1.2.2012
2 kommenttia

Lehdistötiedote 01.02.2012

Vastuullisen kuluttajan osto-opas antaa ajattelemisen aihetta kauppareissuille

Mistä tunnistan luomukananmunan? Mitä tekisin ylijääneestä pastasta? Mitä näkökulmia kannattaa pitää mielessä kosmetiikkaostoksilla?

Näihin kysymyksiin, kuten myös lukuisiin muihin vastuulliseen kuluttamiseen liittyviin teemoihin saat vastauksen juuri valmistuneesta S-ryhmän Vastuullisen kuluttajan osto-oppaasta. Käytännön vinkkien lisäksi opas tarjoaa ajattelemisen arvoisia uusia näkökulmia eri tuoteryhmiin liittyen sekä tietoa S-ryhmän vastuullisuuslinjauksista. Oppaan sivuilla kurkistetaan myös S-kaupoissa myytäviin lähituotteisiin ja annetaan vinkkejä tähderuoan hyödyntämiseen.  

Oppaan osiot on ryhmitelty ison ruokakaupan asiointikierron mukaisesti. Vinkkikierros alkaa hedelmä- ja vihannesosastolta ja päättyy pukeutumiseen ja tekstiileihin.

"Kuluttaminen on nykyaikana yhä haastavampaa, sillä vaikka tietoa ostopäätösten tueksi on paljon, se on usein pirstaleina eri lähteissä. Tavoitteenamme on ollut jäsentää edes pieni osa saatavilla olevasta informaatiosta ja auttaa sen kautta asiakasomistajiamme pohtimaan omia ostoksiaan myös vastuullisuusnäkökulmasta", S-ryhmän vastuullisuudesta vastaava johtaja Suso Kolesnik summaa.

Vuosi 2012 on YK:n julistama Kansainvälinen osuustoimintavuosi. Vuoden kansainvälinen teema on vapaasti suomennettuna: osuuskunnat rakentavat parempaa maailmaa. Yksi oppaan tavoitteista on tuoda esiin S-ryhmän roolia asiakkaidensa etua ajavana kuluttajaosuuskuntana.

"Jos asiakkaillamme on tarve tietää, on meillä velvollisuus kertoa. Osuuskaupoilla on jo lähes kaksi miljoonaa asiakasomistajaa, osuuskaupan jäsentä. Kun jo kolme neljäsosaa suomalaisista käyttää palveluitamme, voi hyvin sanoa, että toimintamme vaikuttaa vahvasti myös suomalaiseen arkeen.  Tämä vastuu haastaa myös meitä itseämme toimimaan jatkuvasti paremmin, palautteen kautta kehittyen ja parhaista käytännöistä oppia ottaen", Suso Kolesnik linjaa.