15.7.2016

Kasviksia ja lähiruokaa omasta kaupasta

Kasvisruoka on kovassa suosiossa. Meillä kasvisruoan ja erikoistuotteiden, kuten gluteenittomien tuotteiden ja luomun kysyntä on noussut käsi kädessä lähialueen tuotteiden kysynnän kasvaessa. Viimeisen vuoden aikana esimerkiksi kasvisten myynti on noussut noin kymmenellä prosentilla. Kiloissa kysynnän kasvu tarkoittaa kahden miljoonan volyymin lisäystä.

Minkälaiset kuluttajat ostavat kasvisruokaa?


Sekä vegaani- ja kasvisruokavalioon perustuva ostokäyttäytyminen, sekä kasvisruokien suosiminen osana omia ruokatottumuksia ovat lisääntyneet. Tämän päivän kuluttajat ovat entistä tiedostavampia ja vaatimustaso myös kasvisruokien osalta on noussut: määrän sijaan korostetaan laatua ja se näkyy myös käsillä olevissa trendeissä. Lähi-, luomu-, ja –kasvisruoan suosio kasvaa tasaisesti, ja niihin liittyvät arvot; eettisyys, ekologisuus ja turvallisuus ovat nyt maailmanlaajuinen megatrendi. Pohjoissuomalaiset kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia paikallisuudesta ja ruoan alkuperästä.

Onkohan trendi ohimenevä?
 

Asiantuntijoiden mukaan terveysbuumi jatkuu Suomessa vahvana. Esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Tanskassa isoksi trendiksi noussut luomu on saanut täällä meidänkin alueella jo osakseen enemmän kiinnostusta sekä myös sijaa ruoantuotannossa. Luomun ja muiden erikoistuotteiden saatavuus on parantunut ja sitä ostavien kuluttajien osuus on kasvanut tasaisesti.

Kasvaneiden valikoimien lisäksi tuotteiden löydettävyyteen myymälässä kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Esimerkiksi uudessa Sokos Herkussa luomun ja gluteenittomien tuotteiden rinnalle myymälässä on esillä kokonaan oma gluteenittomien luomutuotteiden tuoteryhmä.

Miten Arinassa vastataan kasvaneeseen kysyntään?


Kysynnän kasvun myötä toimipaikkojen valikoimat ovat entisestään monipuolistuneet. Uudet tarpeet antavat mahdollisuuden täyttää yhä pienempien kuluttajaryhmien toiveita ja tottumuksia entistä yksilöllisemmin. Osuuskaupassa omistajien toiveet ja alueellisuus ovat olleet tärkeitä toiminnan lähtökohtia jo ennen varsinaista lähi- ja kasvisruokaboomia.

Lähialueen vihannestuotannon osalta myymäläkohtaiset valikoimat on räätälöity alueen asukkaiden tarpeiden ja lähitoimittajan tuotantokapasiteetin mukaan. Arinan myymälöissä omalla alueella toimivan Tupoksen kuljetusterminaalin kautta järjestetty keskitetty logistiikka mahdollistaa lähialueen tuotteiden tien mahdollisimman nopeasti ja tuoreena pellolta pöytään. Keskitetty toimituskanava edesauttaa esimerkiksi pienten alueellisten ruoantuottajien menestymistä ja alueen elinkeinon tukemista, kun pienikin erä tuotteita saadaan kuluttajien ulottuville nopeasti. Keskitetty logistiikka myös vähentää niin kuljetusaikoja, -päästöjä, kuin –kustannuksiakin.

Osuuskaupassa kunkin myymälän oman lähialueen tarpeet ovat aina ohjanneet yksittäisen toimipaikan tuotetarjontaa, esillepanoja ja valikoimien kehitystä. Esillepanojen ja myymälämainonnan lisäksi kehitämme uusia tapoja tuoda valikoimien laajuutta esille, parantaen samaan aikaan tuotteiden löydettävyyttä. Kaikissa Osuuskauppa Arinan myymälöissä nostetaan kuukausittain esille sesongin satokauden kasviksia. Ajankohtaiset satokausikasvikset ovat useimmiten edullisin vaihtoehto, ja lisäksi kysyntään sekä ajankohtaan sopivan valikoiman rakentamisen taustalla on myös ekologinen päämäärä: satokausikonseptin tavoitteena on sekä kotitalouksien, että kaupan hävikin pienentäminen.

Satokauden kasviksista trendivihannes varhaiskaalin kysyntä tuplaantui edellisvuoteen verrattuna, ja toukokuussa uuden sadon tankoparsaa myytiin kuusinkertainen määrä vuoden takaiseen.

Onko tuottajilla tarjolla enemmän uusia kasvisproteiinituotteita? Mikä on seuraava nyhtökauran kaltainen hitti?


Kasviperäisten proteiinilähteiden kehittäminen ja tuotanto varmasti lisääntyy entisestään jatkossa. Meillä seurataan mielenkiinnolla alan tuotekehitystä yhtä lailla sekä valtakunnallisesti S-ryhmätasolla, että osuuskaupassa oman lähialueen tuottajien kanssa tekemämme yhteistyön puitteissa. Uutuuksista voisi mainita vegaaniruokavalioonkin sopivan hyvän proteiinilähteen, kaurapuuterin (Puhtikaura), joka valittiin toukokuussa vuoden suomalaiseksi elintarvikkeeksi.

S-kanavan sisällöt asiasanalla: Gluteeniton, Kasvisruoka, Luomu, Lähiruoka, Vegaaniruokavalio