22.4.2009

Lehdistötiedote 22.04.2009

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa

Tiedotusvälineille 22.4.2009 klo 13.00

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa

S-ryhmän vähittäismyynti oli tammi–maaliskuussa 2 619,3 miljoonaa euroa ja se laski 0,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 6,2 prosenttia.

Alueosuuskauppojen vähittäismyynti kasvoi 1,5 prosenttia.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa 6,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja oli 1 474,5 miljoonaa euroa.

– Heikko taloustilanne näkyy suurina myynnin kehityksen eroina eri toimialojen välillä. Suhdanneherkät toimialat ja tuoteryhmät ovat laskeneet, mutta muun muassa marketkauppa on pysynyt kasvussa. Majoitusmyynnissä näkyy liikematkustamisen hiljeneminen, mutta vapaa-ajan matkustaminen pysyi vielä lähes edellisvuoden tasolla, toteaa SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen.

Myynnit liiketoiminta-alueittain

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa 5,6 prosenttia. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit. Sale- ja Alepa-myymäläketjujen myynnin kasvu oli yhteensä 8,6 prosenttia. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti laski 6,8 prosenttia. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti kasvoi 5,0 sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan 3,2 prosenttia. Auto- ja autotarvikekaupan myynti laski 25,5 prosenttia ja maatalouskaupan myynti 13,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Lähialueiden liiketoimintojen vähittäismyynti oli 48,7miljoonaa euroa, jossa lisäystä oli 5,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti oli 35,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi 7,7 prosenttia. SOK avasi vuonna 2008 kolme hotellia ja kaksi Prismaa Pietariin.

– Marketkaupan sekä tavaratalo- ja erikoistavarakaupan myynnin kehitys on ollut alan kehitystä parempi. ABC-ketjun myynnin laskuun vaikuttaa polttonesteiden halpeneminen edelliseen vuoteen verrattuna. ABC-marketeissa ja -ravintoloissa myynti on kasvanut, kertoo Arto Hiltunen.

Asiakasomistajuus

S-ryhmän osuuskauppoihin on liittynyt 24 028 uutta asiakasomistajaa tammi–maaliskuussa. Asiakasomistajia oli maaliskuun lopussa 1 786 799.

Ryhmän bonusmyynti kasvoi tammi–maaliskuussa neljä prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja oli 1 760,5 miljoonaa euroa. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 65,7 miljoonaa euroa, kasvua oli yksi prosentti.

Toimipaikat

S-ryhmän toimipaikkoja oli maaliskuun lopussa yhteensä 1 575.

S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1.1.–31.3.2009

  Milj. euroa Muutos%
Marketkauppa 1 573,1   5,6
Liikennemyymälä ja polttonestekauppa   343,7 -6,8
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa   96,9 5,0
Matkailu- ja ravitsemiskauppa  201,5 3,2
Auto- ja autotarvikekauppa 163,6  -25,5
Maatalouskauppa 236,4 -13,5
Muut 3,9    3,2
S-ryhmä yhteensä 2 619,3  -0,9 

 

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)

SOK-yhtymän liikevaihto oli tammi–maaliskuussa 1 974,0 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 2,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Liiketoimintayhtiöiden liikevaihto oli suuruudeltaan 364,2 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 8,3 prosenttia. Hankintatoiminnan (Inex Partners Oy, Meira Nova Oy, Intrade Partners Oy, North European Oil Trade Oy) liikevaihto oli 1 093,6 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 3,7 prosenttia.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli tammi–maaliskuussa 58,0 miljoonaa euroa ja se pieneni 2,3 prosenttia. Autokaupan liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 68,3 miljoonaa euroa ja se pieneni 26,1 prosenttia.

Maatalouskaupan liikevaihto oli tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 200,8 miljoonaa euroa ja se väheni edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 4,8 prosenttia.

S-Pankki

S-Pankin henkilöasiakastalletusten määrä kasvoi tammi–maaliskuussa 102 miljoonalla eurolla, ja määrä oli maaliskuun lopussa 1 879 miljoonaa euroa.

S-Pankki myönsi tammi–maaliskuussa sirullisia S-Etukortteja (Visa Credit/Debit ja Visa Debit) yhteensä 49 997 kappaletta. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Visa-ominaisuudella varustettujen S-Etukorttien määrä kasvoi 35,2 prosenttia.

S-Pankin asiakasmäärä kasvoi alkuvuonna 34 880 asiakkaalla. Verkkopankin käytön mahdollistavia pankkitunnuksia myönnettiin 49 330 asiakkaalle.

– Yleisen korkotason laskiessa pankkien tarjoamat muut edut korostuvat, kun arvioidaan asiakkuuden palkitsevuutta. S-Pankin peruspankkipalveluiden maksuttomuus on näkynyt muun muassa Visa-korttien kysynnän selkeänä kasvuna, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Arto Hiltunen, SOK, p. 010 76 80200
Jari Annala, hallintojohtaja, SOK, p. 010 76 82040