4.9.2015
4 kommenttia

Syö leipää!

Leipätrendejä:

- Irto- ja paistomyyntituotteet ovat kasvattaneet osuuttaan.

- Ruistuotteiden kulutus on kasvussa.

- Leivän käyttöä on vähennetty arkiaamiaisella – viikonloppuisin halutaan kuitenkin herkutella.

- Paikallisuus on pop. Lähituottajia suositaan.

- Yksinkertaisuuden kaipuu. Kuluttajat kaipaavat selkeyttä.

- Palkitsemista pienillä herkuilla. Pieniä annoskokoja suositaan.

Lähde: Fazer Leipomot

Viikolla 37 vietetään Leipäviikkoa. Vaikka paistopistetuotteet kasvattavat suosiotaan, suomalaisille maistuvat osuuskauppojen oman alueen erikoisuudet ja paikallisissa leipomoissa valmistetut tuoreet leivät.  

S-ryhmän ruokakauppojen leipämyynnistä kotimaisen tuoreen ruokaleivän osuus on yli 90 prosenttia. Tuotteet tulevat S-ryhmän ruokakaupoille yli 500 suomalaisesta leipomosta.

Tuontituotteita on lähinnä gluteenittomassa leivässä ja hampurilaissämpylöissä. Näihin lasketaan myös suomalaisleipomoiden Suomen rajojen ulkopuolella leipoma leipä.

Vuoden Leipäkauppa suosii suomalaista

Suomen Leipuriliitto valitsi keväällä vuoden 2015 Leipäkaupaksi Joensuun keskustan S-market Rantakadun. Raadin mukaan S-market Rantakatu tarjoaa asiakkailleen hyvin hoidetun leipäosaston, jonka runsas valikoima tulee valtakunnallisista, alueellisista ja paikallisista leipomoista.

– Meillä on jatkuvissa valikoimissa n. 80-90 paikallista leipomotuotetta. Niistä suosituimpia ovat kotileipomon omassa paistossa olevat käsintehdyt karjalanpiirakat ja sultsinat. Pakatuista leivistä tällä hetkellä selkeästi suosituimpia on Martin leipomon kokonainen arinaruislimppu ja Joen leipureiden kotikauraleipä, kertoo alue- ja marketpäällikkö Ari Piiroinen S-market Rantakadulta.

Suurin osa S-market Rantakadun leipätuotteista on Suomessa valmistettuja. Paikallisia tuotteita tuodaan hyllynreunoissa esiin erityisellä "Työtä Pohjois-Karjalasta" -merkillä.

Lämmin leipä houkuttelee

Paistopistetuotteiden kysyntä on viime aikoina kasvanut. S-ryhmän leipäryhmän myynnistä paistopistetuotteiden osuus on volyymissa noin 8 prosenttia. Valtaosa suomalaisten syömästä leivästä ostetaan siis edelleen vielä muualta kuin paistopisteestä.

S-ryhmän noin 1000 ruokakaupasta muutamassa sadassa on oma paistopiste. Osaa pisteistä hoidetaan itse, osasta vastaavat leipomot. Noin puolet paistopistetuotteista valmistetaan Suomessa.

Paistopisteiden lisäksi S-ryhmällä on myymäläleipomoita, joissa leivotaan leipää alusta asti itse.

Mitä leipää Suomi syö?

Valikoimapäällikkö Tiina Pensasen mukaan ruisleivän menekki on säilynyt tasaisena, mutta kauraleivät ovat aiempaa suositumpia. Myös terveellisyys näkyy voimakkaammin, ja erilaisia terveysvaikutteisia tuotteita, kuten kolesterolia alentavia leipiä, myydään enemmän.

– Ostajille tärkeitä kriteereitä ovat hinta, terveellisyys, luonnollisuus ja paikallisuus. Tutkimusten mukaan valintaan vaikuttavat myös maku ja tuoreus sekä leivän soveltuvuus koko perheelle. Pienet pakkauskoot ovat jatkossa entistä kysytympiä, jotta jokainen perheenjäsen voi valita oman suosikkileipänsä. Paikallisuus jatkaa kestotrendinä, valikoimapäällikkö Tiina Pensanen SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta listaa.

Terveellisyys on esillä myös Leipäviikolla 7.-13.9.2015. Tällöin muistutetaan erityisesti kuidun tärkeydestä ruokavaliossa sekä terveellisistä välipaloista.

Tähteet talteen

Laajat leipävalikoimat ja toive aina tuoreesta leivästä lisää leivän hävikkiä. Suuri osa leipähävikistä lahjoitetaan nykyään hyväntekeväisyyteen.

Leiväntähteistä loihtii helposti myös uutta makoista syötävää. Tähdevinkkejä muun muassa leivästä löytyy Yhteishyvän sivuilta.

 

S-ryhmän leivänmyynti 2014:

 -38 % vaaleat ruokaleivät

 -37 % tummat ruokaleivät

 -10 % kahvileivät

 -9 % paistopistetuotteet

 -3 % sulatettavat ja irtotuotteet

 -1 % kotipaistotuotteet

 -1 % konditoriatuotteet

 -1 % gluteenittomat, tuoreet leipomotuotteet