23.3.2020

Korona ja Osuuskauppa Arinan toiminta

Alta löydät tietopaketin COVID-19-koronaviruspandemian vaikutuksista Arinan toimintaan. Sivua päivitetään tilanteen muuttuessa. Täältä löydät viimeisimmän tiedon liittyen asiointiin toimipaikoissamme. Osuuskaupan toimenpiteillä huolehdimme työntekijöiden ja asiakasomistajien terveydestä ja turvallisuudesta sekä turvaamme osaltamme Pohjois-Suomen huoltovarmuutta ruokakauppa- ja polttonestepalveluilla.

  • Kuva: Harri Tarvainen

Vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin liittyen Covid-19-koronavirukseen

1. Miten Arina on varautunut koronaviruksen mahdolliseen leviämiseen?

Koronaviruspandemiaan liittyvät tilanteet muuttuvat jopa päivittäin. Arinalla on käytössä kriisijohtamisen toimintamalli, jolla varmistetaan 24/7 tilanneseuranta sekä vaadittavien toimenpiteiden arviointi ja toteutus.

2. Miksi työntekijät eivät käytä hengityssuojaimia?

Tämän hetkisen tiedon, Suomen terveydenhuollon ja THL:n (Terveyden ja hyvinvoinninlaitos) mukaan asiakaspalvelutehtävissä tai terveen ihmisen ei ole tarvetta käyttää hengityssuojaimia. THL:n mukaan suu-nenäsuojuksen käyttöä suositellaan vain terveydenhuollon ammattilaisille, koronavirusinfektioon sairastuneiden potilaiden lähikontakteille, esimerkiksi samassa taloudessa asuville tai oireisille henkilöille, jotka joutuvat liikkumaan julkisilla paikoilla ja saattavat tartuttaa muita henkilöitä.

Toimipaikoissamme ei ole tarkoituksenmukaista työskennellä sairastuneena, jolloin suojaimien käyttö työtehtävissä ei sinällään ole perustelua. Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia aiheeseen liittyen.

3. Miksi otatte vielä käteistä vastaan?

Suosittelemme ensisijaisesti korttimaksua. Kaikissa toimipaikoissamme voi maksaa myös lähimaksulla (50 € saakka) ja MobilePayllä. Lisäksi S-mobiilin kautta on mahdollista ottaa käyttöön kuititon asiointi, jolloin kuitin saa suoraan S-mobiilisovellukseen. Lisätietoa arina.fi/s-mobiili

Velvollisuutemme on myös ottaa käteistä vastaan. Jokaisella asiakkaallamme on oikeus valita mitä maksutapaa hän käyttää. Myös Suomen Pankki on linjannut, että huoltovarmuuskriittisillä toimialoilla tulee ottaa vastaan käteistä. Käteistä käyttäessä laskemme vaihtorahat ja kuitin tiskille käsikontaktin välttämiseksi.

4. Miksi vain joka toinen kassa -malli ei ole käytössä Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Sokos Herkussa?

Pyrimme siihen, että vierekkäiset kassat olisivat tällä hetkellä auki ainoastaan tarpeen vaatiessa. Eri toimipaikkojen rakenteet sekä kassojen ja tarvittavien palvelujen sijainnit poikkeavat toisistaan, eikä joka toinen kassa -periaate ole aina mahdollinen. Esimerkiksi kassapisteiden rajoitetut toiminnot, kuten tupakanmyyntiluvat sekä itsepalvelukassojen valvonta voivat aiheuttaa haasteita tämän osalta.

5. Osa kaupoista on poistanut kassakapulat käytöstä hygieniasyistä. Aiotteko te toimia samoin?

Olemme poistaneet kassakapulat toistaiseksi pois käytöstä.

6. Miksi kassapisteellä ei ole suojapleksiä?

Kaikkiin Arinan marketkaupan myymälöihin asennetaan pleksisuojat kassapisteille lähipäivinä.

7. Miksi teillä ei ole tarjolla käsidesiä tai kertakäyttöhanskoja asiakkaille?

Käsienpesu on ensisijainen tapa pitää kädet puhtaana. Markkinoilla on paljon käsidesituotteita, jotka eivät täytä laatukriteereitä. Tehokas käsienpesu on suositeltavin tapa välttää viruksen leviäminen.

Kertakäyttökäsineiden saatavuudessa on haasteita kasvaneen kysynnän takia, joten kertakäyttökäsineitä tulee käyttää vain, kun se on perustellusti tarpeellista.

8. Kannattaisiko asiakkaita muistuttaa aktiivisemmin turvavälistä?

Kassa-alueille on tulossa turvavälistä muistuttavat jonotuslattiatarrat. Lisäksi tarroja tullaan lisäämään kassojen pakkauspisteille sekä muualle myymälään muistuttamaan turvavälistä. Turvavälistä muistutetaan myös myymäläkuulutuksissa.

9. Olisiko mahdollista järjestää ruoan verkkokauppaa tai kotiinkuljetusta muuallakin kuin Prisma Limingantullissa ja Sokos Herkussa?

Tässä poikkeustilanteessa ruokahuollon varmistaminen Pohjois-Suomessa on tärkein tehtävämme. Keskitymme varmistamaan tuotteiden saatavuutta ruokakaupassa, jolla varmistamme yksittäisten paikkakuntien ja koko Pohjois-Suomen ruokahuoltoa. Verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen järjestäminen turvallisesti ja säännösten mukaisesti vaatii toimintaan muutoksia, joka ei ole mahdollista tällä hetkellä. Esimerkkeinä näistä ovat elintarvikelainsäädännön pykälät, luvat ja kylmäketjun katkeamattomuuden varmistaminen.

Ymmärrämme toiveet ja tulemme kehittämään turvallista ruoan verkkokauppa -palvelua pandemian päätyttyä.

10. Onko myymälässä erikoisaukioloa riskiryhmille?

Arinan marketeissa ei ole virallisia erillisiä ostoaikoja riskiryhmille. Ensisijaisesti suosittelemme riskiryhmäläisille ruoan verkkokauppaa, jossa tilaus jätetään oven ulkopuolelle. Arinan toimialueella ruoan verkkokauppa palvelee Oulun alueella. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta.

Jos kauppareissulle on kuitenkin lähdettävä itse, aamun ensimmäiset ja illan viimeinen tunti ovat yleensä rauhallisimpia, mutta voi vaihdella myymäläkohtaisesti. Aamuisin tuotteiden hyllysaatavuus saattaa olla haaste, jos kuormien purku on kesken ja osa tuotteista, esimerkiksi tuore leipä, tulee kauppoihin myöhemmin. 

Olemme tehostaneet myymälöidemme hygieniatasoa entisestään ja siitä huolehditaan kaikkina kaupan aukioloaikoina. Ohjeistamme kaikkia asiakkaitamme noudattamaan oikeaoppista hygieniakäytäntöä. Haluamme tarjota kaikille asiakkaillemme ja henkilökunnalle terveydelle turvallisen paikan asioida ja tehdä töitä ja teemme jatkuvasti sen eteen töitä mukautumalla vallitsevaan tilanteeseen. Haluamme kaikella toiminnallamme varmistaa Pohjois-Suomen ruokahuollon toimivuuden tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

11. Rajoitatteko kerralla myymälään sisään päästettävien asiakkaiden määrää?

Emme ole tällä hetkellä rajoittaneet sisään kerralla päästettävien asiakkaiden määrää. Seuraamme viranomaisten ohjeita tarkasti. Omassa asiakasviestinnässämme painotamme asiakkaillemme toisten huomioonottamista, hyvää käsihygieniaa, suun suojaamista yskiessä sekä riittävän etäisyyden pitämistä toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Ohjeistamme asiakkaita tulemaan vain terveenä kauppaan ja jäämään kotiin pikkunuhassakin.

Päivitetty 8.4.2020 klo 10:43

Asioidessasi meillä, muistathan:

  • Huolehtia käsihygieniasta
  • Suojata suusi aina, kun yskit tai aivastat
  • Pitää riittävän etäisyyden toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan

Palvelut

  • Ruuan verkkokauppa ja kotiinkuljetus on toiminnassa Oulussa Prisma Limingantullissa (foodie.fi/prismalimingantulli) ja Sokos Herkussa (foodie.fi/herkkuoulu). Voit tehdä tilauksen foodie.fi-sivustolla ja valita joko noutopalvelun tai kotiinkuljetuksen. Limingantullin Prismalla nouto tapahtuu Ruuan verkkokaupan pisteestä, Prisman eteläpäädystä. Sokos Herkussa nouto tapahtuu ruokatorilta. Herkusta noudettaessa hyvitämme pysäköintimaksun Valkean parkkihallissa.
  • Avoinna olevat ravintolamme palvelevat Take away-annoksilla. Lisäksi Limingantullin Presso & Buffan pizzoja ja Hesburgerin annoksia voi tilata kotiinkuljetuksella Foodoran toimialueella Foodora-palvelusta.
  • ABC-mobiililla voit maksaa tankkauksen ja autopesun kännykälläsi. Mobiilitankkaus on käytössä kaikilla ABC-asemilla ja mobiilipesu löytyy ABC CarWash Oulu Limingantullista, ABC CarWash Oulu Tuirasta ja ABC CarWash Rovaniemeltä. Lisätietoja osoitteessa www.abcasemat.fi/fi/palvelut/abc-mobiili
  • Tupoksen ABC:llä take away -annokset ja Vaalan ABC:llä burgerit ABC-mobiililla suoraan parkkiruutuun. Lisätietoja osoitteessa www.abcasemat.fi/fi/palvelut/abc-mobiili
  • Kodin Terran verkkokauppa palvelee asiakkaita myymälän lisäksi myös osoitteessa www.kodinterra.fi/
  • Osa Kauppakeskus Valkean liikkeistä tarjoaa kotiinkuljetusta. Lisätietoja osoitteessa https://bit.ly/nouda-tai-tilaa-kotiin
  • Herkun Kukka Oulu palvelee myös kotiinkuljetuksella, hinta alk. 9,90 €. Tilaukset ja saatavuuden varmistaminen puhelimitse +358 44 4050730, ideoita voi hakea kukkakuvastosta

Muutokset aukioloajoissa

  • Prismat, S-marketit, Salet ja Sokos Herkku: palvelevat teitä tällä hetkellä pääosin normaalein aukioloajoin. Ajantasaiset aukioloajat voit aina tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/web/arina/myymalat-ja-palvelut
  • Sokos Pukumies Oulu: ma-pe 10-18, la klo 11-18 ja su suljettu.
    • Sokoksen sovitus- ja mittapalvelut sekä pukeutumisneuvonta eivät ole toistaiseksi käytettävissä. Henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuuden vuoksi vältämme lähikontaktia.
    • Sokoksella ja Emotioneissa ei toistaiseksi tehdä myymälässä tapahtuvia pikameikkejä, kestovärjäyksiä tai pikahoitoja eikä kokeilla kosmetiikkatuotteita suoraan iholle.
  • Hyvä Olo-kampaamohoitola: on suljettu toistaiseksi 
  • Herkun Kukka: ma-pe 10-19, la 11-18, su suljettu
  • Tälläämöt ja Emotionit
    • Tälläämö ja Emotion Kemi: ma-pe 10-18, la 10-16, su suljettu
    • Tälläämö Limingantulli: ma-pe 9-20, la 8-17, su suljettu
    • Tälläämö Zeppelin: ma-pe 9-19, la 9-17, su suljettu
    • Tälläämö ja Emotion Rovaniemi: ma-pe 9-20, la 9-18, su suljettu
  • Pukumies Rovaniemi: ma-pe 10-18, la 10-16, su suljettu
  • Mick's Valkea: ma-pe 10-18, la klo 11-18 ja su suljettu
  • Mick's Zeppelin: ma-pe 10-18, la 10-16, su suljettu
  • Kodin Terra Rovaniemi: avoinna normaalisti ma–pe 7-20, la 8–18, su 12–18. Kukkakauppa palvelee ma-la 10–18, su 12–18
  • ABC-liikennemyymälät ja -asemat: Arinan ABC-asemat palvelevat toistaiseksi rajoitetuilla take away -tuotevalikoimalla ja ruokamarketteina. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Arinan ABC-automaateilla ja ABC-asemilla. Ajantasaiset aukioloajat toimipaikkojen omilta sivuilta osoitteesta www.abcasemat.fi

  • Omistajapalvelu- ja S-Pankkipisteet -pisteet palvelevat pääasiallisesti lyhennetyin aukioloajoin. Kauppakeskus Valkean kesäkadulla oleva piste on suljettu väliaikaisesti. Ajantasaiset aukioloajat löydät napauttamalla tästä

  • Kauppakeskus Valkean vähimmäisaukioloaikoja on supistettu, mutta osa liikkeistä palvelee edelleen näitä aukioloaikoja laajemmin. Lisätietoa Kauppakeskus Valkean aukioloajoista löydät tietoa tästä
  • Ravintolat, kahvilat ja baarit: Suurin osa ravintoloistamme on suljettu väliaikaisesti ja avoinna olevat ravintolat palvelevat tällä hetkellä ainoastaan take-away -annoksilla. Ajantasaiset aukioloajat löydät napauttamalla tästä
  • Arinan hotellit on suljettu väliaikaisesti. Hotellien myyntipalvelut palvelevat kuitenkin yhä ma-pe klo 9-16

Arinan uutiset:

Arina muissa medioissa:

Lisätietoa:

S-ryhmän uutiset: www.s-ryhma.fi  

S-Pankin tiedotteet: https://www.s-pankki.fi/fi/tiedotteet/

Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ylläpitää virallista ja kansallista tilannekuvaa taudista ja siihen liittyvistä kysymyksistä: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19