20.8.2009

Lehdistötiedote 20.08.2009

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi, investoinnit ennätystasolla

S-ryhmän myynti ja taloudellinen kehitys tammi–kesäkuussa 2009

Tiivistelmä

 S-ryhmä

  • S-ryhmän vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 704,2 miljoonaa euroa.
  • Vähittäismyynti pieneni 1,3 prosenttia.
  • Tulos (osuuskaupat + SOK-yhtymä) ennen satunnaisia eriä oli 82 miljoonaa euroa (ed. v. 122 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 358 miljoonaa euroa (294 milj. euroa).
  • Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 7,3 prosenttia ja oli 3 165,2 miljoonaa euroa.
  • Uusia toimipaikkoja avattiin 25. Kesäkuun lopussa toimipaikkoja oli 1 591, joista 8 oli Baltiassa ja 6 Venäjällä.

Alueosuuskaupat

  • Vähittäismyynti oli 4 858,4 miljoonaa euroa.
  • Vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia.
  • Tulos ennen satunnaisia eriä oli 81,1 miljoonaa euroa (ed. v. 112,8 milj. euroa).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)

  • Liikevaihto oli 4 222 miljoonaa euroa (ed. v. 4 387).
  • Liikevaihdosta valtaosa koostuu S-ryhmän sisäisestä hankinta- ja palvelutoiminnasta.
  • Tulos ennen veroja oli 5,0 miljoonaa euroa (12,6 milj. euroa).
  • SOK-yhtymän osuus S-ryhmän myynnistä 14 prosenttia.
  • Investoinnit olivat 57,4 miljoonaa euroa (39,6 milj. euroa)
  • SOK-yhtymän henkilömäärä pieneni 389 hengellä edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja oli kesäkuun lopussa 9 978.

SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen:
– Taantuma on laskenut merkittävästi muun muassa maatalouskaupan, autokaupan ja lähialueiden liiketoimintojen myyntiä. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti on jatkunut vahvana ja markkina-asema on vahvistunut hieman.

– S-ryhmän hyvä rahoitusasema on antanut mahdollisuuden toteuttaa pääosan suunnitelluista investoinneista.

– Loppuvuonna ei ole näköpiirissä merkittävää kulutuskysynnän kasvua myyntiä menettäneillä aloilla. Päivittäistavarakaupan kysynnän uskomme pysyvän vakaana.

********************************************** 

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi, investoinnit ennätystasolla

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi alkuvuonna 7,3 prosenttia, mikä oli yli alan keskiarvon. Kasvun turvin alueosuuskaupat jatkavat investointiohjelmiaan. S-ryhmän investoinnit nousivat taantumasta huolimatta ennätystasolle, 358 miljoonaan euroon.

Tammi­–kesäkuussa S-ryhmän vähittäismyynti oli 5 704,2 miljoonaa euroa. Vähennystä siinä oli 1,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Alueosuuskauppojen vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja oli 4 858 miljoonaa euroa. Osuuskauppojen osuus S-ryhmän myynnistä oli 86 prosenttia ja SOK-yhtymän 14 prosenttia.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 7,3 prosenttia ja oli 3 165,2 miljoonaa euroa.

S-ryhmän yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä oli 82 miljoonaa euroa, kun tulos edellisenä vuonna samaan aikaan oli 122 miljoonaa euroa. Osuuskauppojen alkuvuoden tulos ennen satunnaisia eriä oli 81 miljoonaa euroa (ed. v. 113 milj. euroa) SOK-yhtymän tulos ennen veroja oli 5,0 miljoonaa euroa (12,6 milj. euroa).

S-ryhmän investoinnit kasvoivat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 64 miljoonaa euroa ja olivat 358 miljoonaa euroa.

Uusia toimipaikkoja avattiin 25. S-ryhmän toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa 1 591.

– Taantuman seurauksena S-ryhmän tulos heikkeni edellisvuoteen verrattuna, mutta pysyi kustannusten sopeuttamisen ja hyvin kehittyneen päivittäistavarakaupan ansiosta tyydyttävänä, pääjohtaja Arto Hiltunen toteaa.

Asiakasomistajuus

Bonusjärjestelmään kuuluviin osuuskauppoihin liittyi tammi–kesäkuussa 47 110 uutta jäsentä. Kokonaisjäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 1 806 045.

S-ryhmän yritysten bonusmyynti oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3 862,2 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5 prosenttia edellisen vuoden vastaavan jaksoon verrattuna. Bonusmyynnin osuus oli koko S-ryhmän myynnistä 67,7 prosenttia. Asiakasomistajille maksettiin bonusta 151,1 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

– S-ryhmän asiakasomistajien määrä kasvoi alkuvuonna edellisvuosien tahtiin, vaikka asiakasomistajapeitto on jo 73 prosenttia suomalaisista kotitalouksista. Asiakasomistajat myös keskittivät ostojaan aiempaa enemmän S-ryhmän toimipaikkoihin, joten bonusmyynti kehittyi selvästi muuta myyntiä paremmin, pääjohtaja Hiltunen sanoo.

S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1.1.–30.6.2009 

 

1.1.–30.6.2009

1.4.–30.6.2009

 

Milj. euroa

Muutos %

Milj. euroa

Muutos %

Marketkauppa*

3 407,9

6,5

 1 835,1

7,4

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

783,5

–4,2

439,8

–2,2

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

196,8

1,4

99,9

–1,8

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

408,9

0,4

207,3

–2,3

Auto- ja autotarvikekauppa

302,4

–29,2

138,7

–33,1

Maatalouskauppa

597,2

–17,9

360,7

–20,5

Muut

7,3

–0,7

3,4

–7,1

S-ryhmä yhteensä*

5 704,2

–1,3

3 084,9

–1,7

(*sisältää lähialueiden vähittäismyynnin)

Marketkauppa

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 6,5 prosenttia. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden, Kodin Terrojen sekä muiden yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit.

Sale- ja Alepa-ketjujen myynnin kasvu oli yhteensä 7,3 prosenttia. Market-toimipaikat lisääntyivät 10:llä ja kesäkuun lopussa niitä oli yhteensä 791.

Lähialueilla avattiin Prismat Pietariin ja Riikaan. Elokuun loppupuolella avataan ensimmäinen Prisma Liettuaan.

Sisustamiseen, rakentamiseen ja puutarhaan keskittyvä Kodin Terra -ketju kasvaa voimakkaasti lähivuosina. Tällä hetkellä ketjuun kuuluu 4 yksikköä.

Liikennemyymälä ja polttonestekauppa

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti laski alkuvuonna 4,2 prosenttia. Lasku johtui polttonesteiden hintojen alennuksesta. Myynnin volyymi ja markkinaosuus kasvoivat. ABC-ketju on toiminut 10 vuotta ja se on saavuttanut vahvan markkina-aseman. Toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa 207 ja kaikki S-ryhmän jakelupisteet huomioiden 391.

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti kasvoi 1,4 prosenttia. Sokos-ketjussa on tehty ja tehdään merkittäviä uudistuksia ja laajennuksia. Sokos-tavarataloja oli kesäkuun lopussa 21 ja Emotion-myymälöitä 18. Tavaratalojen määrä kasvaa loppuvuonna yhdellä, kun Kouvolaan avataan Sokos syyskuussa.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuja ovat Sokos Hotels, Radisson Blu Hotels, Holiday Club Spa Hotels, sekä lukuisat ravintolaketjut. Vähittäismyynti pysyi lähes ennallaan, kasvua oli 0,4 prosenttia. Hotelleja oli 64 kesäkuun lopussa ja erillisiä ravintolatoimipaikkoja oli 263. Kun otetaan huomioon muiden toimipaikkojen yhteydessä olevat yksiköt, niin ravintolatoimipaikkoja oli yhteensä 758.

Auto- ja autotarvikekauppa

Autokaupan toimipaikkoja oli 45 kesäkuun lopussa. Myynti väheni edellisvuodesta autokaupan yleisen taantuman takia.

Maatalouskauppa

Maatalouskaupan myynti pieneni 17,9 prosenttia. Maatalouskaupan ketjuja ovat Agrimarketit, S-Rautamarketit ja Multasormi-myymälät. Maatalouskaupan toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa yhteensä 139.

Lähialueet

Lähialueiden liiketoimintojen vähittäismyynti oli 105,8 miljoonaa euroa, jossa lisäystä 6,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti oli 73,2 miljoonaa euroa ja se kasvoi 8,5 prosenttia erityisesti Pietarin uusien myymälöiden johdosta.

– Pietarin Prisma-avaukset ovat menestyneet suunnitellusti, mutta Pietarin hotellien käyttöaste ja keskihinta ovat liikematkustuksen supistumisen takia jääneet merkittävästi odotettua pienemmiksi. Baltian maiden voimakkaasti heikentynyt talous ja kasvanut työttömyys ovat pienentäneet Prismojen vertailukelpoista myyntiä lähialueilla, pääjohtaja Arto Hiltunen sanoo.

Toimipaikat

S-ryhmän toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa yhteensä 1 591, joista Venäjällä 6 ja Baltiassa 8.

***************************************************

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)

SOK-yhtymän liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 4 221,7 miljoonaa euroa, joka pieneni 3,8 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Tulos ennen veroja oli 5,0 miljoona euroa (12,6 milj. euroa) ja operatiivinen tulos 1,7 miljoonaa euroa (–0,7 milj. euroa).

SOK-yhtymän henkilömäärä pieneni 389:llä edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja oli kesäkuun lopussa 9 978. Tähän vaikutti osaltaan 105 henkilön siirtyminen Helsingin Osuuskauppa Elannon palvelukseen Tapiolan Sokoksen liiketoiminnan yhteydessä 1.1.2009.

SOK-yhtymän käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 57,4 miljoonaa euroa (39,6 milj. euroa).

– SOK-yhtymän liiketoiminnan tulos heikkeni edelliseen vuoteen verrattuna ja oli sopeuttamistoimista huolimatta tappiollinen. Palvelu- ja ketjuohjaustoiminnoissa saavutettiin merkittäviä kulusäästöjä ja hankintayhtiöiden myynti ja tehokkuus kehittyivät hyvin, joten yhtymän tulos oli alkuvuonna positiivinen, toteaa pääjohtaja Arto Hiltunen.

SOK-yhtymän liikevaihto ja operatiivinen tulos

Marketkauppa

SOK-yhtymällä on marketkauppaa Virossa, Latviassa ja Venäjällä Pietarissa. Liettuaan avataan ensimmäinen Prisma elokuussa tänä vuonna. Liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 6,7 prosenttia ja oli 77 miljoonaa euroa. Marketkaupan tulos oli –10,0 miljoonaa euroa (–0,9 milj. euroa). Viime vuoden vastaavaa ajankohtaa alhaisempi tulos johtui Baltian ja Venäjän talouden voimakkaasta taantumasta sekä uusien yksiköiden käynnistyskustannuksista.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto pieneni 3,3 prosenttia edellisvuodesta ja oli 123 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos oli –17,6 miljoonaa euroa (–4,8 milj. euroa).

Suomessa matkailu- ja ravitsemiskauppaa harjoittaa Sokotel Oy. Sen liikevaihto laski 6,1 prosenttia. Tähän vaikuttivat muun muassa yleisen taloudellisen tilanteen nopea heikkeneminen, peruskorjauksen ajan kiinni ollut Sokos Hotel Tammer sekä palvelutuottojen pienentyminen.

Sokotel Oy:n tulos heikkeni liikevaihdon pienenemisen takia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Tallinnassa hotellitoiminnan liikevaihto laski viime vuodesta kiristyneen markkina- ja kilpailutilanteen vuoksi ja tämän seurauksena myös tulos pieneni. Pietarin hotelliliiketoiminta kasvoi uusperustannan myötä. Tulos oli käynnistyskustannusten ja Venäjän heikon taloudellisen tilanteen vuoksi viime vuotta heikompi.

Koko toimialan taloudelliset näkymät ovat synkät ja kysynnän arvioidaan pysyvän heikkona koko loppuvuoden.

Auto- ja autotarvikekauppa

SOK-yhtymän auto- ja autotarvikekaupan liikevaihto laski edellisen vuoden vastaavasta jaksosta 33,4 prosenttia ja oli 121 miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku heijastelee koko autokaupan markkinatilannetta. Tähän on vaikuttanut myös huhtikuun alusta voimaan tullut autoveron käsittelymuutos. Uusien henkilöautojen myynti laski 40,9 prosenttia. Vaihtoautojen kysyntä on ollut uusien autojen kysyntää parempi, laskua edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon oli noin 20 prosenttia.

Auto- ja autotarvikekaupan tulos oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla edellistä vuotta merkittävästi heikompi –8,0 miljoonaa euroa (–4,0 milj. euroa). Tähän vaikutti liikevaihdon laskusta alhaiseksi jäänyt myyntikate.

Tuloksen ennakoidaan jäävän huonon markkinatilanteen vuoksi edellisvuotta heikommaksi.

Maatalouskauppa

Maatalouskaupan liikevaihto väheni 18,7 prosenttia ja oli 479 miljoonaa euroa. Tähän vaikuttivat rauta- ja konekaupan kysynnän heikkeneminen sekä viljan markkinahintojen lasku. Liikevaihdon laskun seurauksena tulos oli hieman edellistä vuotta heikompi 7,2 miljoonaa euroa (9,4 milj. euroa).

Hankintatoiminta

Hankintatoiminnan liikevaihto pieneni 3,6 prosenttia ja oli 2 314 miljoonaa euroa. Hankintatoiminnan yhteenlaskettu tulos oli 14,2 miljoonaa euroa (–0,2 milj. euroa).

Sekä Inex Partners Oy että Intrade Partners Oy kasvattivat liikevaihtoaan. Tulokset paranivat viime vuoteen verrattuna.

Meira Novan liikevaihto kasvoi ja tulos oli suunniteltua ja edellistä vuotta parempi.

North European Oil Trade Oy:n liikevaihto pieneni edellisvuodesta johtuen öljytuotteiden halpenemisesta. Tulos kuitenkin parani hieman edellisvuodesta.

Pankkitoiminta

Vuoden alkupuolisko onnistui S-ryhmän oman pankin osalta hyvin.

S-Pankin tulos tammi–kesäkuulta oli 2,2 miljoonaa euroa. Vuotta aikaisemmin tulos vastaavalta ajalta oli –4,8 miljoonaa euroa.

Talletusten määrä S-Pankissa kasvoi hieman hitaammin kuin edellisvuonna. Henkilöasiakastalletusten määrä kasvoi kuukausittain keskimäärin noin 22 miljoonalla eurolla. Kesäkuun lopussa talletuskanta oli kokonaisuudessaan noin kaksi miljardia euroa. Samanaikaisesti pankin tase kohosi 2,2 miljardiin euroon.

S-Pankkiin tuli kuukausittain keskimäärin 11 000 uutta asiakasta ja kesäkuun lopussa heitä oli 2 098 000. S-Pankin asiakkaista noin 710 000 oli ottanut verkkopankin käyttöönsä.

S-Pankin myöntämien Visa Credit- ja Visa Debit -korttien määrä kasvoi alkuvuonna yli 60 prosentilla. S-Etukortti Visan oli kesäkuun loppuun mennessä hankkinut noin 230 000 S-Pankin asiakasta.

– S-Pankin menestyminen on ylittänyt odotukset. Pankki on ollut perustamisestaan lähtien SOK:n sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö. Heinäkuussa pankin osakkeista 50 prosenttia siirtyi suunnatulla osakeannilla S-ryhmän osuuskaupoille ja samalla sen vakavaraisuus kasvoi, kertoo Hiltunen.

Näkymät loppuvuodelle

Pääjohtaja Arto Hiltunen ei odota suuria muutoksia loppuvuoden markkinatilanteessa auto-, maatalous-, matkailu- ja ravitsemiskaupassa eikä käyttötavarakaupan aloilla. Lähialueiden talous ei liioin kohenne loppuvuonna. Päivittäistavarakaupan ja polttonestekaupan kysynnän hän uskoo kuitenkin pysyvän vakaana.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Arto Hiltunen, SOK, p. 010 76 80200
Hallintojohtaja Jari Annala, SOK, p. 010 76 82040

SOK-yhtymän osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan luettavissa osoitteessa www.s-kanava.fi

Tammi–syyskuun vähittäismyynti julkistetaan 22.10.2009