10.11.2016

Kun Raksilassa halpuuttaminen alkoi

Mistäpä keskusteltiin oululaisissa aamukahvipöydissä 1980-luvun lopulla? Mistä puhuttiin, kun kohdattiin Rotuaarilla? Mistäpä muusta kuin Raksilan markettien hinnoista.

Sokos-marketin, Citymarketin ja Eka-marketin muodostama kauppakeskittymä kohosi Oulun Raksilaan vuosina 1976–78. Näistä myöhemmin Prismaksi muuttunut hypermarket täyttää nyt 40 vuotta.

Valmistuttuaan marketit olivat todellinen nähtävyys, jota tultiin äimistelemään pitkienkin matkojen takaa. Jo yksin Sokos-marketin sisääntuloaula teki vaikutuksen hulppealla koollaan. Myymälän kokonaispinta-ala, peräti 7 000 neliötä, tuntui tuohon aikaan jättimäiseltä.

Hintakilpailu markettien välillä oli alusta alkaen armotonta. Spekulaatiot siitä, kuka kisassa vetää pisimmän korren eli on edullisin, loppuivat, kun viranomaiset alkoivat tehdä puolueettomia ruokakorin hintavertailuja. Niissä Prisma osoittautui kiistatta Oulun edullisimmaksi ruokakaupaksi. Tätä tietoa Arina sitten hyödynsi markkinoinnissaan erittäin näyttävästi. Se lähti mukaan Mainos-TV:n juuri tuolloin käynnistyneeseen alueelliseen televisiomainontaan, jolle annettiin tulitukea näyttävillä kokosivun lehti-ilmoituksilla.

Niin suuri oli edullisen hintatason vetovoima, että Prisma pian ohitti myynnissä Citymarketin, joka alkuvuosina oli ollut kolmikosta myynniltään suurin.

Lue Pohjois-Suomen suurimman hintasodan taisteluista Arinan tarinasta. Juhlakirja tulee myyntiin toukokuussa 2017

S-kanavan sisällöt asiasanalla: Arina100, Arinan tarina, Juhlakirja