11.7.2017

Kun lähellä tuotettu ruoka hyllyt valloitti

Tärkein kilpailukeino suomalaisessa ruokakaupassa 1990-luvulla oli hinta. 2000-luvulle tultaessa valikoimien merkitys alkoi korostua. Vielä 90-luvulla S-ryhmän marketketjujen valikoimakonseptit olivat hyvin tiukat. Myymälät eivät saaneet poiketa valikoimien puolesta juurikaan toisistaan.

Kun tietotekninen osaaminen sitten kehittyi, voitiin ruveta seuraamaan tuotekohtaista kannattavuutta. Valikoimiin voitiin nyt ottaa lisää osuuskauppojen itse päättämiä tuotteita.

"Tänä päivänä yhdenkään Arinan myymälän valikoima ei ole täysin samanlainen toisen myymälän kanssa. Tähän on syynä ennen muuta se, että paikallisten tuotteiden osuus valikoimissa lisääntyy jatkuvasti", valikoimapäällikkö Janne Tapio Osuuskauppa Arinasta kertoo.

"Meille kuluttajaosuuskuntana tämä sopii paremmin kuin hyvin. Kun haluamme tukea koko oman toimialueemme elinvoimaisuutta, tahdomme tehdä mahdollisimman laajaa ja läheistä yhteistyötä paikallisten tuottajien ja jalostajien kanssa. Haluamme tuoda runsaasti paikallisväriä myymälöiden hyllyille. Lähiruoka on yksi toimintamme kulmakivistä, koska se sopii niin hyvin arinalaiseen osuustoiminnalliseen ajatusmaailmaan."

Arinan kaupoista löytyy jo nyt satoja lähiruokatuotteita kymmeniltä eri tuottajilta: vihanneksia, perunaa, mansikoita ja muita marjoja, lihaa ja lihajalosteita, maitotaloustuotteita, kananmunia, leipää ja leivonnaisia, säilykkeitä, hilloja, jauhoja ja ryynejä. Valikoimiin pääsy on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi pienillekin tuottajille. Tie kaupan hyllylle suunnitellaan yhdessä tuottajan kanssa.

Kun Tapani Siira Kiimingin Välikylästä aloitti mansikantoimitukset Arinan myymälöihin, punaista herkkua lähti aluksi vain muutama laatikollinen tilaa lähimpänä oleviin myymälöihin. Jo useamman vuoden ajan Siiran makoista mansikkaa on saanut kaikista Arinan Prismoista, S-marketeista ja Saleista eli noin sadasta myymälästä.

"Olen viljellyt mansikkaa yli kaksikymmentä vuotta. Alussa, kun marjaa alkoi tulla yli kotimyynnin, pakkasimme laatikot autoon ja lähdimme Ouluun jututtamaan kauppojen hedelmä- ja vihannesosaston hoitajia. Siitä se valikoimatien rakentaminen alkoi", Siira muistelee.

Nykyisin Siira ajaa mansikat Tupoksen terminaaliin, josta jakeluautot kuljettavat marjat myymälöihin ympäri Pohjois-Suomen. Tänään poimittu mansikka on viimeistään jo seuraavana aamuna Ivalonkin S-marketin tiskissä.

Siiran mansikkatila on erinomainen esimerkki siitä, kuinka tuotteelle rakennetaan valikoimatie yhdessä tavarantoimittajan kanssa. Sähköinen tilausjärjestelmä tehostaa yhteistyötä.

Tapani Siira on enemmän kuin tyytyväinen siihen tapaan, jolla viljelijä voi osuuskaupan kanssa toimia. Se on antanut hänelle mahdollisuuden tehdä investointeja sekä kehittää ja laajentaa toimintaa.

Lue Arinan tarinasta lisää Arinan yhteistoiminnasta monien erikokoisten pohjoissuomalaisten tuottajien ja yritysten kanssa. Juhlakirja myynnissä nyt Arinan Prismoissa ja Sokos Pukumiehessä sekä prisma.fi.

S-kanavan sisällöt asiasanalla: Arina100, Arinan tarina, Juhlakirja
Ladataan kommentointia...