16.5.2017

Kun mainosmies hissikuiluun putosi

Arinan mainososastolta hiljattain eläkkeelle jäänyt Juha Pihkala avasi osaston oven ensimmäisen kerran vuonna 1974. 

"Tuohon aikaan kaikki tehtiin itse hintalapuista ja lehti-ilmoituksista suuriin maantietauluihin asti. Osuuskaupalla oli oma silkkipaino ja offset-kone suoramarkkinointia varten. Kolme miestä kiersi jatkuvasti Arinan myymälöissä. He huolehtivat myymälämiljöön kunnosta, somistuksista ja ikkunateippauksista. Hintalaput tekstattiin. Se oli tärkeä taito mainonnan ammattilaiselle. Neljä kertaa vuodessa ostimme SOK:lta kausisomisteet, muuten inspiroimme itse", Juha Pihkala kertoo.

Suurin jokavuotinen ponnistus mainonnan väelle oli joulu, erityisesti Sokoksen somistaminen jouluasuiseksi ja koko Sokos-markkinoinnin toteuttaminen. Pihkala muistelee haikeana, kuinka valtakunnalliset Tule joulu kultainen -kampanjat olivat aikaansa edellä, mielikuvamainontaa parhaimmillaan.

Pihkalan aikana mainososasto ehti toimia seitsemässä eri osoitteessa. Hurja muisto liittyy aikaan, jolloin mainososasto toimi Raksilan Sokos-marketissa.

Eräänä aamuna, kun Pihkala tuli töihin ja lähti tupakkahuoneeseen pössyttelemään työkaverinsa kanssa, hän kuuli lähistöltä hiljaista vaikerointia.

"Läksimme katsomaan, mistä ääni tulee. Tuohon aikaan tavaroita rahdattiin ylös alas avohissillä ja niin oli käynyt, että hämärässä huoneessa kollega oli pudonnut hissikuiluun. Onneksi hän oli ehtinyt hieman hidastaa vauhtiaan nappaamalla kiinni kuilussa roikkuneesta sähköjohdosta. Tämä varmasti pelasti hänen henkensä. Itse hän sieltä montusta sitten kiipesi ylös kuiluun laskemiamme pitkiä tikkaita myöten. Sairaslomaa tuli muutama kuukausi, ja hissinvalmistaja maksoi hänelle vahingosta korvausta", Pihkala muistelee dramaattista tapausta.

Lue Arinan tarinasta arinalaisten muisteluja värikkäistä työvuosista. Juhlakirja myynnissä nyt Arinan Prismoissa ja Sokos Pukumiehessä sekä prisma.fi.

S-kanavan sisällöt asiasanalla: Arina100, Arinan tarina, Juhlakirja