimiva.

– Asiakkaat olivat kiinnostuneita kilpailusta. He saivat äänestää valmiista somistuksista suosikkiaan, ja äänestäjien kesken arvottiin palkinto. Kilpailun aikana jokaisella kisaparilla oli somistuspaikalla "kummi", joka vastaili asiakkaiden kysymyksiin.

Kaikista Taitaja2013-kilpailussa tehdyistä somistuksista Mourujärvelle jäi erityisesti mieleen rock-henkinen näyteikkuna Joensuu Areenalla. Siinä oli käytetty Ilosaarirockin rannekkeita isona pintana.

– Sokoksella taas tehtiin aika turvallisia somistuksia. Töissä oli paljon sinistä ja korallinpunaista ja mallinukkejen ympärille sommiteltiin hattuja, piknikastioita tai matkalaukku. Ehkä se koetaan tavarataloon sopivaksi tyyliksi.

Mourujärvi ohjeistaa tulevia somistuksen Taitaja-kilpailijoita kuuntelemaan tehtävänannon tarkkaan.

– Jos pyydetään rohkeaa, revittele! Kilpailijoilta odotetaan uusia ideoita. Yksityiskohdissa kannattaa kiinnittää huomiota värimaailman yhteensopivuuteen sekä siihen, miten mallinuket on aseteltu. Lopputuloksesta tulee erinäköinen riippuen esimerkiksi siitä, katsovatko mallinuket toisiaan vai muualle.

Taitajan kautta kesätöihin

Somistuksen SM-mitalin pokkasi Pohjois-Karjalan ammattiopistossa juuri toisen opiskeluvuotensa päättänyt Mirva Turkulainen, 19.

– Olin mukana myös viime vuonna. Suosittelen Taitajaan osallistumista jokaiselle, jota vähänkin kiinnostaa! Siitä saa todella hyvää kokemusta. Vaikka finaalissa ei pärjäisikään, Suomen kahdeksan parhaan joukkoon pääseminen on kova juttu.

Kesätöihin Turkulainen suuntaa Joensuun Papinkadun S-markettiin. Lisäksi tiedossa on somistustöitä Helsingissä ja Joensuussa.

– Taitaja-voiton jälkeen FunMedia Oy otti minuun yhteyttä Pohjois-Karjalan Kauppakamarin kautta ja tarjosi somistuskeikkoja. Sitä en osannut odottaa.

Tuore voittaja uskoo, että työnantajat arvostavat Taitaja-kokemusta.

– Tuntuu, että Taitaja kiinnostaa yrityksiä koko ajan enemmän.

Mourujärvi on samoilla linjoilla.

– Taitaja-kilpailuun osallistuminen on itsessään merkki ammattitaidosta. Kisassa voi myös verkostoitua ja tehdä vaikutuksen oman lajinsa tuomareihin. Kilpailijat jäivät itsellenikin mieleen.

Uutinen koskee toimipaikkoja:
Sokos
Katso toimipaikat
Uutinen koskee ketjun Sokos toimipaikkoja:
Ketju: Sokos
S-kanavan sisällöt asiasanalla: Nuoret, Opiskelijat